Od najbliższego poniedziałku, po ponad rocznej przerwie, kierowcy znów będą mogli przejechać ulicą Dworcową. To jedna z kilku zmian w ramach nowej organizacji ruchu, wprowadzanej przed oddaniem do użytku nowego dworca autobusowego w rejonie ul. Krochmalnej.
Obiekt noszący oficjalną nazwę Dworzec Lublin miał być gotowy w lipcu ubiegłego roku. Termin ukończenia prac jednak kilkukrotnie przesuwano. Ostatecznie roboty zakończono 20 października, a obecnie trwa etap odbiorów budynku dworcowego oraz przebudowanego układu drogowego w jego pobliżu.
Pierwsze autobusy komunikacji międzymiastowej powinny odjechać stąd na początku przyszłego roku. W najbliższy poniedziałek (13 listopada) o godz. 6 rano zostanie tu natomiast wprowadzona nowa stała organizacja ruchu.
Najważniejszą zmianą będzie otwarcie ul. Dworcowej, która w związku z budową pozostaje nieprzejezdna od października ubiegłego roku. Na skrzyżowaniu z ul. Młyńską nastąpi zmiana pierwszeństwa przejazdu – będą je mieli kierowcy jadący Dworcową. Możliwy będzie także przejazd przez ul. Pocztową, od strony ul. Kunickiego.
- Do momentu otwarcia Dworca Lublin, lokalizacja przystanków komunikacji miejskiej pozostanie bez zmian w stosunku do obecnej organizacji, czyli przystanek w kierunku centrum na ul. Dworcowej, a przystanek w kierunku ul. Krochmalnej na ul. Młyńskiej – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego w Urzędzie Miasta. Wjazd na teren nowego dworca będzie możliwy z ul. Gazowej, a wyjazd – od strony ul. Młyńskiej.
Układ drogowy w rejonie inwestycji przeszedł kompleksową reorganizację. - Na ul. Pocztowej wykonano pełną wymianę konstrukcji jezdni wraz z chodnikami. Przebudowę przeszła też ul. Młyńska od ronda Sportowców do skrzyżowania z ul. Dworcową. Powstała na niej ścieżka rowerowa wzdłuż chodnika od strony Dworca (na odcinku od ul. Dworcowej do ronda) oraz dodatkowy prawoskręt przy rondzie. Pomiędzy ul. Gazową a Młyńską powstał zupełnie nowy odcinek drogi wraz z jednostronnym chodnikiem i zatoką postojową dla autobusów – wylicza Justyna Góźdź.
Zmienił się także plac Dworcowy, który po usunięciu z niego ruchu kołowego stał się deptakiem, wizualnie i funkcyjnie połączonym w głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed budynkiem PKP powstały zatoki postojowe „kiss&ride” (z ang. „pocałuj i jedź”, czyli miejsca do krótkiego postoju w celu wysadzenia pasażera) oraz postój taksówek.
Budowa nowego dworca autobusowego i towarzyszącego mu układu drogowego kosztowała prawie 340 mln zł. 194 mln zł wyniosło dofinansowanie z funduszy unijnych.