Najnowszymi reklamami sklepów Jula oburzyli się współpracownicy i klienci zmarłego niedawno Konrada Gacy, znanego specjalisty od odchudzania. Twierdzą, że spoty parodiują filmy motywacyjne Gacy. Sieć marketów odpowiada, że jakakolwiek zbieżność jest tu „absolutnie przypadkowa”.
Uważam, że ten spot nie powinien funkcjonować w przestrzeni publicznej, ponieważ jest obraźliwy w stosunku do tego, co robił Konrad Gaca – podkreśla Norbert Rudaś, reżyser, autor filmów motywacyjnych Gacy. Najbardziej znany specjalista od odchudzania w Polsce zmarł nagle w sierpniu br. Miał 42 lata.
Zdaniem Rudasia najnowszy spot hipermarketów Jula pod hasłem „Teraz nic Cię nie powstrzyma”, pokazywany w telewizji i internecie, wyraźnie nawiązuje do filmu Gacy pt. „Motywacja. Pierwszy krok” (2015 r.).
W reklamie sieci Jula widzimy przygnębioną kobietę w domowym otoczeniu, a lektor spokojnie mówi: „Czy tak miało być? Życie. Twoja chwila na ziemi. O czym tak naprawdę marzysz? Pamiętaj: nie musisz stać w miejscu. Nie musisz się na wszystko godzić”. Później muzyka się zmienia, a kobieta dzięki zakupom w markecie odzyskuje werwę.
– Postać kobiety w depresji, tekst wykorzystujący te same lub podobne frazy, głos lektora stylizowany na Konrada Gacę oraz ujęcia inspirowane pozostałymi filmami motywacyjnymi z naszej serii sprawiły, że osoby, które wcześniej zetknęły się z filmem „Motywacja. Pierwszy krok”, jednoznacznie odbierają to jako parodię – zaznacza Rudaś.
– Aż coś we mnie drgnęło, kiedy zobaczyłam reklamę sklepów Jula. Głównie z powodu lektora i jego sposobu czytania tekstu – przyznaje pani Agnieszka, fotograf, która współpracowała z Gacą. – Podobne jest akcentowanie głosek, tembr głosu, budowanie zdań.
– Jest duży odzew na tę reklamę, bardzo dużo osób, także znanych, kontaktuje się z nami w tej sprawie – przyznaje Małgorzata Żelechowska, która była asystentką twórcy Gaca System. – Osoby te dopytują, czy będziemy na tę sytuację reagować. Dla nas wszystkich jest to wyjątkowo trudny okres, ponieważ dopiero co pochowaliśmy szefa.
– Czuję, że to, co robił Konrad zostało zbrukane, a słowa i przekaz, które są tak ważne dla tysięcy ludzi zmagających się z otyłością, mogą stać się teraz obiektem kpin – dodaje Rudaś.
Nie wszyscy jednak są zdania, że kampania sklepów ma jakikolwiek związek z Konradem Gacą. – Taka kampania jest opracowywana na wiele miesięcy przez jej rozpoczęciem – zaznacza jeden ze specjalistów ds. reklamy. – Poza tym filmów motywacyjnych w stylu „to jest twój dzień, musisz coś zrobić” można znaleźć tysiące.
– Wszelka zbieżność tej reklamy z filmami pana Konrada Gacy jest absolutnie przypadkowa – pisze w odpowiedzi na nasze pytania Dorota Gurbała, reprezentująca Jula Poland. – Koncept kampanii reklamowej powstał w Szwecji. Za scenariusz reklamy, wybór lektora oraz nagranie w języku polskim odpowiedzialna była szwedzka agencja Garbergs. Pragniemy podkreślić, iż dla sieci Jula jedną z elementarnych wartości jest szacunek dla drugiego człowieka. Z tego względu jest nam niezwykle przykro, iż reklama budzi takie skojarzenia.