Pierwsza w świecie, seryjnie produkowana, siedmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów dla samochodów osobowych przedstawia Mercedes-Benz. To nowe rozwiązanie poprawia komfort jazdy oraz obniża zużycie paliwa.
W zależności od modelu samochodu, nowo zaprojektowana przekładnia siedmiobiegowa obniża zużycie paliwa nawet o 0,6 litra na 100 kilometrów, poprawia przyspieszenie od zera do 100 km/godz. o maksymalnie 0,3 sekundy i umożliwia wyraźne zwiększenie przyspieszenia wtórnego z 60 na 120 km/godz. Jednocześnie przełączanie biegów odbywa się jeszcze bardziej płynnie, a tym samym znacznie bardziej komfortowo aniżeli przy dotychczas stosowanej przekładni.
Tego rodzaju postęp inżynierowie Mercedesa osiągnęli przede wszystkim w wyniku zastosowania siedmiu stopni przełożeń. Dzięki temu automatyczna skrzynia biegów zachowuje tak ważne dla optymalnej zmiany przełożeń małe skoki prędkości obrotowej, dając jednocześnie większy współczynnik kąta nachylenia charakterystyk pomiędzy biegiem najniższym a najwyższym. To rozwiązanie daje nie tylko większą swobodę elektronicznemu sterowaniu pozwalając na korzystniejszy ze względu na zużycie paliwa sposób zmiany biegów z jednoczesnym zapewnieniem szybkości reakcji mechaniki. Dodatkowo zmniejsza się przeciętna prędkość obrotowa silnika – są to zdecydowane zalety zmniejszające zużycie paliwa oraz ograniczające emisję hałasu.
Mimo ogromnego postępu technicznego skrzynia biegów 7G-TRONIC jest niewiele większa i cięższa od dotychczasowej automatycznej skrzyni pięciobiegowej, stosowanej w samochodach osobowych Mercedes-Benz. Przyczynia się do tego przede wszystkim wykonana z lekkiego materiału – magnezu – obudowa przekładni, również światowa premiera, jeśli chodzi o produkcję wielkoseryjną.