100 autobusów na gaz, 70 trolejbusów i 32 km nowej trakcji trolejbusowej m.in. na Czuby, Kalinę i Czechów. Taki plan chce wykonać Ratusz
Ratusz zmienił swoje plany rozbudowy trakcji. Na Czechów nie dojedziemy ani ul. 3 Maja, ani Sowińskiego. "Trajtki” pojadą ul. Chodźki, przecinając al. Smorawińskiego i ślepym odcinkiem Chodźki dojadą do małej ul. Czapskiego, która jest teraz wyjazdem z parkingu Reala. Stąd pojadą na ul. Choiny.
Drugie połączenie północ-południe ma biec al. Unii Lubelskiej i Lwowską. Dalej trolejbusy pojadą ul. Andersa i Mełgiewską. Trakcja zawiśnie też nad al. Spółdzielczości Pracy i Unickiej.
Trolejbusy dotrą też Drogą Męczenników Majdanka na Felin. Trakcja z Kunickiego będzie dociągnięta do nowych bloków przy Abramowickiej. Sieć oplecie Czuby i zawiśnie na Nadbystrzyckiej, Filaretów, Armii Krajowej i Jana Pawła II od Poręby do LKJ.
Z Czubów pojedziemy przez Diamentową i Zemborzycką do Kunickiego oraz Krochmalną i Gazową do Młyńskiej. Na dworzec dotrzemy też z Głębokiej nowym odcinkiem Muzycznej. A na LSM trakcja zawiśnie nad Zana od ZUS-u do Nadbystrzyckiej.
Główną zajezdnią trolejbusów będzie Majdan Tatarski. Ale trajtki mają też nocować na dwóch placach postojowych: przy ul. Choiny i skrzyżowaniu Diamentowej z Zemborzycką. - Po to, by wozy nie robiły zbędnych kilometrów jadąc na trasy i z nich wracając - mówi Elżbieta Kołodziej-Wnuk, zastępca prezydenta. Nie będzie tam warsztatów, tylko punkty kontroli technicznej. Zajezdnia Helenów przestanie istnieć, a ziemia pójdzie na sprzedaż.
Na nowe trasy miasto kupi 70 trolejbusów, a 20 z nich będzie mieć zapasowy napęd przydatny w razie awarii i na ulicach bez trakcji. W planie jest też zakup 100 nowych autobusów na sprężony gaz ziemny CNG. Ratusz nie rezygnuje z gazu mimo obaw o jego opodatkowanie.
Ile to będzie kosztować? Blisko 400 mln zł, z czego 77 proc. wyłoży Unia. Ratusz podpisał już wstępną umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
Finalną umowę ma zawrzeć w 2009 r., ale nie jest pewne, czy w przyszłym roku zawita do nas choć jeden nowy wóz. Nowych drutów najszybciej możemy spodziewać się na Felinie i na Abramowickiej. Całość ma być gotowa do 2015 r.