Już w wakacje kierowcy będą mogli pojechać całą drogą ekspresową S17 od Lublina do granicy z woj. mazowieckim
Około 33 km dzieli obecną trasę S17 od granicy województwa lubelskiego z mazowieckim. Budowę tego fragmentu podzielono na dwie części i realizuje go dwóch wykonawców -Mota-Engil Central Europe i PORR.
Prace na krótszym odcinku są na ukończeniu, a kierowcy skorzystają z niego w czerwcu. Całą nową trasą, omijając Ryki, pojedziemy pod koniec sierpnia.
Pierwszy odcinek pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód o długości ok. 13,2 km jest zaawanosowany w ok. 97 proc. Wykonano całą trasę główną. Nawierzchnia jest z betonu cementowego. Ukończono też układanie na trasie głównej fragmentów nawierzchni bitumicznej na obiektach i dojazdach do nich. Kończą są też prace przy układaniu nawierzchni bitumicznej na łącznicach węzła i drogach lokalnych.
Trwa porządkowanie terenu, humusowanie, sianie trawy, uzupełnianie barier energochłonnych i grodzenie trasy głównej. Zostało jeszcze malowanie oznakowania poziomego oraz montaż znaków pionowych.
Po zakończeniu tych prac, a przed oddaniem kierowcom do ruchu przeprowadzony zostanie audyt BRD i odbiór WINB. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie trasa zostanie udostępniona kierowcom, którzy na końcu odcinka będą tymczasowym łącznikiem zjeżdżać na obecną drogę krajową nr 17 (planowany termin to pierwsza dekada czerwca).
Z takiego tymczasowego rozwiązania kierowcy będą do czasu zakończenia prac na kolejnym odcinku do granicy z woj. mazowieckim. Jego długość to ok. 20,2 km. Zaawansowanie robót wynosi ok. 76 proc. Wykonano już blisko połowę nawierzchni betonowej i prowadzone są również prace przy układaniu nawierzchni bitumicznej na ciągu głównym.
Wykonawca przygotowuje kolejne odcinki podbudowy pod docelową nawierzchnię, prowadzi prace ziemne przy obiektach inżynierskich i prace wykończeniowe na nich. Budowane są przyszłe miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania drogi.
Niedawno zmieniono ruch na obecnej DK17 za Rykami w kierunku Warszawy na docelowe rondo wchodzące w skład węzła Ryki Północ. I właśnie od tego miejsca kierowcy pod koniec czerwca będą wjeżdżać na S17. Związane jest to z oddaniem dwóch kolejnych odcinków na terenie woj. mazowieckiego.
Jak informuje GDDKiA, z całej trasy ekspresowej, omijającej Ryki, kierowcy skorzystają pod koniec sierpnia. - Wtedy wyjeżdżając z Lublina w kierunku Warszawy dwujezdniową drogą dojedziemy za Garwolin. Kierowcy jadący tranzytem od wschodniej granicy Polski w kierunku Warszawy w Piaskach wjadą na drogę ekspresową i będą mieć do dyspozycji ponad 140 km takiej trasy - mówi Krzysztof Nalewajko z GDDKiA.
Kiedy kolejne odcinki trasy ekspresowej Lublin-Warszawa?
W budowie jest pozostałych pięć odcinków do węzła Lubelska za realizację których odpowiada lubelski oddział GDDKiA.
W IV kwartale 2019 roku mają być gotowe dwa z kolejnych trzech odcinków, pomiędzy końcem obwodnicy Garwolina a węzłem Lubelska pod Warszawą. Trzecim, obwodnicą Kołbieli (8,7 km), będziemy zapewne korzystać w ograniczonym zakresie. – Pod koniec roku planujemy, by przez obwodnicę Kołbieli można było przejechać, ale po jednej jezdni – mówił na początku roku Krzysztof Nalewajko. Dzięki temu rozwiązaniu kierowcy ominą kłopotliwe rondo w Kołbieli. Prace na obwodnicy Kołbieli zakończyłyby się wiosną 2020.
W budowie jest ok. 95 km drogi ekspresowej. Łączny koszt to ponad 3,5 mld zł, z czego dofinansowanie z UE to ok. 1,8 mld zł.