- Od przyszłego roku uczniowie kończący szkołę podstawową nie będą zdawali już egzaminu szóstoklasistów – poinformowała wczoraj Anna Zalewska, minister edukacji narodowej. Rządowy program w tej sprawie zostanie zaprezentowany jeszcze w styczniu.
Likwidujemy egzamin po szóstej klasie w 2017 roku z uczciwości, bo dzieci w tym roku są już przygotowane, arkusze wydrukowane, gotowe komisje egzaminacyjne. W 2017 roku już nie musimy tego robić – tłumaczyła Zalewska w programie „Jeden na jeden” i dodała, że egzamin nie miał sensu.
Tym razem minister podkreśliła, że kierowany przez nią resort nie pracuje na razie nad programem wygaszania gimnazjów. Tuż po objęciu przez nią stanowiska departament informacji i promocji MEN potwierdził jednak, że rezygnacja z egzaminu szóstoklasistów będzie pierwszym krokiem na drodze do zamykania tego typu szkół.
Wszystko wskazuje na to, że rezygnacja z egzaminu nie wywoła burzy w Sejmie. Już wcześniej o potrzebie wprowadzenia takiego rozwiązania mówili zarówno posłowie PiS, jak i PO. Podkreślali, że jest on dla uczniów niepotrzebnym stresem, a dla budżetu niepotrzebnym wydatkiem ok. 10 mln zł. Niepotrzebnym, bo jego wyniki nie są brane pod uwagę podczas rekrutacji do gimnazjów rejonowych, które mają obowiązek przyjąć każde dziecko ze swojego okręgu. Pozostałe gimnazja mogłyby zaś podejmować decyzje w oparciu o oceny ze szkolnych świadectw.
- Wielu nauczycieli, z którymi rozmawiałam na ten temat uważa, że to krok w dobrym kierunku. Egzamin szóstoklasistów nie daje nic prócz badania opanowania przez dzieci podstawy programowej. Generuje przy tym zbyt wiele niepotrzebnego uczniom stresu – mówi Celina Stasiak, z lubelskiego oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego, ale podkreśla też, że to czy decyzja o rezygnacji ze sprawdzenia umiejętności na tym stopniu wiedzy była właściwa dowiemy się dopiero za kilka lat.
Innego zdania są pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz Instytutu Badań Edukacyjnych. Twierdzą oni, że egzamin szóstoklasistów stanowi najlepsze narzędzie do testowania wiedzy i umiejętności zdobywanych przez uczniów, a jego wynik jest wykorzystywany do doskonalenia nauczania.