

Wszystkie autobusy MPK Lublin mają zostać wyposażone w panele słoneczne wytwarzające część energii elektrycznej potrzebnej pojazdom. Dzięki nim pojazdy zużyją mniej paliwa. Od niedawna takie panele ma co drugi autobus miejskiego przewoźnika.

Urządzenia zamontowane na dachu mogą wytworzyć nawet 25 proc. energii elektrycznej potrzebnej autobusowi. – Panele pozwalają na konkretne oszczędności – stwierdza Weronika Opasiak, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Im więcej prądu powstanie na dachu pojazdu, tym mniej musi wytworzyć alternator. – Pozwala to na zmniejszenie zużycia paliwa przez pojazdy, nawet do 5 proc. w ciągu roku – podaje rzeczniczka. MPK szacuje, że jeden autobus „oszczędza” dzięki temu 5500 zł rocznie.
Oszczędności dotyczą nie tylko paliwa. – W pojazdach posiadających system, został całkiem wyeliminowany problem nadmiernego rozładowania akumulatorów, ich żywotność uległa znacznemu wydłużeniu – informuje Opasiak.
Wyjaśnijmy: autobus zużywa prąd nawet, gdy stoi w zajezdni, bo wciąż działa część urządzeń, jak np. kamery monitoringu. Energia jest pobierana z akumulatorów, które nie są wówczas doładowywane przez alternator. Wtedy przydają się panele słoneczne. Brak problemów z akumulatorami też jest dla przewoźnika korzyścią, bo maleją koszty napraw i wymiany. Ale nie tylko. – Konsekwencją jest wyeliminowanie strat spowodowanych utratą kursów, czy kosztów związanych z dojazdem pogotowia technicznego do usuwania awarii systemów zasilania.
Już teraz panele fotowoltaiczne jeżdżą na dachach 108 autobusów MPK, w tym 34 przegubowców. Spółka zainstalowała je niedawno na pojazdach marki Mercedes i Autosan. – Docelowo chcemy by były na wszystkich autobusach – zapowiada rzeczniczka przewoźnika.
Instalację urządzeń wspiera finansowo Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bo im mniej autobus zużyje paliwa, tym mniej wytworzy spalin. Jak podaje MPK, ze spalania jednego litra oleju napędowego powstaje ponad 2,6 kg dwutlenku węgla, tymczasem autobus wyposażony w panele powinien zużyć w ciągu roku o około 1500 litrów oleju mniej niż pojazd bez takich urządzeń.
Zamawiając nowe autobusy dla Lublina (w toku są przetargi na 23 pojazdy, które mają dotrzeć w przyszłym roku) Zarząd Transportu Miejskiego zastrzegł, że dodatkowe punkty będzie przyznawać za wyposażenie pojazdów w panele fotowoltaiczne.