Blisko 600 kilometrów dróg rowerowych wzdłuż Wisły oraz jej dopływów ma powstać w ramach w nowego szlaku turystycznego Blue Valley. Część inwestycji planowana jest na terenie województwa lubelskiego. Wartość projektu szacowana jest na 165 mln euro.
Lubelskie, Mazowieckie, Podkarpackie i Świętokrzyskie - wspólnie chcą pozyskać i wydać setki milionów złotych na nowy produkt turystyczny - Niebieską Dolinę. Chodzi o szereg inwestycji w nową, turystyczną infrastrukturę nad najważniejszymi rzekami wszystkich tych czterech województw, jak Wisła, San, Wieprz, czy Nida. W planach jest budowa nowych, nadrzecznych ścieżek rowerowych o łącznej liczbie nawet 600 km, z czego ok. 120 km miałoby trafić na Lubelszczyznę. Trasy miałyby biec m.in. po koronach wałów przeciwpowodziowych, a ich uzupełnieniem byłyby miejsca obsługi ruchu rowerowego.
Jedno z takich miejsc może powstać w Puławach. Podczas najbliższej sesji miejscowi radni podejmą uchwałę o wyrażeniu woli przystąpienia miasta do Blue Valley. Pod koniec maja, podczas spotkania w lubelskim Urzędzie Marszałkowskim, puławscy samorządowcy zadeklarowali powstanie turystycznego obiektu w ramach szlaku na terenie puławskiej mariny. Chodzi o "miejsce obsługi rowerzystów","miejsce przyjazne kajakarzom" oraz "miejsce obsługi kamperów".
- Praktycznie wszystkie te trzy elementy w naszym przypadku są już wykonane. Wymagają jedynie niewielkich prac modernizacyjnych. W ramach wcześniejszych konsultacji został uzgodniony również przebieg szlaku rowerowego przez Puławy. Zakładamy, że będzie to istniejąca ścieżka rowerowa na bulwarze nadwiślańskim wraz z jej nowym przebiegiem w kierunku planowanej do budowy kładce na rzece Kurówce, natomiast w kierunki Kazimierza Dolnego szlak ma być poprowadzony koroną wału - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Przypominamy, że ścieżką przy wale (o ile nie trwają na nim prace konserwacyjne) z Puław obecnie można dojechać zaledwie do Bochotnicy, za którą znajduje się dzika przeprawa przez rzekę Bochotniczankę. W ramach BV z pewnością powstałaby tam nowa kładka.
Sieć nowych dróg rowerowych na Lubelszczyźnie docelowo ma połączyć Annopol, Kazimierz Dolny, Puławy, Dęblin i Stężycę, spinając się jednocześnie do tras biegnących dalej na północ i południe. Projekt zakłada również sfinansowanie infrastruktury towarzyszącej, w tym ładowarek do pojazdów elektrycznych, w rowerów i skuterów z napędem tego rodzaju. Tego typu urządzenia miałyby stanąć m.in. w Kraśniku, Krasnobrodzie, Janowie Lubelskim, Zwierzyńcy, czy Tomaszowie Lubelskim. Plan dotyczy również utworzenia nowych parkingów na kamperów, przystani kajakowych itp.
Według autorów koncepcji BV, Niebieska Dolina ma stać się kompleksowym produktem turystycznym i magnesem przyciągającym turystów spragnionych aktywnego wypoczynku. Łącznie w Blue Valley uczestniczyć ma nawet 70 samorządów z czterech wójewództw, a wartość planowanych zadań w ramach tego unijnego projektu wynosi ok. 165 mln euro, czyli ponad 700 mln zł.
Obecnie poszczególne gminy podejmują uchwały o przystąpieniu do tej inicjatywy. Po zakończeniu tego etapu, władze wojewódzkie złożą wniosek o pozyskanie dotacji w ramach "Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027".