Bezpłatne konsultacje medyczne po godzinach pracy przychodni, w weekendy i święta. Pomoc można otrzymać bez wychodzenia z domu korzystając z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu, którą właśnie uruchomił NFZ. Wystarczy zadzwonić pod numer 800 137 200.
Porad medycznych udzielają pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Telefony od pacjentów odbierają od poniedziałku do piątku, w godz. od 18 do 8 rano kolejnego dnia. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące przez specjalny wideoczat (komunikacja w języku migowym).
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki, kontakt z lekarzem rodzinnym (w godzinach pracy przychodni), a w przypadku stanu nagłego zagrożenia życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia. Taka konsultacja rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego wcześniej przez pielęgniarkę lub położną. W czasie konsultacji z lekarzem (po ocenie stanu zdrowia), pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki, jeśli będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem