Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

11 października 2024 r.
8:26

Wsiadają i jadą. Jak zatrzymać piratów drogowych?

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 A A
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne (fot. DW)

 38 punktów karnych i 8,5 tysiąca złotych mandatu dostał 39-latek, który jechał motocyklem 109 km/h ponad limit. 42-letni kierowca zbyt dosłownie potraktował poruszanie się po drodze ekspresowej. Po S-12 pędził z prędkością blisko 240 km/h. Skończyło się mandatem w wysokości 2500 złotych oraz 15 punktami karnymi. Pół biedy, gdy takie wyczyny skutkują mandatem. Przykładem skrajnego zdziczenie na drodze był wypadek na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie. Co robić? Dalej podwyższać kary? A może edukować?

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

Media wciąż obiegają wstrząsające informacje o kolejnych wypadkach z tragicznym finałem. Chociażby ten ostatni, ze środy, gdy na pasach w Przeworsku, w podkarpackim, zginął 6-letni chłopiec. Opcja „zero” ofiar śmiertelnych, ongiś lansowana w Szwecji, w naszym kraju chyba nigdy nie będzie możliwa do realizacji.

Prędkość zabija

Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego, od lat zajmuje się tematyką BRD (bezpieczeństwa ruchu drogowego – przyp. red.).

– Przyczyną wielu wypadków na polskich drogach jest brawura i nieostrożna jazda.

Kierowcy, którzy wykazują się lekkomyślnością oraz brakiem poszanowania dla zasad ruchu drogowego, stanowią poważne zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu – mówi Maria Dąbrowska-Loranc. Te nieodpowiedzialne zachowania, to nadmierna prędkość, ryzykowne wyprzedzanie czy jazda pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych.

Czy zatem wprowadzenie zaostrzenie przepisów dla kierowców, w szczególności wprowadzenie do prawa pojęcia zabójstwa drogowego oraz konfiskaty samochodu rozwiąże problem? Na ten temat toczy się dyskusja.

– Budzi sporo emocji i kontrowersji. Z jednej strony, takie rozwiązania mogą być postrzegane jako odpowiedź na rosnący problem piratów drogowych, szczególnie tych, którzy łamią prawo pomimo zakazów. Z drugiej strony już teraz istnieją skuteczne narzędzia prawne, które mają walor odstraszający oraz edukacyjny, natomiast nie zawsze są stosowane – tłumaczy Maria Dąbrowska-Loranc.

Casus sprawcy wypadku na ul. Łazienkowskiej pokazuje też brak skutecznej egzekucji na przykład zakazu prowadzenia pojazdów i tragiczne tego konsekwencje.

– Teraz należałoby się skupić na większym wykorzystaniu istniejących możliwości. Wszelkie zmiany powinny mieć charakter systemowy. Często propozycje wprowadzenia zmian w przepisach są reakcją na tragiczne zdarzenie z udziałem pijanego kierowcy – dodaje ekspertka z ITS.

Tymczasem rzeczywistość pokazuje, że takie pojedyncze działania nie rozwiązują skutecznie problemu. Obecnie najważniejsze wydaje się stworzenie warunków efektywnych mechanizmów realizacji wyroków sądowych, a przede wszystkim zakazu prowadzenia pojazdu.

Zakazy

Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów w naszym województwie dotyczy 1770 osób.

– W zdecydowanej większości są to mężczyźni, w tym gronie mamy 24 kobiety – wylicza asp. Renata Szpakowska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.

Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów dotyczy przede wszystkim kierowców-recydywistów, którzy z powodu alkoholu mają problem z prawem po raz kolejny, oraz osób, które spożywają alkohol na tyle nieodpowiedzialnie, że dopuściły się ciężkiego przestępstwa.

– Mając na celu realizację ustawowych zadań policji w zakresie zapewniania bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym oraz eliminowanie z ruchu na drogach publicznych osób niestosujących się do orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów policjanci są stale zapoznawani z listą tych osób w tym także np. dzielnicowi, policjanci pionów prewencji i ruchu drogowego, kryminalni celem prowadzenia w przydzielonym rejonie rozpoznania w zakresie osób kierujących pojazdami pomimo orzeczonego przez sąd dożywotniego zakazu ich prowadzenia – wyjaśnia zasady działania mundurowych aspirant Renata Szpakowska. Każdy obywatel z zakazem może być dyskretną obserwacją. Mimo to wciąż wsiadają i jadą.

– Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach sąd może odstąpić od orzekania dożywotniego zakazu. Ponadto przepis mówi o „wszelkich środkach mechanicznych”, a nie pojazdach określonego rodzaju. Zakaz więc dotyczy każdego rodzaju pojazdu – dodaje asp. Renata Szpakowska.

Pożegnanie z kierownicą

Możliwość orzeczenia dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych wprowadza kodeks karny ( art. 42 §3 k.k). Sankcja jest względnie obligatoryjna i dotyczy kierowców, którzy:

* ponownie prowadzą samochód w stanie nietrzeźwości, doprowadzili do katastrofy w ruchu lub sprowadzili jej zagrożenie albo spowodowali wypadek, w wyniku którego inna osoba odniosła przynajmniej lekkie obrażenia ciała.

* spowodowali wypadek, którego skutkiem była śmierć poszkodowanego lub ciężki uszczerbek na zdrowiu albo wywołali katastrofę, pod warunkiem że: znajdowali się w stanie nietrzeźwości bądź pod wpływem środka odurzającego; zbiegli z miejsca zdarzenia; po zdarzeniu, a przed poddaniem ich kontroli uprawnionych organów spożywali alkohol albo przyjmowali środki odurzające.

Szkolenia i edukacja

To młodzi kierowcy często prowadzą do tragicznych zdarzeń, których skutki bywają nieodwracalne.

– Niewątpliwie powinno się podejmować działania przeciwdziałające temu zjawisku. Chodzi tutaj szczególnie o działania edukacyjne, w tym dodatkowe szkolenia dla młodych kierowców – wyjaśnia Maria Dąbrowska-Loranc.

Również Renata Bielecka, była szefowa WORD w Lublinie, dziś rzeczniczka tej instytucji, twierdzi, że szkolenia są receptą na zbyt wysoką liczbę wypadków i zachowania na drodze tzw. piratów.

– W obecnym czasie punkty karne, jak również mandaty są, moim zdaniem, bardzo wysokie. Nie odstraszają, bo i tak dochodzi do wypadków – mówi Renata Bielecka.

Rzeczniczka podaje przykłady wyścigów w ruchu miejskim, szalejących kierowców, którzy nie respektują obowiązujących przepisów, a także nałożonych na nich wyroków sądowych zakazujących kierowanie pojazdami mechanicznymi.

– Ma to miejsce dlatego, że jest

brak świadomości ogromnego zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i katastrofalnych skutków nadmiernej prędkości

– mówi rzeczniczka. Jej zdaniem młodych kierowców cechuje brak świadomości drogi hamowania przy różnych prędkościach, niedostosowanie prędkości do warunków jazdy, przecenianie swoich umiejętności itp.

Samochody są coraz szybsze, dostępniejsze, mocniejsze, ale nie idzie to w parze z rozwagą. Receptą mogą być obowiązkowe szkolenia w bezpiecznych, symulowanych warunkach pod nadzorem doświadczonych instruktorów techniki jazdy. Tak jak to się dzieje w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Lublinie przy ulicy Grygowej.

– Tylko kierowca świadomy tego, jak zachowuje się jego samochód w różnych warunkach pogodowych, przyczepności opon, sprawności pojazdu, drogi hamowania przy różnych prędkościach jest gwarantem, że na naszych drogach będzie bezpieczniej. Z wieloletniego doświadczenia i obserwacji zachowań kierowców na drodze, stwierdzam z całą świadomością, że osoby, które przeszły szkolenie w naszym Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy w Lublinie są bardziej przewidującymi i świadomymi uczestnikami ruchu drogowego – dodaje Renata Bielecka.

Prawo jazdy to nie wszystko

Emblematycznym przykładem dobroczynnego wpływu na podniesienie poziomu lokalnego bezpieczeństwa w ruchu drogowym jest autorskie szkolenie ODTJ w Lublinie pod nazwą „Zielony Listek”.

– To szkolenie pokazało nam, jak ważne i potrzebne są jazdy doszkalające, także i dla tych osób, które z różnych powodów życiowych nie czują się pewnie za kierownicą. Ważne jest to, że pod naszą „opieką” można stać się wytrawnym kierowcą. Na szkoleniu „Zielony Listek” jazdy rozpoczynamy w ODTJ na torze, a kiedy upewnimy się, że kierowca dobrze sobie radzi, wyjeżdżamy do ruch miejskiego – dodaje rzeczniczka.

Już w 2018 roku pojawił się pomysł wprowadzenia obowiązkowych szkoleń teoretycznych i praktycznych dla wszystkich młodych kierowców pomiędzy 4. a 8. miesiącem od otrzymania prawa jazdy.

– Przepis wciąż wisi zawieszony w próżni, a powinien być bezwzględnie realizowany od wielu lat, bo prawo jazdy to nie wszystko – kończy Renata Bielecka.

 Tragedie

Środa, 9 października: w miejscowości Lasy obok Kraśnika kierujący Fordem 66-latek z nieustalonych dotąd przyczyn, zjechał na przeciwległy pas ruchu, uderzył w betonowy przepust, a następnie w przydrożną kapliczkę. Kierowca od sierpnia posiadał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów

 

Niedziela, 6 października: 2,5 promila: tyle alkoholu w organizmie miał 48-latek, który nie zapanował nad mitsubishi i dachował nim po uderzeniu w skarpę. Na dodatek mężczyzna nie ma prawa jazdy. A samochodowi, którym jechał brakowało badań techniczny

 

W miniony piątek cztery osoby, w tym trójka dzieci została przewieziona do szpitala po tym, jak ich samochód uderzył w drzewo. Wypadek spowodował traktorzysta, który był pod wpływem alkoholu

 

Pod koniec września Troje młodych ludzi trafiło do szpitala po wypadku, który spowodował 18-latek. Młody człowiek siadł za kierownicą, mimo że nie ma prawa jazdy. Jechali leśną drogą autem, którym kierował 18-latek. Młody człowiek za bardzo rozpędził samochód i stracił nad nim panowanie

 

Dwa samochody osobowe i ciężarówka uczestniczyły w wypadku drogowym w okolicach Brzozowego Kątu w powiecie radzyńskim. Do szpitala trafiły trzy osoby, w tym dwoje małych dzieci. Kierujący audi pijany, jak się później okazało, 37-latek skręcając w lewo nie ustąpił pierwszeństwa prawidłowo jadącej ciężarówce. Siła uderzenia zepchnęła obydwa pojazdy w stronę stojącego na skrzyżowaniu VW golfa, który czekał na możliwość włączenia się do ruchu

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Mateusz Stolarski podpisał nowy kontrakt z Motorem Lublin

Mateusz Stolarski podpisał nowy kontrakt. „Będziemy pracować, aby Motor pędził dalej”

Motor Lublin przygotował dla swoich kibiców prezent na święta. Już w sobotę beniaminek PKO BP Ekstraklasy ogłosił, że trener Mateusz Stolarski podpisał nową umowę z klubem, która będzie obowiązywała do 30 czerwca 2027 roku, a może i dłużej. W kontrakcie znalazła się opcja przedłużenia o kolejne 12 miesięcy.

Szedł złą stroną bez odblasków. Śmiertelne potrącenie w radzyńskim

Szedł złą stroną bez odblasków. Śmiertelne potrącenie w radzyńskim

W piątek wieczorem w Domaszewnicy Kolonia w powiecie radzyńskim zginął 44-letni mieszkaniec Łukowa. Mężczyznę potrącił samochód. Jego kierowca nie zdążył zareagować.

Impas w Puławach. Prognoza odrzucona, noworoczny budżet zdjęty z porządku

Impas w Puławach. Prognoza odrzucona, noworoczny budżet zdjęty z porządku

Miasto Puławy pozostaje bez uchwały budżetowej na rok 2025. Głosowanie na jej projektem będzie musiało zostać przesunięte na inny termin. To skutek odrzucenia wieloletniej prognozy finansowej z powodu brakującego jednego głosu w wyniku nieobecności radnej koalicji.

Dwa uniwersytety, jeden cel. Rozwój medycyny dzięki sztucznej inteligencji

Dwa uniwersytety, jeden cel. Rozwój medycyny dzięki sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja, biologia molekularna i symulacje w badaniach medycznych. Uniwersytet Medyczny w Lublinie rozpoczął współpracę z Uniwersytetem Warszawskim.

Dawna huta szkła nadal żywa w pamięci lubartowian. Pokazali archiwalne zdjęcia

Dawna huta szkła nadal żywa w pamięci lubartowian. Pokazali archiwalne zdjęcia

W tym tygodniu otwarta została wystawa poświęcona historii jednego z pierwszych, większych zakładów przemysłowych w Lubartowie - huty szkła. Zdjęcia, archiwalne materiały prasowe i wspomnienia hutników zebrał lubartowianin, Paweł Talma, który sam pochodzi z wielopokoleniowej, hutniczej rodziny.

Świąteczny klimat dotarł na Stare Miasto. Trwa świąteczny jarmark
ZDJĘCIA
galeria

Świąteczny klimat dotarł na Stare Miasto. Trwa świąteczny jarmark

Tradycyjne potrawy, miody, wina, a także piękne rękodzieło - w sercu Starego Miasta trwa świąteczny jarmark.

Na zdjęciu część towaru znalezionego w mieszkaniu podejrzanego oraz policyjny pies, który pomógł w jego wykryciu

Drobny błąd młodego rowerzysty ściągnął na niego duże kłopoty

Gdy policjanci zauważyli 22-latka, nie spodziewali się, że ta historia zakończy się w ten sposób. Mundurowi mieli zamiar ukarać go mandatem za rozmawianie przez komórkę w trakcie jazdy rowerem. Szybko okazało się, że na swoim koncie ma poważniejsze przewinienia. Grozi mu więzienie.

Fluo Party
foto
galeria

Fluo Party

Fluo Party w klubie Helium, to jedna z waszych ulubionych imprez. Tej nocy wszyscy świecą jeszcze bardziej w rytm największych muzycznych hitów ostatnich lat. Zobaczcie naszą fotogalerię i przekonajcie się dlaczego Fluo Party cieszy się popularnością.

Michał Stachyra zaprasza na trzecią już wigilię dla wszystkich samotnych, ubogich, wykluczonych, bezdomnych, bez wyjątków

Samotni i wykluczeni mile widziani na dworcu. We wtorek wigilia na PKS

Mimo niepewności związanej z wyprowadzką fundacji KZMRZ z ul. Centralnej w Puławach, trzecia już "Wigilia dla samotnych" odbędzie się - ale już nie w Tasiemcu tylko w dawnej poczekalni autobusowej przy ul. Lubelskiej. Wstęp wolny.

Koziołki opanowują Lublin! Powstał nowy szlak koziołkowy
ZDJĘCIA
galeria

Koziołki opanowują Lublin! Powstał nowy szlak koziołkowy

Wiktoria, Kryspin i Felicja - to pierwsze trzy koziołki, które w sposób łatwy i przystępny będą opowiadać lubelskie legendy. To kolejna realizacja budżetu obywatelskiego.

CJ Williams wydaje się być tym obcokrajowcem, którego w Starcie byłoby najłatwiej zastąpić

Czy Start Lublin powinien wydać olbrzymie pieniądze na szóstego obcokrajowca?

Czwartkowy mecz z Dzikami Warszawa bardzo mocno zabolał kibiców Startu Lublin. Oglądanie tak nieporadnej drużyny było dla nich dużym rozczarowaniem i zaskoczeniem. Przecież do tego spotkania „czerwono-czarni” przystępowali będąc w trakcie serii 4 zwycięstw z rzędu. Tymczasem w stolicy  miejscowe Dziki, zdziesiątkowane kontuzjami i chorobami, dały lublinianom lekcję koszykówki.

Ksiądz zbiera narty, by je oddać uboższym

Ksiądz zbiera narty, by je oddać uboższym

Narty carvingowe, szczególnie dziecięce, snowboardy, kijki i buty, używane, ale w dobrym stanie - zbiera ks. Jan Byrt z parafii luterańskiej w Szczyrku. Ofiarowuje je za darmo tym, których nie stać na zakup, a chcą jeździć. Jak powiedział, pierwsze pary już zostały rozdane.

Paweł Tetelewski zaliczył już debiut na ławce trenerskiej MKS FunFloor Lublin

Nowy trener MKS FunFloor poznaje zespół, lublinianki przegrały sparing z Piotrcovią

Paweł Tetelewski już spotkał się ze swoimi podopiecznymi, a po jednym dniu wspólnych treningów rozegrał sparing z Piotrcovią Piotrków Trybunalski

Wigilijny smak. Jak barszcz, to prawdziwe uszka. Co jeszcze przygotować?
BOŻE NARODZENIE OD KUCHNI

Wigilijny smak. Jak barszcz, to prawdziwe uszka. Co jeszcze przygotować?

Barszcz czy grzybowa z cebulniaczkami? Gołąbki czy pierogi z kapustą i grzybami? Kutia czy lwowskie pierożki z makiem? Poddając pod uwagę garść regionalnych przepisów wierzymy, że wypatrywany promyk pierwszej gwiazdki niesie w kierunku naszych serc energię dobroci i miłości

Do zderzenia trzech samochodów na ul. Lubelskiej w Puławach doszło wczoraj

Pijany zawinił. Stłuczka trzech aut na ul. Lubelskiej

Opel uderzył w tył skody, a ta wjechała w fiata. Do zderzenia tych trzech pojazdów doszło na ul. Lubelskiej w Puławach. Policja wskazuje, że sprawca był pijany.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane

Komunikaty