Chociaż Dworzec Lublin działa już od kilku tygodni, to największa inwestycja realizowana w ostatnich latach w naszym regionie nie została jeszcze finansowo rozliczona. I dobrze, bo opiewający na kwotę blisko 340 mln zł projekt, realizowany przez Gminę Lublin będzie kosztował ją o blisko 1,5 miliona złotych mniej. Wszystko dzięki kolejnym, unijnym środkom na inwestycję.
Dzisiaj w południe podpisany zostanie już 12 (!) aneks do umowy na budowę Dworca Lublin, a ósmy w którym zwiększona zostanie kwota unijnego dofinansowania tej inwestycji. Tym razem o dodatkowe 1,46 mln zł. W sumie dofinansowanie projektu z Funduszy Europejskich wyniesie już prawie 197 mln zł, z 83 proc. wzrośnie tym samym do 85 proc., czyli maksymalnego poziomu. Podopisy pod umową z jednej strony złożą marszałek województwa Jarosław Stawiarski i wicemarszałek Zbigniew Wojciechowski, a z drugiej Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Przypomnijmy! Uroczyste otwarcie obiektu Dworca Lublin miało miejsce 12 stycznia i było historycznym momentem, na który wszyscy mieszkańcy regionu z niecierpliwością czekali od dawna.
Tak pisaliśmy o otwarciu Dworca Lublin
>>>>>Dworzec Lublin już działa. Kiedy przeniosą się tu wszyscy przewoźnicy z al. Tysiąclecia?
Kwota dofinansowania Dworca Lublin zmienia się już po raz ósmy, tym razem o dodatkowe 1,46 mln zł z Funduszy Europejskich. Łączne na inwestycje lubelski ratusz dostanie aż 23,18 mln zł więcej niż wskazano w umowie zawartej 24 września 2020 r.
Nowoczesna inwestycja
Dworzec Lublin stanowi w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny miasta z transportem regionalnym i dalekobieżnym. Sercem całej inwestycji jest budynek dworca, który obsługuje autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej.
Zrealizowany projekt obejmował:
- budowę inteligentnego, proekologicznego budynku Dworca Metropolitalnego, posiadającego m.in. hole, poczekalnie, pomieszczenia administracyjne, kasy, małą gastronomię, punkty informacyjne, wraz z podziemnym parkingiem;
- budowę peronów odjazdowych komunikacji autobusowo-busowej i komunikacji miejskiej, jak również budowa wewnętrznych dróg dojazdowych oraz zagospodarowanie zieleni;
- wdrożenie inteligentnych systemów transportowych, związanych z kompleksową obsługą pasażerów.
Na obszarze objętym inwestycją (blisko 28,9 tys. m²) powstało łącznie m.in:
- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
- 166 miejsc postojowych w obiektach „Park&Ride",
- 67 stanowisk postojowych w obiektach „Bike&Ride”,
- 11 stanowisk postojowych w obiektach „Kiss&Ride”,
- 4,19 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych,
- 1,85 km wybudowanych/przebudowanych linii autobusowych,
- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej.
Szacuje się, dzięki tej inwestycji że liczba przewozów komunikacją miejską na przebudowanych i nowych liniach komunikacji miejskiej wyniesie rocznie blisko 4 miliony pasażerów, liczba pojazdów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” rocznie wzrośnie do 32 tysięcy, natomiast liczba rowerzystów korzystających z miejsc postojowych w wybudowanych obiektach "Bike&Ride" sięgnie ponad 6 tysięcy.