Pod koniec września lubelska ładowarka samochodów elektrycznych pojedzie na badanie dopuszczające do użytkowania. A już pod koniec roku zaczną działać dwie pierwsze stacje. Staną na terenie Politechniki Lubelskiej i PGE Dystrybucja.
Politechnika Lubelska i spółka PGE Dystrybucja współpracują przy budowie stacji do dwukierunkowego ładowania pojazdów elektrycznych połączonej z infrastrukturą oświetleniową, czyli działających przy słupach oświetleniowych. To unikalne w skali kraju i Europy rozwiązanie.
– Urządzenie zintegrowane jest ze słupem oświetleniowym. Dzięki temu powstaje oszczędność miejsca, a stacje ładowania nie szpecą krajobrazu. Instalację stacji ładowania można przeprowadzić podczas np. wymiany słupów oświetleniowych w danym miejscu – mówi prof. Wojciech Jarzyna, kierownik Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych PL.
Kolejna innowacja to proste rozlicznie za pobraną energię. Koszty naładowania samochodu będą obciążały konto odbiorcy energii elektrycznej. Innymi słowy, użytkownik będzie otrzymywał jedną fakturę za energię elektryczną – za zużycie w gospodarstwie domowym i za zużycie podczas ładowania samochodu.
– Pod koniec września nasza stacja trafi na badania dopuszczające na Politechnice Świętokrzyskiej oraz w instytucjach zewnętrznych. Pierwsze ładowarki staną pod koniec roku na terenie PL oraz w siedzibie PGE Dystrybucja przy ulicy Garbarskiej – dodaje prof. Jarzyna.
Całkowity koszt tego projektu to 2,9 mln zł, z czego 2,6 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.