Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Moto

6 grudnia 2016 r.
18:54

Nowe Audi A5: Zdecydowanie męski typ

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio

Otoczenie dopasowało się do samochodu. Słynna droga 100 zakrętów w Kotlinie Kłodzkiej, z Radkowa do Kudowy Zdroju, nie była wyzwaniem dla nowego audi A5, ale spełnieniem hedonistycznego marzenia każdego kierowcy. Pod maską „mruczał” 3-litrowy diesel, niecierpliwie czekając na sygnał do jazdy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Rasowe coupe daje wiele możliwości konfiguracji. Parę chwil zajęło „wrzucenie” auta w tryb dynamiczny. Przełożenia w 7-stopniowej skrzyni S-tronic ulegają skróceniu, a silnik kręci się „wyżej”. Zmieni się także charakterystyka zawieszenia. I tak dość „twarde” auto przeistacza się w rzymski rydwan, kopiujący 1:1 podłoże. I jeszcze jedno. ESP także zostało wyłączone, choć tak naprawdę czuwało w tle, ale dyskretnie.

Wyzwanie czy rozgrzewka

Zanim jednak puszczę się drogą 100 zakrętów, to chwila o technice. 3-litrowy diesel umieszczony pod maską oferuje 218 KM i 400 Nm. Te wartości, jak na auto o sportowych genach, nie są powalające. W zupełności jednak wystarczają, aby dawka emocji solidnie przyspieszyła tętno. 7-biegowa skrzynia S-tronic współpracuje z układem quattro. W zależności od wyboru trybu jazdy więcej momentu i mocy może trafić na oś tylną. Skutek jest oczywisty, tył samochodu przyjemnie zamiata, a uśmiech nie schodzi z twarzy kierowcy. Sercem tego systemu jest międzyosiowy mechanizm różnicowy, który w zależności od trybu jazdy, warunków czy chwilowego zapotrzebowania, żongluje momentem i mocą w iście diabelski sposób: nawet 70 procent może skierować na przednią oś i nawet aż 85 procent na oś tylną. Nie pozostaje nic innego, jak ruszyć na drogę 100 zakrętów. ESP już nie działa, skrzynia pracuje w trybie ręcznym, zawieszenie usztywniło się. Można jechać.

Nie ma zawodnika

Na drodze są złe warunki pogodowe. W dziurach zbiera się woda, asfalt jest dość śliski. Jak to bywa pod koniec listopada. Już pierwsze zakręty rzuciły rękawicę A5. Tył zaczął lekko odjeżdżać, ale dobrze zbalansowane masy pojazdu sprawiają, że łatwo utrzymać go w torze jazdy. Podnoszę zatem poprzeczkę, czyli później dohamowuję, redukcja i więcej gazu. Tył znowu odjeżdża, ale A5 wykazuje duży spokój. Wystarczy lekka kontra i zakręt pokonany z przyjemną nadsterownością.

Precyzja układu kierowniczego oraz szybkość reakcji skrzyni biegów pozwalają bawić się samochodem na krętej drodze. Wielowahaczowe zawieszenie bez trudu radzi sobie nie tylko z ostrymi nawrotami, ale także nawierzchnią wymagającą miejscami natychmiastowego remontu. Nawet błoto i żwir naniesione przez spływającą z gór wodę nie są w stanie wytrącić z równowagi niemieckiego coupe.

Chwilę później, za Kudową wpadamy na odcinek prostej drogi krajowej. Tu audi pokazuje, co jest wart olbrzymi moment obrotowy. 400 Nm niemal wystrzeliwuje A5 na każdym biegu, co niesłychanie skraca czas wyprzedzania na krętej drodze. Olbrzymie, wydajne hamulce zapewniają maksimum bezpieczeństwa. Jazda tym autem to czysta przyjemność, ocierająca się o nieprzyzwoity hedonizm.

Czas na zabawę

Lista tzw. dodatków w A5 jest bardzo długa. Kierowca może wybierać wśród kilku programów jazdy w ramach standardowego Audi drive select. Do woli można modyfikować wirtualny kokpit czy korzystać z bardzo przejrzystego wyświetlacza na szybę. Radar odległości z aktywnym tempomatem pozwala niemal na autonomiczną jazdę po autostradzie. A komputer wespół z aktywną nawigacją i skrzynią S tronic, w zależności od topografii drogi, dobiorą odpowiednie przełożenie. System kamer kontroluje utrzymanie toru jazdy w pasie jezdni, a asystent parkowania sam wstawi A5 w najmniejszą wolną przestrzeń. Na pokładzie jest możliwość oglądania telewizji czy surfowania po internecie. Jednak to system audio „wymiata”. W szczytowej kompletacji, sygnowany przez Bang&Olufsen, brzmi nieziemsko. Łatwo zapomnieć się, że w końcu to jest auto, a nie sala koncertowa. Jeszcze kilka szczegółów może cieszyć, jak wykończenie prawdziwym drewnem, fotele z funkcją masażu czy inteligentne światła ledowe.

„Poprawiaczy” życia kierowcy jest wiele. Ich lista jest tak długa, jak programy wyborcze kilku partii razem wziętych. Jednak audi A5 coupe wciąż pozostaje pełnokrwistym, sportowym samochodem. Ale to nie koniec. W mgnieniu oka zamienia się w samochód rodzinny. Prawie 500-litrowy bagażnik pozwala nie tylko pojechać na zakupy, ale też wybrać się na romantyczne wakacje. Jeżeli ktoś ma pieniądze (ceny zaczynają się od niemal 150 tys. zł, a kończą się na blisko 300 tys. zł plus „ekstrasy) , to nowe A5 jest genialną propozycją. Nie jest wyzywające, choć swoimi walorami może konkurować z wieloma samochodami sportowymi. To jest właśnie dyskretny urok Audi.

Wymiary

Nowe audi A5 coupé ma 4673 mm długości, 1846 mm szerokości i 1371 mm wysokości, rozstaw osi 2764 mm.

Silniki

- 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM), 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM), 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM), 2.0 TDI o mocy 140 kW (190 KM), 3.0 TDI o mocy 160 kW (218 KM), 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM, dostępny w przyszłym roku)

Układ przeniesienia napędu

- Manualna skrzynia biegów, S tronic i tiptronic – wszystkie nowej generacji
- W zestawieniu: silnik czterocylindrowy plus przekładnia manualna – nowy, stały napęd na cztery koła quattro o podwyższonej wydajności z techniką ultra
- Opcja dla wariantów z silnikiem 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 KM) i dla modelu S5 z silnikiem 3.0 TFSI o mocy 260 kW (354 KM): stały napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym

Podwozie

- Konstrukcja pięciowahaczowa
- Przeprojektowane, elektromechaniczne wsparcie układu kierowniczego, zapewniające lepsze reakcje pojazdu i większą precyzję prowadzenia, na życzenie z dynamicznym układem kierowniczym pozwalającym lepiej poczuć pojazd i podnieść komfort jazdy
- System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jako element wyposażenia seryjnego
- Opcjonalne podwozie z systemem kontroli zawieszenia, z wyraźnie zróżnicowanymi poszczególnymi trybami pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select

Pozostałe informacje

Wyleczą dzieciom zęby za darmo

Wyleczą dzieciom zęby za darmo

Bus z dentystą na pokładzie znowu przejedzie przez Lubelszczyznę. Dzieci i młodzież mogą bezpłatnie skorzystać z opieki stomatologicznej.

Zamiast przejazdu przy Łomaskiej ma być tunel. PKP PLK raczej nie sypną milionami

Zamiast przejazdu przy Łomaskiej ma być tunel. PKP PLK raczej nie sypną milionami

Biała Podlaska zamierza likwidować kolizyjne przejazdy kolejowe. Liczy na wsparcie finansowe PKP PLK. Mieszkańcom zorganizowano konsultacje, ale nie wszystkim te rozwiązania się podobają.

Mieli narkotyki warte ponad 100 tys. złotych. Cztery osoby zatrzymane
galeria

Mieli narkotyki warte ponad 100 tys. złotych. Cztery osoby zatrzymane

Funkcjonariusze z Kraśnika zatrzymali cztery osoby podejrzane o handel narkotykami. Ujawniono niemal 2 kilogramy substancji odurzających, w tym amfetaminę, mefedron, marihuanę i MDMA.

Bawili się do rana. Studniówka ZS nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie
galeria
film

Bawili się do rana. Studniówka ZS nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie

W ten wieczór nie myśleli o nauce. Uczniowie Zespołu Szkół nr 2 im. Księcia Pawła Karola Sanguszki w Lubartowie bawili się do białego rana na swojej studniówce.

Oszustwo „na konsultanta bankowego”. Mężczyzna stracił 20 tysięcy złotych

Oszustwo „na konsultanta bankowego”. Mężczyzna stracił 20 tysięcy złotych

49-letni mężczyzna padł ofiarą oszustwa telefonicznego i stracił oszczędności. Przestępca, podając się za pracownika banku, nakłonił go do przekazania pieniędzy.

Tak się bawią dziewczyny
foto
galeria

Tak się bawią dziewczyny

"Girls just want to have fun"- to nie tylko nieoficjalny hymn wszystkich imprezowiczek, ale również cykl imprez w lubelskim klubie Helium adresowanych do Pań. Jeśli jesteście ciekawi, co się działo na imprezie, to zapraszamy do oglądania naszej fotogalerii. Tak się bawi Lublin!

Festiwale dla smakoszy w Targach Lublin
galeria

Festiwale dla smakoszy w Targach Lublin

Kawa, czekolada, ramen, sushi i wiele więcej. W Lublinie odbywają się trzy festiwale, które przeniosą odwiedzających w różne zakątki kulinarnego świata.

Tragedia na granicy. Żołnierz odebrał sobie życie

Tragedia na granicy. Żołnierz odebrał sobie życie

W nocy z 1 na 2 lutego w trakcie operacji „Bezpieczne Podlasie” jeden z żołnierzy odebrał sobie życie. Sprawę będzie badać prokuratura i Żandarmeria Wojskowa.

Gasper Tratnik na debiut w Motorze Lublin trochę będzie musiał poczekać

Pech nowego bramkarza Motoru Lublin. Kontuzja wykluczy go z gry na kilka tygodni

Gasper Tratnik miał powalczyć o miejsce w bramce Motoru Lublin z Kacprem Rosą. Na razie nie będzie miał jednak takiej możliwości. Golkiper sprowadzony niedawno do drużyny beniaminka PKO BP Ekstraklasy doznał kontuzji – złamał kciuka. A to oznacza, że czeka go około dwóch miesięcy przerwy.

Były minister ujawnił notatkę CBA dotyczącą stadniny. Prokuratura wraca do sprawy z 2016 roku

Były minister ujawnił notatkę CBA dotyczącą stadniny. Prokuratura wraca do sprawy z 2016 roku

Krzysztof Jurgiel, były minister rolnictwa w rządzie PiS ujawnił w 2016 roku notatkę z działań operacyjnych CBA dotyczących stadniny w Janowie Podlaskim. Prokuratura bada, czy on i inni urzędnicy państwowi nie przekroczyli wówczas swoich uprawnień.

Jak mała studniówka. Uczniowie SP 34 bawili się na balu ósmoklasisty
galeria

Jak mała studniówka. Uczniowie SP 34 bawili się na balu ósmoklasisty

Egzaminy ósmoklasistów rozpoczynają się w tym roku 13 maja, czyli tydzień po maturach z języka polskiego. Rodzice uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 34 im. Kornela Makuszyńskiego w Lublinie zorganizowali swoim pociechom Bal Ósmoklasistów.

Aby awansować do ćwierćfinału ORLEN Pucharu Polski Azoty Puławy potrzebowały konkursu rzutów karnych

W ORLEN Pucharze Polski Azoty Puławy rozegrały zacięte spotkanie z Górnikiem Zabrze

W 1/8 finału ORLEN Pucharu Polski osłabione Azoty Puławy pokonały po rzutach karnych Górnika Zabrze 4:3. W ćwierćfinale przeciwnikiem drużyny Patryka Kuchczyńskiego będzie lepszy z pary: WKS Śląsk Wrocław - Energa MKS Kalisz

Żużlowcy Orlen Oil Motoru Lublin wyjeżdżają na zgrupowanie do Zakopanego

Żużlowcy Orlen Oil Motoru Lublin wyjeżdżają na zgrupowanie do Zakopanego

Orlen Oil Motor Lublin od niedzieli przez najbliższe siedem dni będzie szlifować formę w Tatrach. Do Zakopanego wyjadą zawodnicy grup młodzieżowych oraz dwaj żużlowcy ekipy występujące PGE Ekstralidze – Bartosz Bańbor i Bartosz Jaworski

Co znaczy być zdrowym? Technikum Lider ogłasza konkurs dla szkół podstawowych

Co znaczy być zdrowym? Technikum Lider ogłasza konkurs dla szkół podstawowych

Karnety na siłownię, wejściówki do aquaparku czy jazda konna. Te i inne nagrody można zdobyć w konkursie lubelskiego technikum.

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Mam wrażenie, że osoby prowadzące mecze nie do końca wiedzą, kiedy jest karny

Mateusz Stolarski (Motor Lublin): Mam wrażenie, że osoby prowadzące mecze nie do końca wiedzą, kiedy jest karny

Motor Lublin w pierwszym meczu ligowym, w 2025 roku zremisował z Lechią Gdańsk 1:1. Jak trenerzy obu ekip oceniają sobotnie spotkanie?

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium