Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

18 października 2016 r.
18:12

Hybrydowy hyundai ioniq: Przyszłość na wyciągnięcie ręki

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
1 0 A A

Skrzynia biegów robi różnicę. Hybrydowy hyundai ioniq biję na głowę ekologicznych konkurentów wyposażonych w bezstopniowe przekładnie CVT. Ten koreański samochód zrywa także z hybrydową nudą.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Nie lubię hybryd. Z tego powodu ze sporą dozą nieufności podszedłem do ioniqa. Koreańczycy rzucili rękawicę Japończykom, z którymi od lat toczą konflikt. Teraz ta rywalizacja przeniosła się na pole ekonomii, choć podczas II Wojny Światowej miała nieludzkie oblicze w postaci japońskiej okupacji Półwyspu Koreańskiego.

Trzy w jednym

Ioniq jest pierwszym kompaktem, który będzie oferowany w trzech wersjach napędu. Już na początku przyszłego roku do salonów będą sukcesywnie trafiać wersje z napędem całkowicie elektrycznym oraz hybrydy z możliwością ładowania z gniazdka (PHEV). Jako pierwsza debiutuje hybryda spalinowo-elektryczna. Jest to pierwszy krok Hyundaia w kierunku nowoczesnej mobilności. Koncern zapowiada aż 32 premiery tzw. pojazdów ekologicznych w ciągu kilku najbliższych lat.

Koreańczycy wiążą duże nadzieje w z tym modelem. Specjalnie dla ioniq hybrid opracowali czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa, który współdziała z silnikiem elektrycznym o mocy 43,5 KM. Energia jest gromadzona w zaawansowanych akumulatorach litowo-jonowo-polimerowych. Ten podwójny zespół napędowy zapewnia łączną moc maksymalną 141 KM oraz maksymalny moment obrotowy 265 Nm. Nowa, dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach (6DCT) działa wyjątkowo szybko i płynnie, zapewniając dynamiczną i oszczędną jazdę. O tym za chwilę.

Koniec z nudą

Hybrydowy Hyundai to całkiem zgrabne auto. Koreańczykom udało się uniknąć syndromu priusa. Warto wiedzieć, że projekt był podporządkowany maksymalnemu zmniejszeniu oporu powietrza. Wyszło znakomicie, bo Cx wynosi zaledwie 0,24. Oczywiście ten doskonały wynik to nie tylko zasługa zgrabnego i opływowego nadwozia. Konstruktorzy zastosowali szereg rozwiązań ułatwiających „cięcie powietrza” – osłony przednich kół, tylny spojler i dyfuzor, listwy boczne, osłona podwozia i specjalne obręcze kół z plastikowymi opływowymi wkładkami.

Ten melanż zaowocował zgrabnym nadwoziem z lekko sportowym akcentem. Jedyne mankamentem, moim zdaniem, to olbrzymia tylna szyba, przedzielona spojlerem. Problemem jest właśnie ten spojler, który skutecznie ogranicza widoczność.

Gra energią

Napęd to gra energią, krążąca pomiędzy silnikiem elektrycznym, bateriami a jednostką spalinową. Te żonglowanie odbywa się niedostrzegalnie dla kierowcy, który monitoruje przepływy jedynie za sprawą ikony na desce rozdzielczej. I to wszystko.

Hybrydowy Hyundai porusza się płynnie i szybko. Jego tajemnica tkwi w skrzyni biegów. W przeciwieństwie do większości konkurentów Koreańczycy zastosowali dwusprzęgłową, 6-biegową, zautomatyzowaną skrzynię. To pozwala wydobyć pełny potencjał tego samochodu, bez żadnych ograniczeń. To nie wszystko. Za sprawą przełącznika „sport” hybrydowy ioniq nabiera sporo wigoru.

Skrzynia wyraźnie „wyżej” zmienia biegi. W trybie eco auto jest znacznie bardziej „spokojne” i oszczędne. Nowy Hyundai potrafi maksymalnie osiągnąć 185 km/h, sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 10,8 sekundy, a średnie spalanie, według producenta, to 3,4 litra benzyny na 100 km. Wartości nieodbiegające, poza niskim zużyciem paliwa, od większości kompaktów dostępnych na rynku.

Jazda tym samochodem jest frajdą z jeszcze jednego powodu. Ioniq został doskonale wyciszony. Nawet przy sporych prędkościach w środku jest cicho. Całości dopełnia zawieszenie, zestrojone z dużym wyczuciem, godne zaufania i bezpieczne. Hybryda doskonale wybiera nierówności i równie pewnie pokonuje zakręty. Ciekawostką jest fakt, że na baterie producent udziela 8-letniej gwarancji z limitem 200 tys. km. W trybie elektrycznym auto może jechać po płaskim nawet 120 km/h. Osiągnąłem 90 km/h, ale to i tak bardzo dobry wynik.

Dywaniki z trzciny

Wnętrze ioniqa to nowa jakość w Hyundaiu. Czuć to zaraz po wejściu. Miękkie materiały, także na panelach drzwi, dokładnie spasowane, w wyważonej tonacji od razu rzucają się w oczy. W środku czuć jakość i azjatyckie zamiłowanie do precyzji. Właściwie trudno dopatrzeć się wad, ale jeden szczegół został pominięty. Wykończenie bagażnika mogło być trochę lepsze. Wprawdzie to drobiazg, ale warto nad tym popracować.

Świadomość ekologiczna jest obecna w tym aucie na każdym kroku. Surowce pozyskiwane z trzciny cukrowej są częściowo stosowane w podsufitce i dywanikach, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza wewnątrz samochodu i możliwości recyklingu po zakończeniu eksploatacji pojazdu. Ekologiczne farby zawierające składniki pochodzące z oleju sojowego pozwalają uzyskać metaliczny połysk niektórych lakierowanych elementów.

Auto jest wręcz naszpikowane nowymi technologiami. Współpracuje z smartfonami na każdej możliwej płaszczyźnie, umożliwia indukcyjne ładowanie, gdy podczas jazdy kierowca korzysta np. z Yanosika. Samo też zahamuje przed przeszkodą. Ostrzeże o przypadkowej zmianie pasa ruchu, o pieszym na jezdni, itd...

Tylko ceny żal...

Niestety, przy wszystkich zaletach, ten samochód ma jedną wadę – cenę. Najuboższa wersja kosztuje 99,9 tys. zł, najbogatsza – 118,9 tys. zł. Hyundai przygotował specjalne programy zakupowe. Nie ukrywajmy, z myślą o firmach. Ioniq może być drogim w zakupie, ale tanim w eksploatacji autem flotowym. Z drugiej strony, gdyby wzorem Niemiec, nasze państwo wspierało zakup tego rodzaju samochodów, to ioniq byłby bardzo rozsądną propozycją.

Czytaj więcej o:

Pozostałe informacje

Lubelski Regionalny Fundusz Rozwoju z pomocą de minimis. 300 tys. euro wsparcia dla przedsiębiorcy

Lubelski Regionalny Fundusz Rozwoju z pomocą de minimis. 300 tys. euro wsparcia dla przedsiębiorcy

Po bardzo dużym zainteresowaniu wśród lubelskich przedsiębiorców niskooprocentowaną pożyczką w ramach pomocy de minimis Lubelski Regionalny Fundusz Rozwoju wprowadził ją do swojej oferty na stałe. Pożyczki będą oprocentowane bardzo preferencyjnie, od 1,07% w skali roku. Podwyższeniu ulega maksymalna kwota pomocy, ale także pojawią się nowe możliwości dla przedsiębiorców z sektora transportu drogowego. Fundusz już czeka na wnioski.

Punkt wymiany poezji
MAGAZYN

Punkt wymiany poezji

Są grupą miłośników poezji, a ich znakiem rozpoznawczym są rameczki z wierszami wiszące w zaskakujących miejscach w całej Polsce. W tej chwili jest ich 25. Jedna z nich wisi również w Lublinie przy ulicy Ku Farze. Promują młodych poetów, wieszając ich wiersze na rameczkach, publikując w internecie oraz dając im przestrzeń podczas internetowych wieczorków poetyckich. O tym rozmawiamy z Kubą Kozłowskim.

Pobiegli na 400 metrów. Za nami Dziecięca Liga
Foto
galeria

Pobiegli na 400 metrów. Za nami Dziecięca Liga

Mali Mistrzowie wzięli udział w zawodach biegowych. W niedzielę stadion lekkoatletyczny w Lublinie wypełnił się małymi zawodnikami.

Stal Kraśnik lepsza od Lewartu, Janowianka ma tylko punkt straty do lidera

Stal Kraśnik lepsza od Lewartu, Janowianka ma tylko punkt straty do lidera

Szykuje nam się emocjonujący finisz sezonu 23/24. Lewart niespodziewanie przegrał w niedzielę wieczorem ze Stalą Kraśnik 0:2. A to oznacza, że nad drugą w tabeli Janowianką ma już tylko punkt przewagi.

Chełmianka wygrała derby z Avią. "Zawiedliśmy kibiców"

Chełmianka wygrała derby z Avią. "Zawiedliśmy kibiców"

Derby dla Chełmianki. Drużyna Grzegorza Bonina w niedzielny wieczór wygrała w Świdniku z Avią 2:0. A duża w tym zasługa Bartłomieja Korbeckiego

Budowlani Lublin kończą obecny sezon bez medalu

Budowlani Lublin kończą obecny sezon bez medalu

W ostatnim meczu sezonu Edach Budowlani Lublin pokonali Juvenię Kraków 20:14. Mimo to nie zagrają o medal. Stało się tak za sprawą wygranej Awenta Pogoni Siedlce w Sopocie z Ogniwem 22:16

Padwa Zamość wygrała ostatni mecz fazy zasadniczej i zagra w barażach o Orlen Superligę

Padwa Zamość wygrała ostatni mecz fazy zasadniczej i zagra w barażach o Orlen Superligę

W ostatniej kolejce I Ligi Centralnej KPR Padwa Zamość pokonała Budimex Stal Gorzów Wielkopolski 27:26, a AZS AWF Biała Podlaska przegrał z SMS ZPRP I Kielce 31:33

Polesie Kock wygrało w Stróży z tamtejszym LKS. Komplet wyników lubelskiej klasy okręgowej

Polesie Kock wygrało w Stróży z tamtejszym LKS. Komplet wyników lubelskiej klasy okręgowej

Konia z rzędem temu, kto obstawiał po pierwszych 5 kolejkach tego sezonu, że Polesie Kock w samej końcówce rozgrywek będzie wciąż w grze o miejsce w barażach o IV ligę

Tarasola Cisy Nałęczów nie rezygnuje z walki o baraże do Hummel IV Ligi

Tarasola Cisy Nałęczów nie rezygnuje z walki o baraże do Hummel IV Ligi

Tarasola Cisy Nałęczów bez najmniejszych problemów rozbiła Trawenę Trawniki i wciąż liczy się w walce o miejsce premiowane grą w barażach o IV ligę

GKS Katowice wygrał na Arenie Lublin Puchar Polski Piłkarek Nożnych

GKS Katowice wygrał na Arenie Lublin Puchar Polski Piłkarek Nożnych

GKS Katowice wywalczył trofeum oraz 400 tys. złotych. Finał na Arenie Lublin był popisem zachowawczego futbolu

Poznaj Lublin z Przewodnikiem – wraca cykl spacerów

Poznaj Lublin z Przewodnikiem – wraca cykl spacerów

1 czerwca powróci program „Poznaj Lublin z Przewodnikiem”, cykl spacerów z przewodnikami miejskimi, a 6 lipca na lubelskie ulice powróci linia „Poznaj Lublin”, w ramach której chętne osoby będą mogły wybrać się na wycieczkę z przewodnikiem zabytkowym autobusem lub trolejbusem.

Modlitwa posłanki Wcisło zgorszyła proboszcza

Modlitwa posłanki Wcisło zgorszyła proboszcza

– Podczas niedzielnej mszy w miejscowości Potok Wielki ksiądz proboszcz wygłosił polityczne przemówienie, które miało na celu mnie zdyskredytować i wyśmiać mój udział w mszy św. – mówi Marta Wcisło, posłanka Koalicji Obywatelskiej i nie ukrywa oburzenia słowami, które 12 maja padły z ust ks. Artura Dyjaka, proboszcza parafii pw. św. Mikołaja Biskupa.

Wielkie ściganie za nami. Rajdówki przyciągnęły kibiców
galeria
film

Wielkie ściganie za nami. Rajdówki przyciągnęły kibiców

Ryk silników, diabelnie szybcy kierowcy i emocje do samego końca - za nami tegoroczna edycja Rajdu Nadwiślańskiego. Miłośnicy motoryzacji mieli co oglądać. Na starcie w Puławach pojawiło się blisko 50 załóg. Najszybsi okazali się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda.

Tak się bawi Lublin w Trzydziestce
foto
galeria

Tak się bawi Lublin w Trzydziestce

Mamy dla Was dużo zdjęć z imprezy w Klubie 30. Tak się bawi Lublin. Zapraszamy do obejrzenia innych naszych fotogalerii.

Wojewódzki Przegląd Kapel i Śpiewaków Ludowych
Foto
galeria

Wojewódzki Przegląd Kapel i Śpiewaków Ludowych

W niedzielę odbył się Wojewódzki Przegląd Kapel i Śpiewaków Ludowych. W Centrum Spotkania Kultur w Lublinie zespoły śpiewacze, soliści, kapele ludowe prezentowali kulturę ze swoich regionów.

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium