Od poniedziałku można zgłaszać projekty do budżetu obywatelskiego, w którym do podziału jest 15 mln zł. Nabór potrwa do 14 kwietnia, w tym roku także przez internet. Sieć nie będzie jedyną drogą złożenia wniosku, a ci, którzy ją wybiorą i tak nie unikną kontaktu z papierowym formularzem.
Internetowy system zgłaszania wniosków jest dostępny pod adresem obywatelski.lublin.eu.
– Na tej stronie można założyć i aktywować swoje konto podając standardowe dane: imię, nazwisko i adres poczty elektronicznej. Za pomocą tego konta można złożyć dowolną liczbę wniosków – wyjaśnia Piotr Choroś z Urzędu Miasta. – Swój projekt można roboczo zapisać, potem do niego wrócić, by go modyfikować i uzupełnić.
Takie zmiany można nanosić aż do momentu ostatecznego wysłania wniosku, na co jest czas do 14 kwietnia. Ale jeśli ktoś uzna, że chce coś zmienić w wysłanym już wniosku, będzie mógł skontaktować się z Urzędem Miasta, który odblokuje możliwość edycji.
Poprawki definitywnie nie będą możliwe od momentu, gdy wnioskodawca złoży listę osób popierających jego projekt. Co ważne, lista z podpisami nie ma postaci elektronicznej, a jedynie papierową. Ci, którzy złożą wniosek przez internet muszą pobrać i wydrukować formularz, a po zapełnieniu go podpisami skierować do Urzędu Miasta.
Wnioski można składać też z całkowitym pominięciem internetu. – Żeby pobrać wniosek można przyjść do dowolnego Biura Obsługi Mieszkańców – informuje Choroś. Takie biura działają przy Wieniawskiej 14, Filaretów 44, Szaserów 13/15, Kleeberga 12a, Jagiełły 10, Pocztowej 1, Żywnego 8 i na parterze Ratusza. Ponadto wnioski będą dostępne w 16 spośród 39 filii Miejskiej Biblioteki Publicznej. Szczegółowych informacji udzielać ma ekipa infolinii czynnej pod nr 81 466 19 00.
Zarówno w tradycyjnych punktach, jak też w sieci dostępny będzie tzw. cennik miejski pozwalający oszacować koszty pomysłu. Z cennika dowiemy się np. ile pieniędzy będzie potrzeba na huśtawkę, ławkę, czy też metr kwadratowy chodnika. Tylko od kosztów zależy, czy projekt będzie zaliczać się do małych (o wartości od 50 tys. do 500 tys. zł), czy też dużych (od 500 001 zł do 1,2 mln zł). To ważne, bo pod projektem małym trzeba zebrać 20 podpisów poparcia, a pod dużym 40.
Wszystkie zgłoszone projekty będą musiały przejść ocenę formalną. Sprawdzone zostanie wtedy m.in. to czy działki, na których planowane są inwestycje stanowią własność miasta. – Wyniki tej oceny powinny być znane najpóźniej na początku czerwca – deklaruje Choroś. Projekty, które pozytywnie przejdą to sito zostaną poddane pod głosowanie mające trwać od 1 do 10 października. Każdy będzie mógł oddać głos na jeden projekt duży i dwa małe. Wcześniej pomysły ocenią rady dzielnic, ich głos nie będzie decydujący, ale adnotacja o opinii zostanie umieszczona w materiałach do głosowania.
Na realizację małych projektów w budżecie obywatelskim zarezerwowano 8 milionów złotych, a na duże 7 mln zł.
Dodajmy, że zarówno zgłaszać wnioski, udzielać im poparcia, a także na nie głosować mogą osoby mające ukończone 16 lat i zamieszkałe w Lublinie. Meldunek nie jest konieczny.
Spotkania informacyjne
Dla wszystkich zainteresowanych szczegółami trzeciej edycji budżetu obywatelskiego Ratusz zapowiada trzy spotkania informacyjne. Odbędą się one: * 14 i 22 marca, w godz. 17-19, w Ratuszu, pl. Łokietka 1, w sali obrad Rady Miasta * 1 kwietnia, godz. 17-21 Bernardyńska 3, w sali 104.