Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie szykuje się do dużej inwestycji. W planach przebudowa ponad stu przystanków i budowa sześciu nowych. Pojawią się również nowe udogodnienia dla pasażerów, w szczególności dla tych z niepełnosprawnościami.
ZDiTM poszukuje wykonawcy, który zaprojektuje na nowo lubelskie przystanki autobusowe. W zależności od lokalizacji na przystankach mają pojawić się nowe elementy, jak słupki z tablicami elektronicznymi, wiaty, czy stojaki na rowery. Jeszcze inne przystanki przejdą remont polegający na poprawieniu chodników w ich okolicy lub peronów. Łącznie w całym mieście prace mają objąć 132 przystanki.
Sześć z tych lokalizacji zakłada budowę zupełnie nowych przystanków. Te mają powstać w następujących lokalizacjach:
- Jana Pawła II - Gęsia II 02
- Doświadczalna - Felin 05
- Zesłańców Sybiru - Zesłańców Sybiru 02
- Wileńska - os. Słowackiego 02
- Głęboka – Pagi 01
- Lubelskiego Lipca 80’ - Cukrownicza 03
Przebudowa przystanków będzie też dobrą okazją do wymiany niedziałających wyświetlaczy systemu informacji pasażerskiej, których temat poruszaliśmy jakiś czas temu. Przetarg na zaprojektowanie nowej infrastruktury będzie zatem pierwszym krokiem prowadzącym do poprawy komfortu pasażerów.
– W ramach przedsięwzięcia zaplanowano m.in. doposażenie (ewentualnie wymianę) przystanków w infrastrukturę taką jak wiaty, ławki przystankowe, stojaki rowerowe, punkty dynamicznej informacji pasażerskiej oraz biletomaty. Zamówienie obejmuje także projekt wiat zielonych – relacjonuje pozostałe prace jakie będą wykonane Monika Fisz z ZDiTM.
Szczególnie ważną rolę odgrywać mają te prace, które pozwolą na bezpieczniejsze i wygodniejsze korzystanie z przystanków osobom z niepełnosprawnościami.
– Zakres zadań obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę zatok przystankowych, wyznaczenie nowych przystanków komunikacji miejskiej wraz z budową zatok przystankowych, w tym dostosowanie peronów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez wykonanie systemu prowadzenia dla osób niewidomych i słabowidzących, zastosowanie płyt strukturalnych naprowadzających i ostrzegawczych oraz zastosowanie krawężników systemowych – tłumaczy Fisz.
Zadanie jakie zleca miasto jest na tyle duże, że postanowiono podzielić je na pięć części. Każda z nich obejmuje swoim zakresem przystanki przy innych ulicach:
- Część I – ul. 3-go Maja, ul. Lubartowska, ul. Królewska, ul. Krakowskie Przedmieście, ul. Zamojska, ul. Lwowska, ul. Jana Pawła II, al. Tysiąclecia, ul. Elsnera, al. Warszawska, ul. Krochmalna.
- Część II – ul. Filaretów, ul. Romera, al. Kraśnicka, ul. Zemborzycka
- Część III – ul. Narutowicza, ul. Koryznowej, ul. Wodopojna, ul. Doświadczalna, al. gen. Wł. Andersa, ul. Nadbystrzycka, ul. Prusa, ul. Jaczewskiego, ul. Północna, al. Wincentego Witosa, ul. Herberta, ul. Zesłańców Sybiru, ul. Dożynkowa
- Część IV – ul. Droga Męczenników Majdanka, ul. Armii Krajowej, ul. Wileńska, al. Sikorskiego, ul. Krańcowa, al. Głęboka, ul. Okopowa, ul. Głuska, ul. Orkana, ul. Roztocze
- Część V – al. Piłsudskiego, al. Spółdzielczości Pracy, ul. Kunickiego, ul. Mełgiewska, ul. Gospodarcza, ul. Bohaterów Monte Casino, ul. Wojciechowska, ul. Diamentowa, ul. Popiełuszki, ul. Stanisława Węglarza, ul. Lubelskiego Lipca 80’, ul. Koncertowa, ul. Nałkowskich, ul. Zbożowa
W związku z podzieleniem przetargu zapytaliśmy, czy ZDiTM dopilnuje tego, aby wszystkie przystanki w mieście wizualnie wyglądały podobnie i nie odbiegały od pozostałych.
– W kwestii estetyki, przystanki to nie tylko funkcjonalne elementy miejskiej infrastruktury, ale również wizytówka naszego miasta. Z tego też względu dbamy, aby stworzyć spójną i estetyczną przestrzeń publiczną i zaprojektować elementy w oparciu o już istniejące wzory, oczywiście z uwzględnianiem wytycznych np. w strefie objętej ochroną konserwatorską – wyjaśnia Monika Fisz.
Swoje oferty potencjalni wykonawcy projektów mogą składać do 10 grudnia. Miasto zakłada, że będzie musiało wydać około miliona złotych.