

W 2019 roku audytorzy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Austostrad skontrolowali 682 przejścia dla pieszych w całej Polsce na odcinkach o najniższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– W woj. lubelskim w I etapie audytu skontrolowanych zostało 66 przejść na drogach krajowych. Dwa przejścia zostały wytypowane jako niebezpieczne dla pieszych i wymagające pilnych zmian (otrzymały ocenę 1 w skali od 0 do 5). Są to przejścia w ciągu drogi krajowej nr 19 w miejscowościach Niedrzwica Duża i Niedrzwica Kościelna. Na pozostałych skontrolowanych przejściach stwierdzono przeciętne lub niskie ryzyko powstania zdarzenia drogowego – mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
Przejście w Niedrzwicy Dużej zlokalizowane jest na prostym odcinku, przy skrzyżowaniu z ul. Dworcową. Nie posiada urządzeń dla osób słabowidzących i jest za blisko skrzyżowania. Według audytorów należałoby zmniejszyć promień skrętu w prawo z ul. Dworcowej lub odsunąć przejście od skrzyżowania, a także zamontować płytki ostrzegawcze dla słabowidzących.
W przypadku drugiego przejścia (w Niedrzwicy Kościelnej), niedaleko kościoła, audytorzy zwrócili uwagę, że jest zbyt długie, a pieszy nie jest dostatecznie chroniony na krawędzi przejścia. Brakuje tu oświetlenia i bezpiecznych stref oczekiwania. Wśród zaleceń znalazła się m.in. budowa azylu dla pieszych, strefy oczekiwania wraz z płytkami dla słabowidzących i montaż oświetlenia.
– Wyniki audytu są w trakcie analiz. Tam, gdzie poprawa bezpieczeństwa pieszych uzależniona jest tylko od działań GDDKiA, będziemy sukcesywnie wprowadzać zmiany – mówi Łukasz Minkiewicz.
Jak podaje GDDKiA, w 2018 roku na drogach w całej Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14 proc. wszystkich wypadków. Co więcej, piesi, którzy zginęli w wypadku drogowym, stanowili aż 25,8 proc. wszystkich zabitych.
