

W Ostrowcu Świętokrzyskim trwa produkcja ozdobnych filarów, na których oparty zostanie dach nowego dworca autobusowego powstającego pomiędzy ul. Młyńską a Dworcową. Konstrukcje produkowane są na specjalne zamówienie

Dach na budynku nowego dworca będzie oparty na 22 filarach o kształcie nawiązującym do gałęzi drzew. To autorska wizja architektów z warszawskiej pracowni Tremend, która zaprojektowała nowe centrum komunikacyjne Lublina.
– Indywidualny projekt nie zawiera standardowych rozwiązań i nie wykorzystuje gotowych wyrobów – podkreśla Justyna Góźdź z Urzędu Miasta. – Dlatego wykonywanie komponentów całej konstrukcji stalowej zadaszenia dworca i wiat peronowych odbywa się na zamówienie. Prace realizuje firma z Ostrowca Świętokrzyskiego jako podwykonawca Mostostalu Kraków. Firmy podpisały 25 czerwca umowę z terminem wykonania zamówienia ustalonym na 28 lutego 2022 r.
Samo zadaszenie dworca ma ważyć ponad 1,5 tys. ton. Filary będą się składać z dwóch części: trzonu i ozdobnej korony. – Oba elementy, z uwagi na ich wygląd architektoniczny oraz duży stopień skomplikowania połączeń spawanych, składane są z bardzo precyzyjnie dociętych elementów. Trzon słupa i jego korona składają się z przenikających się elementów z profili rur kwadratowych i okrągłych – przekazuje nam Mostostal Kraków. – Największym i zarazem najcięższym elementem są korony słupów.
Stalowe elementy z ostrowieckiej wytwórni Grant mają przyjechać wprost na budowę w Lublinie. Samo dostarczenie koron jest poważnym przedsięwzięciem, bo ze względu na duże rozmiary koron będzie traktowane jako transport ponadnormatywny. Na miejscu elementy mają być ze sobą połączone. – Przestrzeń między koronami słupów zostanie uzupełniona kratownicami z rur, co będzie stanowić całość zadaszenia dworca – zapowiada Mostostal Kraków.
Na specjalne zamówienie produkowane są też elementy wiat nad przyszłymi peronami, przy których znajdą się stanowiska odjazdu autobusów. Część z nich już zamontowano na placu budowy.
Nowy dworzec ma być gotowy w lipcu przyszłego roku. Towarzysząca mu płyta postojowa dla autobusów jest budowana przy ul. Krochmalnej. – Powstaje tam również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców – dodaje Góźdź. – Zakończono poziom piwnic i parteru.
Równocześnie budowane są też dodatkowe drogi: jedna łącząca ul. Lubelskiego Lipca ’80 z rondem naprzeciw Targów Lublin, druga biegnąca od wspomnianego ronda do al. Piłsudskiego.
Całkowity koszt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego z nowym dworcem to ponad 313 mln zł.
