

Na półmetku jest już przebudowa linii kolejowej między Lubartowem a Parczewem – informują Polskie Linie Kolejowe. Pod koniec roku ma tu być przywrócony ruch pociągów

Przebudowa jednotorowej trasy zaczęła się latem zeszłego roku. Jej finał zapowiadano najpierw na drugą połowę 2021 r. Teraz wiadomo, że roboty potrwają dłużej.
– Prace, które zapewnią wznowienie ruchu pociągów, zakończą się w grudniu. W 2022 r. zakończą się pozostałe roboty – zapowiada Rafał Wilgusiak z centrali spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Z czego wynika zmiana terminu? – Z trudnych warunków atmosferycznych podczas ostatniej zimy.
Po przebudowie linii regionalne szynobusy zaczną stawać na nowych przystankach w Laskach i Berejowie, gdzie zaprojektowano nowe przystanki. – W Berejowie kończy się budowa – melduje Wilgusiak. W Laskach prace są mniej zaawansowane. – Widać już betonowe konstrukcje peronów.
PLK chwalą się też ukończeniem przebudowy peronów na przystankach Tarło, Brzeźnica Bychawska oraz Pałecznica, trwającą budową peronów w Gródku i Zabielu oraz pracami na stacji Parczew oraz przystanku Parczew Kolejowa.
Przebudowa, która według kolejarzy jest na półmetku, umożliwi pociągom pasażerskim rozpędzanie się do 120 km/h.
– Przed rozpoczęciem inwestycji składy pasażerskie mogły jechać z prędkością 100 km/h – przypomina Wilgusiak. To przyspieszenie będzie mieć w praktyce znaczenie dla pociągów dalekobieżnych, mniej licznych na tej trasie niż składy regionalne.
Bardziej znaczące będzie zwiększenie możliwości przewozu towarów. Właśnie temu służy gruntowne wzmocnienie linii, zwłaszcza ośmiu mostów. Największym z nich jest dwustumetrowa konstrukcja na Wieprzu. Pociągi towarowe również przyspieszą o 20 km/h i będą mogły się poruszać z prędkością 80 km/h.
Kolejowa inwestycja kosztuje ponad 110 mln zł, z czego 75 mln zł pochodzi z unijnej dotacji przyznanej przez samorząd województwa.
Na zlecenie samorządu powstaje już także wstępna dokumentacja przedprojektowa dotycząca elektryfikacji linii Lublin-Łuków. Władze województwa liczą na to, że uda im się zdobyć dofinansowanie do takich prac w ramach tworzenia Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej. Elektryfikacja linii została zgłoszona do rządowego programu Kolej+.
