Rząd chce mostu na Wiśle pomiędzy Janowcem a Kazimierzem Dolnym. Samorządowcy są sceptyczni, choć nie do końca negują potrzebę budowy przeprawy. Ale pytają – kto za to zapłaci?
Premier Mateusz Morawiecki i Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło program „Mosty dla regionów”. Wskazano w nim 20 priorytetowych przepraw do dofinansowania, m.in. na Wiśle, Bugu, Pilicy, Warcie. Premier zapowiedział, że budżet programu „Mosty plus” wyniesie ok. 2,3 mld zł. W naszym regionie rząd chce zbudować most na Wiśle łączący Janowiec z Kazimierzem Dolnym.
– Te dwa miasta nie są przygotowane na tę inwestycję. Ani Janowiec, ani Kazimierz nie są ośrodkami przemysłowymi czy handlowymi, a zatem z biznesowego punktu widzenia budowa nowej przeprawy nie ma sensu. Budowa niezbędnej infrastruktury drogowej może zaburzyć unikatowy krajobraz Małopolskiego Przełomu Wisły – przestrzega pan Marek, mieszkaniec Kazimierza. – Moim zdaniem wystarczy poprawić dojazd do promu. Mamy przecież blisko do dwóch mostów w Puławach lub do nowej przeprawy w Kamieniu – dodaje.
– Ten most jest absolutnie potrzebny. Jak premier Morawiecki chce budować, to niech buduje. Zresztą ten pomysł nie jest nowy. Przeprawę chcieli budować Prusacy, był także taki pomysł przed II wojną światową – mówi z kolei Paweł Skrzeczkowski z Kazimierza. – Nowa przeprawa nie może jednak „wejść” do Kazimierza, tylko musi powstać powyżej – dodaje.
Premier Morawiecki już dwa razy ogłaszał konieczność budowy tej przeprawy. Po raz pierwszy ten pomysł wypłynął w lipcu minionego roku, podczas konwencji Zjednoczonej Prawicy. Ale już w marcu tego roku zmienił zdanie i stwierdził, że to sprawa lokalnych samorządów.
A te zadają jedno zasadnicze pytanie: kto za to zapłaci? – Mosty dla regionów to program wieloletni, który wymaga finansowania. Jesienią zostanie uruchomiony Fundusz Dróg Samorządowych, z którego pieniądze pozwolą nie tylko na budowę dróg samorządowych, ale i mostów – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Według rządowych zapowiedzi program finansujący przygotowanie dokumentacji dla nowych przepraw mostowych będzie realizowany w latach 2018-2022. Ich budowa ma ruszyć po 2022 roku. Powstaną w 9 województwach na 8 rzekach. Dla mieszkańców naszego regionu ważny będzie również m.in. most na Wiśle pomiędzy Maciejowicami a Kozienicami.
–Gdyby doszło do realizacji programu, a wkład własny samorządu miałby wynosić 20 proc., to takich gmin jak nasza nie stać na taką inwestycję – komentuje Jan Jacek Gędek, wójt Janowca. – Przy założeniu, że most pochłonie 100 mln złotych, a my podpiszemy z Kazimierzem porozumienie o współfinansowaniu, to wydatek 10 mln złotych zahamuje rozwój gminy na kilka lat – dodaje.
– Za wcześnie na komentarz. Od pomysłu budowy mostu Janowiec–Kazimierz do jego realizacji wiedzie długa droga. Najpierw trzeba przeanalizować, czy taki most jest potrzebny, kto ma płacić za jego budowę, kto będzie go utrzymywać, w ciągu jakiej drogi ma powstać – mówi Beata Górka, rzecznik prasowy marszałka województwa lubelskiego.