

Wróciła już po konserwacji część najcenniejszych ram z obrazów, z zespołu pochodzącego z dawnego wyposażenia pałacu Zamoyskich w Kozłówce.

Trwają kompleksowe prace konserwatorskie przy 14 ramach z przełomu XIX i XX wieku, pochodzących z zakładów w Polsce (E. A. Zaleski, Warszawa) i Francji (Charpentier, Paryż) oraz 10 karniszach.
Podczas prac dokonano ciekawego odkrycia. W jednej z ram znajdowała się skrytka. Umieszczono w niej dokument. Choć papier był pognieciony, postrzępiony i z ubytkami udało się odczytać jego treść. Na awersie: „Fabryka Ram P.[ana] A. Z.[aleskiego] (…) N°1 Warszawa dnia 26go Sierpnia 1[9]00 roku”, na rewersie: „Te trzy ramy robione pozostały przez uczniów Stefana Kossobudzkiego, Władysława Hakiebejt (?), Teofila Konarzewskiego i Piotra Piwnickiego, przez subiekta Pana Sosnowskiego i stolarza P. Mileckiego.”
Dokument pozwala określić datę powstania ramy (1900 r.). Świadczy również o tym, że nawet uczniowie, terminujący w zakładzie, w którym rama powstała znali wartość swojego rzemiosła i nie chcieli pozostać anonimowi.
Jeszcze w tym miesiącu wszystkie poddane konserwacji ramy, zostaną zaprezentowane zwiedzającym i po zamontowaniu obrazów powrócą na ekspozycję muzealną.
