Wczoraj rozstrzygnięto konkurs na najlepszą aranżację plastyczną wystawa w Muzeum i Miejscu Pamięci w Sobiborze. I nagrodę (i 15 tys. złotych) przyznano Jarosławowi i Barbarze Kłaput z warszawskiej pracowni Kłaput Project s.c. Wystawa ma być gotowa za rok
Autorzy docenionego projektu to małżeństwo, które pracownię prowadzi od 1997. W dorobku mają m.in. projekt Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach czy ekspozycji głównej Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego. Jarosław Kłaput jest też współautorem projektu urządzenia Muzeum Powstania Warszawskiego.
– Poziom nadesłanych prac był bardzo wyrównany. Wybieraliśmy spośród ośmiu propozycji. Dla mnie prywatnie, wybór był oczywisty – mówi Izabela Tomasiewicz z Działu Wystawienniczego Państwowego Muzeum na Majdanku, która była jednym z trzech członków sądu konkursowego.
Chwali między innymi funkcjonalność projektu, sposób pokazania trudnej historii, świetne wyeksponowanie muzealiów, które będzie można łatwo obejrzeć. Zwiedzający będą poprowadzeni chronologiczną ścieżką realizującą scenariusz wystawy, który został już wcześniej opracowany przez zespół Państwowego Muzeum na Majdanku.
W uzasadnieniu dla wyboru pracy autorstwa Kłaput Project sąd konkursowy zwrócił uwagę na koncepcję centralnej gabloty wystawienniczej oraz ustawionych wokół niej ścian ekspozycyjnych. Wymuszają one pożądany ruch zwiedzających i dzielą przestrzeń na poszczególne działy. Docenił także właściwy dobór materiałów wykończeniowych do charakteru ekspozycji i nastroju wnętrza. Sądowi przewodniczył Piotr Lewicki - architekt, wykładowca Politechniki Krakowskiej i teoretyk architektury.
Oprócz I nagrody i zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki sąd przyznał także: II nagrodę (10.000 zł) pracowni Platige Image S.A. z Warszawy i III (5.000 zł) pracowni Fabryka Dekoracji Marcin Pietuch z Krakowa.
Nowo tworzona ekspozycja będzie prezentować i przekazywać wiedzę faktograficzną o działającym w latach 1942-1943 niemieckim obozie zagłady w Sobiborze w szerszej perspektywie historycznej.