Niecały rok pozostał do umownego terminu zakończenia budowy dworca autobusowego w rejonie ul. Gazowej i Młyńskiej. Termin nie został dotychczas zmieniony, chociaż na terenie robót pojawiły się niemiłe niespodzianki.
60 tys. metrów sześciennych to ilość ziemi, która jest wywożona z wykopu pod nowy dworzec.
– Wykop odwodniono i zabezpieczono przed napływem wody poprzez zamontowanie ścianek szczelnych. Wykonano też prace związane z palowaniem płyty fundamentowej. Aktualnie prace koncentrują się na wybieraniu ziemi – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. – Na budynku głównym betonowane są: płyta główna, ściany i słupy oraz rozpoczęto szalowanie stropu.
Na placu budowy można już dostrzec stopy fundamentowe przyszłych wiat, które znajdą się obok budynku dworca.
Do tej pory wykonano część tych elementów, pozostałymi będzie można się zająć po rozebraniu starej stacji gazowej. Jej rozbiórka, jak twierdzi Ratusz, powinna się zacząć już niebawem.
Również w najbliższych dniach ma się rozpocząć usuwanie sześciu podziemnych zbiorników będących pozostałością po zlikwidowanej kilkadziesiąt lat temu gazowni. Ich obecność była niespodzianką dla budowniczych dworca, bo teoretycznie tych elementów nie powinno tu już być.
– Sytuacja nie była możliwa do przewidzenia na etapie projektowania. Źródła historyczne mówią o rozbiórce wszystkich elementów po starej gazowni. W trakcie badań geologicznych nie natrafiono na zbiorniki, nie były one również naniesione na mapach – podkreśla Góźdź. – Zbiorniki zawierające środki ropopochodne zostaną rozebrane i zutylizowane.
Niebezpieczne znalezisko sprawiło, że koszty budowy wzrosły o 6,4 mln zł. Całkowity koszt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego z nowym dworcem przekracza już 313 mln zł. Demontaż i utylizacja zbiorników ma trwać mniej więcej miesiąc. Mimo to nie zmieniono wciąż umownego terminu zakończenia budowy i w kontrakcie wciąż widnieje data 29 lipca 2022 r. Nie można jednak wykluczyć, że termin się zmieni.
Z nowym dworcem powiązany będzie też duży plac postojowy dla autobusów i busów. Powstaje on przy ul. Krochmalnej, w miejscu rozebranych zabudowań będących do niedawna siedzibą lubelskiego oddziału firmy transportowej DB Schenker. Wykonawca prac, jak stwierdza Urząd Miasta, kończy prace przy podziemnych instalacjach pod przyszłą płytą postojową. – Powstaje tu również budynek socjalno-sanitarny dla kierowców. Zakończono poziom piwnic – informuje Góźdź.
Dworcowa inwestycja obejmuje również budowę dodatkowych dróg. Jedna z nich, jednokierunkowa, ma być zjazdem z ul. Lubelskiego Lipca ’80 do ronda przed Targami Lublin. Druga droga, dwukierunkowa, ma połączyć wspomniane rondo z al. Piłsudskiego.