O 415 mln zł dotacji na drogi i komunikację wystąpiły władze Lublina. Chcą za to doprowadzić trolejbusy na Czechów, wymienić most w ul. Fabrycznej, przebudować rondo przy Gali i Al. Racławickie. A także kupić nowy tabor komunikacji miejskiej, który wyjechałby na ulice już w przyszłym roku
Co ważne, Lublin nie musi o te pieniądze z nikim rywalizować. Unijne dotacje są już wstępnie zarezerwowane i jeśli tylko wnioski złożone przez miasto będą zgodne z wymogami, to Lublin będzie mógł z tych pieniędzy skorzystać. Właśnie z tych funduszy miasto chce sfinansować m.in. opisywaną przez nas w ostatnich dniach przebudowę Al. Racławickich, ul. Poniatowskiego i Lipowej.
Pieniądze mają też umożliwić odkładaną z roku na rok przebudowę ronda przy Gali. Po jej zakończeniu ul. Lubelskiego Lipca ’80 przestałaby „pożyczać” wyjazd od ul. 1 Maja, która z tej strony ma być zaślepiona parkingiem.
– Przystanki komunikacji miejskiej przesuniemy bliżej ronda – zapowiada Mirosław Łuciuk, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Mostów. Powiązana z tą inwestycją ma być wymiana mostu w ciągu ul. Fabrycznej.
Na ul. Fabrycznej i Drodze Męczenników Majdanka wytyczone mają być obustronne buspasy i to na długim odcinku, bo od ronda przy Gali do „koślawego” skrzyżowania z ul. Grabskiego i Sulisławicką. – To skrzyżowanie zostanie wyprostowane – podkreśla Łuciuk. Przy okazji przebudowane ma być też skrzyżowanie Drogi Męczenników Majdanka z ul. Lotniczą.
Dla wymienionych inwestycji jeszcze w tym roku miasto zamierza uzyskać komplet pozwoleń na budowę. Dokumenty są za to praktycznie gotowe dla przebudowy ul. Grygowej wraz z nowymi wiaduktami nad stacją rozrządową. Nad drogą tą ma zawisnąć trakcja trolejbusowa, która biegłaby dalej, by połączyć się z tą, która wisi od lat nad ul. Mełgiewską.
Trolejbusy mają dotrzeć także na Czechów. Jednym z projektów, na które miasto chce uzyskać dotację, jest przedłużenie sieci przez ul. Chodźki, al. Smorawińskiego, ul. Szeligowskiego i Choiny aż do nowej pętli przy granicy miasta. Końcowy odcinek ul. Choiny (za skrzyżowaniem z Zelwerowicza i Wojtasa) ma się stać drogą dwujezdniową, a na końcu planowana jest duża pętla komunikacji miejskiej z parkingiem na 54 samochody.
W toku jest już za to przetarg na budowę nowej sieci trakcyjnej nad ul. Jana Pawła II od Granitowej do al. Kraśnickiej i dalej do pętli Węglin. Sieć miałaby być gotowa już pod koniec lata.
Każdej z tych inwestycji miałyby towarzyszyć zakupy nowych autobusów i trolejbusów. W efekcie tabor komunikacji miejskiej ma się wzbogacić o 95 pojazdów, z czego już w przyszłym roku miałoby być dostarczonych 15 przegubowych trolejbusów oraz 23 autobusy spalinowe, w tym 15 przegubowych.
W kolejnych latach ma trafić jeszcze 25 długich trolejbusów i 32 autobusy elektryczne (12-metrowe).
Kiedy będzie wiadomo, czy Lublin dostanie wnioskowane dotacje? – Myślę, że w ciągu kwartału, dwóch kwartałów, umowy o dofinansowanie powinny być podpisane – prognozuje Bernadeta Krzysztofik, dyrektor Wydziału Funduszy Europejskich w Urzędzie Miasta.