Zatwierdzone zostały plany budowy 96 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. W każdej z nich będą dwa stanowiska z prądem. Rozmieszczenie stacji zaakceptowała dziś w nocy Rada Miasta. Budowa nie zacznie się od razu, planowane ładowarki mają być uruchomione do końca 2022 r.
– Naszym obowiązkiem jest dokonanie ustaleń lokalizacji stacji – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta miasta. Obowiązek wynika z Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Zgodnie z ustawą do końca bieżącego roku powinno działać w Lublinie 210 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów, ale do tego nam daleko. – Na koniec 2019 r. mieliśmy ich 18 – przyznaje Beata Jędrzejewska-Kozłowska, dyrektor Biura Zarządzania Energią działającego w Urzędzie Miasta.
Oznacza to, że w Lublinie powinny powstać jeszcze 192 punkty ładowania. Właśnie tyle znalazło się na mapie zatwierdzonej w piątek przez Radę Miasta. Jej uchwała wskazuje 96 miejsc pod budowę stacji, ale każda z nich ma posiadać dwa punkty ładowania samochodów na prąd.
Lokalizacje były wcześniej uzgodnione przez Ratusz ze spółką PGE Dystrybucja. Wraz z Politechniką Lubelską stworzyła ona mapę miejsc, w których można się spodziewać większego zagęszczenia pojazdów na prąd, po czym „przefiltrowała ją” przez swoje możliwości techniczne. Z kolei miasto nałożyło na to mapę własności gruntów. – Jesteśmy zobowiązani do zlokalizowania stacji na swoim terenie – wyjaśnia Jędrzejewska-Kozłowska.
Miejsca wskazane pod budowę stacji nie są rozmieszczone równomiernie. – Na terenie dzielnicy Dziesiąta i na terenie Kośminka tych lokalizacji nie ma – dziwi się radny Piotr Popiel (PiS). Ratusz tłumaczy, że twórcy mapy wyszli z założenia, że stacje są mniej potrzebne w dzielnicach mających dużo zabudowy jednorodzinnej, bo tam wiele osób może naładować auto w domu.
Sfinansowanie i zamontowanie ładowarek będzie obowiązkiem spółki PGE Dystrybucja. Kiedy powinny powstać stacje? – Ustawa mówi, że do końca roku 2020, ale ustawy „covidowe” przesuwają ten termin. Będzie ustawa o dopłatach do odsetek bankowych i termin zostanie przesunięty – stwierdza szefowa Biura Zarządzania Energią.
W piątkowej uchwale radnych zapisano, że stacje mają być gotowe do końca 2022 r. Ratusz twierdzi, że spółka nie byłaby w stanie zamontować ładowarek jeszcze w tym roku. Dodaje za to, że „prawdopodobnie” jeszcze przed sylwestrem PGE ogłosi przetarg na budowę stacji.
Zatwierdzona lista stacji ładowania
Pogrubionym drukiem zaznaczamy miejsca, gdzie planowana jest nie jedna, a dwie (lub więcej, o czym piszemy w nawiasie) dwustanowiskowe stacje.
* al. Unii Lubelskiej, * pl. Zamkowy, * Agatowa, * al. Andersa, * Baśniowa, * Bursaki, * Bursztynowa, * Chodźki, * Czechowska * Czwartaków, * Długa, * Dolińskiego, * Dolna Panny Marii, * Dunikowskiego, * Faraona, * Fulmana, * Gębali, * Gospodarcza, * Grażyny, * Hetmańska, * Hutnicza, * Inżynierska, * Jagodowa, * Kazimierza Wielkiego, * Kiepury, * Koralowa, * Krasińskiego, * Królowej Jadwigi, * Kurantowa, * Kuronia, * Lawinowa, * Legendy, * Leszczyńskiego, * Lipińskiego, * Magnoliowa, * Matki Teresy z Kalkuty, * Medalionów, * Melomanów, * Mełgiewska, * Młodej Polski, * Morelowa, * Nałęczowska, * Narutowicza, * Obrońców Pokoju, * Obywatelska, * Paderewskiego, * Paganiniego, * Pogodna, * Pustowójtówny, * Radości, * Radziszewskiego, * Romanowskiego, * Romera, * Różana, * Rusałka, * Sierpińskiego, * Skromna, * Sławin, * Stadionowa (sześć zestawów po dwie ładowarki), * Symfoniczna, * Szafirowa, * Szczytowa, * Szeligowskiego, * Szmaragdowa, * Szwoleżerów, * Śliwińskiego, * Tarasowa, * Trześniowska, * Tumidajskiego, * Wilowa (trzy zestawy po dwie ładowarki), * Wojtyłów, * Wrońska, * Wspólna, * Wyżynna, * Zalewskiego, * Zamojska, * Związkowa, * Zygmunta Augusta, * Żołnierska.