Na pierwszym odcinku "siedemnastki” drogowcy układają już podbudowę pod nową nawierzchnię. Postępują również formalności, związane z budową kolejnych fragmentów trasy. Na odcinku z Lublina do Piask zmieniła się organizacja ruchu.
Układana jest również warstwa podbudowy z kruszywa. Do tej pory ułożono już ok. 76 000 mkw. Najbardziej "widowiskowe prace” dotyczą zagęszczania gruntu.
15-tonowy ciężarek
– Polega to na ubijaniu podłoża 15 tonowym "ciężarkiem” opuszczanym z wysokości blisko 20 metrów – wyjaśnia Krzysztof Nalewajko, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Budowana jest także droga łącząca węzeł Przybysławice z DK17.
Nie zakończyły się jeszcze prace przy obiektach inżynierskich. W miejscach styku z krajową "siedemnastką” powoduje to lekkie utrudnienia. W okolicy węzłów Bogucin i Sielce ruch odbywa się objazdami.
Na odcinku Bogucin–Dąbrowica trwa przekładanie instalacji podziemnych, kolidujących z przebiegiem trasy. Prowadzone są także prace ziemne pod obiekty inżynierskie i przełożenie drogi powiatowej w Panieńszczyźnie. Największy "ruch” panuje w rejonie doliny Ciemięgi. W Sieprawicach i na wysokości Panieńszczyzny trzeba się liczyć z objazdami.
Rozstrzygnięcia
Kończy się zamieszanie związane z budową odcinka Dąbrowica–Lubartów. Chodzi o protesty na powtórne rozstrzygnięcie przetargu. Odwołania hiszpańsko-polskiego konsorcjum FCC Construccion i Erbud nie przyniosły nowego rozstrzygnięcia.
– Z zaproszeniem firmy Dragados do podpisania umowy czekamy na zakończenie kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych – dodaje Nalewajko.
Postępują również przygotowania do budowy odcinka Lubartów – al. Witosa. Drogowcy wybrali już najkorzystniejszą ofertę. Wygrała firma Dragados, która wyceniła prace na nieco ponad 629 mln zł. W grudniu drogowcy mają podpisać umowę z wykonawcą.
Na odcinku od al. Witosa do Piask trwają prace ziemne, związane z budową dróg dojazdowych i węzła Świdnik. Ekipy budowlane układają warstwy odsączające z kruszywa. Wykonywana jest także warstwa podbudowy.
Wprowadzono też zmiany w organizacji ruchu. Kierowcy korzystają z części przebudowanej prawej jezdni. Od Lublina do Wierzchowisk jedziemy lewą (starą) jezdnią, a potem już nową prawą (jedynie miejscami przejeżdżamy po lewej jezdni).
Pięciu chętnych
Na wyłączonych z ruchu odcinkach trwa frezowanie nawierzchni. Drogowcy pracują również przy przebudowie wyjazdu z Drogi Męczenników Majdanka, przyszłym dojeździe do Świdnika wzdłuż lasu Rejkowizna.
Równocześnie zakończono pierwszy etap przetargu na prowadzenie miejsc obsługi podróżnych. Do drugiej części postępowania zaproszono wszystkich chętnych, czyli STATOIL, Shell, PKN ORLEN, LOTOS oraz BP.