Wykształcone, ambitne, pracowite i kiepsko wynagradzane buntują się i biorą sprawy w swoje ręce.
By to osiągnąć, zakładają własny biznes. Ich atutem jest wykształcenie, chęć podnoszenia własnych kwalifikacji oraz cechy charakteru.
Badania ekspertów Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pokazują, że Polki są dobrze wykształcone. Ponad 58 proc. może pochwalić się wykształceniem wyższym i średnim. Panie chętnie się dokształcają. 75 proc. z nich studiuje i bierze udział w różnego rodzaju szkoleniach i warsztatach.
Nadal jednak istnieją dysproporcje pomiędzy aspiracjami kobiet a tym, co jest w rzeczywistości. Kobiety zarabiają od 15 do 30 proc. mniej niż mężczyźni, wykonując pracę o tej samej wartości. Według badań Fundacji Kobiet, płeć piękna ma też mniejsze szanse na zajmowanie kierowniczego stanowiska.
Często problem tkwi w samych kobietach. Wynika on z braku wiary w siebie
lub nieumiejętności cenienia swojej pracy.
Wiele kobiet wzięło sprawy w swoje ręce i rozpoczęło własną działalność gospodarczą. Dane zebrane przez ośrodek OŚKa pokazują, że 36 proc. Polek pracuje na własny rachunek. 77 proc.
z nich mieszka w miastach, które sprzyjają rozwojowi małych i średnich firm. Okazuje się, że Polki są bardziej przedsiębiorcze niż ich koleżanki z krajów UE. Wśród właścicieli firm MSP w Danii 21 proc. to kobiety, w Szwecji i Irlandii - 25 proc.
Panie posiadają wiele cech, pomocnych w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Są rzetelne, systematyczne, starają się podejmować wyważone i odpowiedzialne decyzje. Nie są skłonne do ryzyka tak bardzo, jak mężczyźni. Wykazują się również dużą samodyscypliną.
Opr. (hap)