Umowę na dofinansowanie budowy drogi ekspresowej S17 między węzłem Lubelska a Garwolinem podpisano w środę w Warszawie. GDDKiA otrzymała 618,5 mln zł. Ponad 600 mln na modernizację dostały też spółki kolejowe. Pieniądze pochodzą z Unii Europejskiej
Chodzi o 37 km bardzo istotnej m.in. dla woj. lubelskiego drogi od węzła Lubelska (miejsce, w którym południowa obwodnica Warszawy będzie łączyć się z drogą S17) do Garwolina. Droga będzie przebiegać przez gminę Wiązowna, Celestynów, miasto Otwock, gmina Kołbiel a także gminy Pilawa i Garwolin.
Prace już trwają. Oprócz trasy powstanie m.in. 6 węzłów: Góraszka, Wiązowna, Otwock, Ostrów, Kołbiel, Lipówki, a także wiadukty, kładki dla pieszych i miejsca obsługi podróżnych. Wybudowane będą również przejścia dla zwierząt.
Cały odcinek ma być oddany do użytku do 2020 roku, ale poszczególne jego fragmenty mają być dostępne dla kierowców wcześniej. Wartość inwestycji to 1,25 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 618,5 mln zł. To trzydziesta dziewiąta podpisywana umowa na dofinansowanie polskich dróg z Unii Europejskiej. Do końca roku GDDKiA planuje jeszcze podpisać dziewięć umów.
Ponad 600 mln zł otrzymają też dwie spółki kolejowe – PKP Intercity i SKM w Warszawie. PKP Intercity m.in. zmodernizuje 183 wagony i 20 lokomotyw elektrycznych. Pociągi po modernizacji będą mogły jechać z prędkością co najmniej 160 km/h i obsłużą połączenia TLK/IC: Szczecin - Trójmiasto - Olsztyn - Białystok, Wrocław/Zielona Góra - Poznań - Gdynia/Olsztyn - Białystok, Lublin - Kielce -Katowice - Wrocław - Zielona Góra -Szczecin - Świnoujście. Z kolei spółka SKM w Warszawie kupi 21 pociągów. Zmodernizuje też swoje zaplecze techniczno-postojowe na warszawskich Szczęśliwcach.