Urzędy miejskie w dużych polskich miastach w trzeciej fali pandemii COVID-19 będą kontynuować pracę w ścisłym reżimie sanitarnym. W Szczecinie działa kalendarz wizyt, w Łodzi dokumenty można przekazać za pośrednictwem urn, a we Wrocławiu pracę urzędników podzielona na zespoły.
W polskich miastach w związku z trwającą pandemią od roku obowiązują ograniczenia w pracy urzędników miejskich oraz ścisłe regulacje, kiedy i w jakich przypadkach można przyjść do urzędu, by załatwić daną sprawę. Część instytucji w trzeciej fali epidemii zamierza kontynuować wprowadzone wcześniej zasady ścisłego reżimu sanitarnego lub - zgodnie z zaleceniami rządu - jeszcze bardziej je zaostrzyć, by chronić mieszkańców i pracowników.
Dodatkowe regulacje w pracy urzędników wprowadzono m.in. we Wrocławiu. W zajmujących się obsługą mieszkańców jednostkach wrocławskiego magistratu pracę urzędników podzielono na dwa, nie kontaktujące się ze sobą zespoły.
"Urzędnicy od poniedziałku będą pracować na dwie zmiany, a centra obsługi mieszańców będą otwarte dwie godziny krócej" - powiedział PAP rzecznik wrocławskiego magistratu Arkadiusz Filipowski. Oznacza to, że COM I przy ul. Zapolskiej 4, COM II przy pl. Nowy Targ 1/8, COM III przy ul. Bogusławskiego 10, COM IV przy al. Kromera 44 będą prowadziły obsługę klientów w godzinach od 8.00 do 15.15.
Dodatkowo COM I przy ul. Zapolskiej 4 będzie czynny w soboty 27 marca oraz 10 i 24 kwietnia w godzinach od 8 do 13 dla spraw z zakresu rejestracji pojazdów, praw jazdy, dowodów osobistych i meldunków.
Filipowski przekazał też PAP, że tam gdzie jest to możliwe dyrektorzy poszczególnych departamentów wrocławskiego magistratu zlecili podległym im urzędnikom pracę zdalną.
W szczecińskim Urzędzie Miasta działa natomiast kalendarz wizyt, który umożliwia rezerwację konkretnego terminu na załatwienie sprawy. Wizytę można rezerwować przez internet na stronie rezerwacjaboi.um.szczecin.pl, a także telefonicznie. Jedynie osoby rejestrujące zgon nie muszą umawiać się na wizytę. Wnioski i podania można składać również pocztą na adres urzędu, za pośrednictwem platformy e-PUAP i przez skrzynki podawcze znajdujące się w głównym gmachu i prawobrzeżnej filii magistratu.
Jak poinformował PAP Dariusz Sadowski z biura prasowego magistratu, obecnie nie ma decyzji o zmianach w trybie pracy urzędu.
"W Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie i Delegaturze ZUW w Koszalinie obowiązuje praca zdalna – rotacyjna, co oznacza, że w czasie, gdy jeden pracownik lub dyrektor pracuje zdalnie, drugi wykonuje pracę w urzędzie" – poinformował PAP rzecznik prasowy wojewody zachodniopomorskiego Piotr Pieleszek.
Jak wskazał, dodatkowe obostrzenia nie wpływają na zmianę sposobu funkcjonowania ani dostępu klientów do urzędu. Obsługa klientów prowadzona jest w warunkach reżimu sanitarnego.
W Urzędzie Marszałkowskim od 17 marca br. obsługa klienta odbywa się bez kontaktu z pracownikiem urzędu. Informację, czy dana sprawa wymaga umówienia wizyty, można uzyskać telefonicznie – wykaz numerów telefonów znajduje się na stronie wzp.pl.
Z kolei Urząd Miasta Łodzi zamierza kontynuować pracę i obsługę klientów zgodnie z obowiązującymi od dłuższego czasu zasadami reżimem sanitarnym. Oznacza to, że preferowane jest wcześniejsze umówienie się mieszkańców chcących załatwić daną sprawę.
"Można wtedy wybrać konkretny dzień i godzinę na spotkanie z urzędnikiem. Dzięki temu, pracownik UMŁ czeka tylko na tę jedną osobę i unikamy gromadzenia się w tłumie. Przy Centrach Kontaktu z Mieszkańcami czekają zaś urny na dokumenty" – wyjaśniła Jolanta Baranowska z łódzkiego magistratu.
Zaznaczyła, że w przypadku obsługi w Urzędzie Stanu Cywilnego, jest on otwarty w każdy dzień powszedni dla osób, które chcą zarejestrować zgon i potrzebują sporządzenia aktów zgonu. "Tu, co oczywiste, nie trzeba się umawiać. Przychodzimy do urzędu i załatwiamy sprawę" – zapewniła Baranowska.