Z ogólnopolskiego badania „Ocena stanu szkolnych toalet" przeprowadzonego wśród rodziców uczniów publicznych szkół podstawowych, wynika, że blisko co trzeci ankietowany uważa, że toaleta w szkole jego dziecka nie jest czysta lub nie ma wiedzy na temat jej stanu. Jednocześnie aż 40 proc. ankietowanych rodziców przyznało, że ich dzieci skarżyły się na niedogodności związane z korzystaniem ze szkolnej toalety.
Ok. 30 proc. ankietowanych rodziców przyznaje, że toaleta w szkole ich dziecka nie jest czysta lub nie ma wiedzy na ten temat. Jednocześnie, jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby programu „Wzorowa Łazienka", dla większości rodziców stan szkolnych toalet nie ma znaczenia przy wyborze szkoły dla ich dziecka. Aż 76 proc. badanych nie brało pod uwagę stanu i wyglądu szkolnych toalet, a 22 proc. w ogóle nie myślało o tej kwestii.
Na problem niedogodności związanych z korzystaniem przez dzieci ze szkolnych toalet zwraca uwagę 40 proc. ankietowanych rodziców. Najczęściej wskazywane to: brak lub niewystarczająca ilość papieru toaletowego, brak mydła i ręczników do wytarcia rąk, brudna muszla klozetowa, brak sprawnych zamków w kabinach toaletowych oraz nieestetyczna łazienka.
Prawie co szósty ankietowany rodzic (15 proc.) przyznaje, że jego dziecko unika korzystania z toalety podczas pobytu w szkole.
„Dziecko unikające odwiedzin szkolnej łazienki z powodu jej kiepskiego wyposażenia czy stanu czystości lub mające do niej utrudniony dostęp nie może skupić się na procesie dydaktycznym. Oczywiście cierpią na tym wyniki i osiągnięcia szkolne" - zaznacza dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, ekspert programu „Wzorowa Łazienka".
Potwierdzają to wyniki badania. Aż 87 proc. ankietowanych jest zdania, że brak możliwości swobodnego skorzystania z toalety zawsze, kiedy dziecko tego potrzebuje, ma wpływ na jego komfort uczestnictwa w zajęciach szkolnych oraz koncentrację na lekcji.
Program „Wzorowa Łazienka” jest odpowiedzią na potrzeby szkół w zakresie zapewnienia uczniom czystych i funkcjonalnych łazienek. Jest to program edukacyjny skierowany do publicznych szkół podstawowych, który ma wpłynąć na zmianę warunków sanitarnych w polskich szkołach poprzez kształtowanie właściwych nawyków higienicznych wśród uczniów oraz zapewnienie zwycięskiej szkole wyremontowanej i przyjaznej toalety.