W październiku 2001 r. z dnia na dzień pracę w największej fabryce w województwie straciło ponad 3100 osób. Wielkie plany koreańskich właścicieli fabryki skończyły się spektakularną klapą. Kilkuletnia obecność Koreańczyków z Daewoo w Lublinie oznaczała największą, po Stoczni Gdańskiej, upadłość w Polsce.
Teraz, po 13 latach, przy ul. Mełgiewskiej w Lublinie pracuje 3000 ludzi a proces likwidacji DMP dobiega końca. Od początku zarządza nim mec. Leszek Liszcz.
- Początki były trudne. Zastałem rozgoryczoną załogę, która nie dostała ostatnich pensji. Konta DMP świeciły pustkami, a w kolejce ustawiali się kolejni wierzyciele. W sumie dług DMP w momencie ogłoszenia upadłości osiągnął 920 milionów zł - wspomina Leszek Liszcz, syndyk masy upadłości Daewoo Motor Polska. - Podczas pierwszego spotkania z załogą mało mnie nie zlinczowano. Tylko dzięki trzeźwości umysłu ochroniarzy wyszedłem z tego cało.
Dziś ponad 100-hektarów po byłej fabryce przy ulicy Mełgiewskiej w Lublinie tętni życiem. Na terenie byłej DMP działa blisko 60 firm różnej wielkości.
- Oczywiście mogłem wybrać najprostszą drogę. Sprzedać, co było możliwe do sprzedania i zaorać fabrykę - mówi Liszcz. - Postanowiłem jednak uruchomić produkcję dostawczego lublina i szukać inwestorów. Przez te lata zebrało się dobrze ponad 1000 wizytówek biznesmenów z całego świata.
- Jesteśmy zadowoleni z obecności w fabryce. Zakład się rozwija, a atmosfera sprzyja rozwojowi biznesu - mówi Mariusz Lewandowski, rzecznik Ursusa.
- Mamy jedną z najnowszych w kraju lakierni kataforetycznych. Robimy części dla Classa, europejskiego potentata w produkcji maszyn rolniczych - dodaje Marek Berdzik, szef firmy BMB, która powstała do zera na terenie byłej DMP.
Nie wszystko się udało, np. zakończone upadłością wejście rosyjskiego Intrallu. Dziś jednak nie brakuje technologicznych perełek. Daewon to europejski potentat w produkcji resorów i sprężyn do samochodów. Spółka już zainwestowała w Lublinie ponad 100 mln zł, tworząc jedną z najnowocześniejszych fabryk w Europie. Sprężyny i resory z Lublina trafiają do ponad miliona nowych samochodów rocznie.
Ale nie tylko motoryzacja wrosła w Mełgiewską. Od podstaw wybudowano fabrykę Energoserwis, produkującą nowoczesne kotły przemysłowe. Tu swoją centralę ma spożywczy handlowy gigant Emperia. To tylko niektóre zakłady z długiej listy mniejszych i większych firm działających na terenie byłej DMP.
Z ponad 900-milionowego długu syndyk spłacił 600 milionów, a 95 proc. zakładów wchodzących w skład byłej DMP wciąż działa.
• Więcej w piątkowym Magazynie Dziennika