Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Edukacja

11 lipca 2020 r.
15:46

Zdalne nauczanie podsumowane. We wrześniu będzie powtórka z nauki w domu?

2 0 A A

Przeładowani informacjami, z obniżonym nastrojem i tęskniący za bezpośrednim kontaktem – w takich nastrojach wakacje rozpoczęli uczniowie, rodzice i nauczyciele. To efekt trzech miesięcy pracy z tzw. zdalnym nauczaniem.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

O edukację przed, podczas i po pandemii 5 tys. uczniów w wieku 9 - 20 lat ze wszystkich województw zapytał VULCAN, czyli platforma łącząca edukację z technologią wraz z Zakładem Badań nad Procesem Uczenia się (UAM w Poznaniu).

- Chcieliśmy usłyszeć przede wszystkim głos uczniów na temat tego, jak widzą przyszłość edukacji i szkolnictwa, zwłaszcza w perspektywie doświadczeń nagłej zmiany, jaką było przejście na edukację zdalną, związaną z pandemią koronawirusa - tłumaczy Jan Koziarski, Dyrektor Pionu Marketingu w VULCAN.

Okazało się, że przed okresem pandemii tylko 31 proc. badanych codziennie uczyło się korzystając z komputera lub smartfona. Blisko 80 proc. uczyła się wykonując tradycyjne notatki pisząc długopisem na kartce. Komputery i smartfony wykorzystywali nie do nauki, ale dla rozrywki.

Pandemia zmieniła wszystko

Uczniowie przyznali, że podczas zdalnej nauki nauczyciele najczęściej zlecali im przeczytanie tekstów, obejrzenie lub wyszukanie czegoś w internecie.

Wykonywali też prezentacje multimedialne oraz uczestniczyli w lekcjach online. Bardzo rzadko korzystali przy tym z e-podręczników. To się nie podobało. Ponad 60 proc. uczniów stwierdziło, że wolałoby wrócić do szkoły, niż dalej uczyć się zdalnie. Pozostałe osoby wolą naukę zdalną, od tej w szkole (1/4 z nich zadeklarowała, że taka forma nauki im się nie podoba, ale jest lepsza od lekcji w szkole). Ponad 90 proc. badanych oceniło, że nauka zdalna nie jest dla nich technicznie trudna, a nawet, jeśli czasem jest, to i tak sobie „jakoś radzą”.

- Badanie to pokazuje, że uczniowie przed wybuchem pandemii COVID-19, realizowali edukację bardzo tradycyjną. Pomimo, że przed tym okresem byli znacząco zaangażowani w nowe technologie, raczej nie korzystali z nich podczas nauki – podkreśla profesor Hanna Krauze-Sikorska, kierownik Zakładu Badań nad Procesem Uczenia się, Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu, lider zespołu analizującego wyniki badań.

Co w trakcie pandemii uczniowie robili po lekcjach? Nadal spędzali czas przed komputerem, czy z telefonem w ręce. Ogólnie, ich strategie spędzania wolnego czasu są takie same, jak przed pandemią.

Wyraźne symptomy nadużywania

Zdalne nauczanie sprawiło, że nie tylko uczniowie, ale także ich rodzice i nauczyciele czuli się znacznie gorzej. To wnioski ze wstępnych wyników badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa” przeprowadzonego przez naukowców i członków Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o Mój Zasięg i Fundacji Orange.

- Wśród uczniów, rodziców oraz nauczycieli widoczne są wyraźne symptomy nadużywania mediów cyfrowych. Przemęczenie, przeładowanie informacjami, niechęć do korzystania z komputera i internetu oraz rozdrażnienie z powodu ciągłego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych to najczęściej występujące objawy zmęczenia cyfrowego - podkreślają autorzy badania.

Dzieje się tak między innymi dlatego, że czas spędzony przed ekranem i w internecie znacznie wzrósł w ciągu ostatnich miesięcy. Przed zamknięciem szkół 12,4 proc. uczniów i 30,8 proc. nauczycieli w dni robocze używało internetu do godziny dziennie, a po zamknięciu szkół odsetek uczniów i nauczycieli przyznających się do takiego korzystania z sieci spadł do zaledwie 5 proc. Blisko połowa uczniów i nauczycieli ponad połowa przyznała, że w dni robocze korzystała z internetu co najmniej 6 godzin dziennie. W weekend było niewiele mniej.

Przemęczeni i przeładowani

- Przede wszystkim nauczyciele deklarowali, że często lub bardzo często pozostają w ciągłej gotowości do obierania połączeń i powiadomień (86,8 proc.), często lub bardzo często mają dość siedzenia przy komputerze (85,2 proc.) oraz że czują się przemęczeni i przeładowani informacjami (76,8 proc.) - podsumowują autorzy badania. - Grupa nauczycieli często lub bardzo często wskazuje na odczuwanie rozdrażnienia z powodu ciągłego używania komputera (67,1 proc.), a nawet na potrzebę bycia niedostępnym dla nikogo w sieci (59,3 proc.).

Podobnie z uczniami. 66,5 proc. z nich przyznała, iż często lub bardzo często korzysta z narzędzi ekranowych tuż przed pójściem spać, a połowa z nich (50,7 proc.) stwierdziła, że czuje się przeładowana informacjami.

Zarówno nauczyciele (48,7 proc.) jak i część uczniów (34,1 proc.) bardzo często lub często czują się niewyspani z powodu używania internetu, komputera czy smartfona; co czwarty nauczyciel i uczeń bardzo często lub często „zarywa” noce z powodu korzystania z internetu i cyfrowych narzędzi ekranowych.

Nie samą nauką człowiek żyje

Zajęcia online nie sprzyjają koncentracji. 28 proc. badanych uczniów zadeklarowało, że bardzo często lub często podczas zajęć online korzystało z portali społecznościowych, grało w gry, przeglądało internet do celów prywatnych czy pisało do kogoś bez związku z lekcjami.

Podobny odsetek badanych uczniów (28,2 proc.) przyznał, że bardzo często lub często używał swojego smartfona podczas e-lekcji do celów nie związanych z nauką. Tego rodzaju zachowania również występowały wśród nauczycieli, ale odsetek takich przypadków jest niewielki (odpowiednio 7,6 proc. i 5,8 proc.).

Lekko nie było

- Znaczna część nauczycieli twierdzi, że ich samopoczucie psychiczne jest gorsze niż przed pandemią - zauważa dr hab. Grzegorz Ptaszek, prof. AGH, prezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej i kierownik badania. - Połowa uczniów ocenia zdalne lekcje jako mniej atrakcyjne niż przed pandemią.

Aż 65,3 proc. ankietowanych w badaniu przyznało, że czuje się psychicznie dużo gorzej lub trochę gorzej w porównaniu do czasu sprzed zamknięcia szkół. 67,7 proc. nauczycieli twierdzi również, że czuje się gorzej fizycznie.

Tylko 26 proc. badanych nauczycieli w ciągu ostatniego tygodnia przed badaniem nie odczuwało trudności w zasypianiu, zdecydowana większość deklarowała, że odczuwa brak energii, zdenerwowanie czy zły nastrój.

Ponad połowa rodziców zauważa, że psychicznie czuje się dużo gorzej lub trochę gorzej w porównaniu do czasu sprzed pandemii koronawirusa. Niewiele ponad 45 proc. z nich uważa, że pogorszeniu uległo również ich zdrowie fizyczne.

- Grupę, która relatywnie najrzadziej wskazywała na pogorszenie się zdrowia psychicznego i fizycznego stanowią uczniowie - podkreślają autorzy opracowania. - W tej grupie co prawda prawie połowa badanych przyznała, że psychicznie i fizycznie czuje się dużo gorzej lub trochę gorzej, ale na uwagę zasługuję fakt, że niespełna co piąty ankietowany uczeń przyznał, że w porównaniu do czasu sprzed pandemii koronawirusa psychicznie i fizycznie czuje się trochę lepiej lub dużo lepiej.

Przeprowadzona analiza danych ukazała również, że prawie jedna trzecia uczniów biorących udział w badaniu często lub cały czas odczuwała smutek (28,9 proc.), samotność (27,4 proc.) oraz przygnębienie (28,4 proc.).

Uczniowie w trakcie zdalnego nauczania czuli się jednak przede wszystkim samotni. Ponad połowa z nich uważa, że ich relacje z kolegami z klasy przed pandemią były znacznie lepsze, a co piąty przyznaje, że wcześniej miał też lepsze relacje z wychowawcą. Czują to też nauczyciele podkreślający, że tęsknią za bezpośrednimi relacjami offline z uczniami.

Lekko nie będzie?

- Zrobimy wszystko, aby dzieci wróciły do szkół od września w normalnym trybie. Wszyscy zgodzimy się z tym, że nawet najlepsze i najnowocześniejsze technologie nie są w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu i nie stworzą przestrzeni do nawiązywania relacji oraz budowania więzi, które powstają w szkolnych murach - podkreślało w specjalnym komunikacie wydanym pod koniec roku szkolnego MEN.

Teraz minister edukacji, Dariusz Piontkowski mówi w wywiadzie dla portalu Gazeta Prawna, że ostateczna decyzja w tej sprawie zapadnie dopiero pod koniec wakacji po konsultacjach z głównym inspektorem sanitarnym i ministrem zdrowia.

Nawet jeśli dzieci wrócą do szkół, dyrektorzy poszczególnych placówek będą mogli jednak w każdej chwili zdecydować, że wracają do nauczania zdalnego. MEN chce wprowadzić takie rozwiązanie, bo dziś zawiesić funkcjonowanie szkół może tylko minister edukacji i to tylko w stosunku do zajęć prowadzonych na terenie całego kraju, województwa, gminy lub powiatu. W nowym rozwiązaniu to dyrektorzy poszczególnych szkół mogliby podejmować decyzję biorąc pod uwagę np. sytuację zagrożenia epidemicznego w poszczególnych placówkach, ale i w innych sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak powódź lub zerwanie dachu.

Nauczyciele z Lublina do prowadzenia zdalnego nauczania we wrześniu będą dobrze przygotowani. Przez ostatnie dwa tygodnie wakacji będą uczyć się (najprawdopodobniej zdalnie) tego, jak zajęcia zdalne powinny być prowadzone i jakie narzędzia powinny być do tego używane.

- Mamy nadzieję, że te działania zostaną dla naszych nauczycieli teorią, której nie będą musieli wykorzystywać w praktyce - podkreśla jednak Mariusz Banach, zastępca prezydenta Lublina ds. Oświaty i Wychowania.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Motor Lublin pokonał w piątek Bru-Bet Termalikę Nieciecza w meczu sparingowym

Motor wygrał sparing z Bruk-Bet Termaliką. Jeden gol, dwóch testowanych i dwie czerwone kartki

Zamiast meczu o punkty piłkarze Motoru w piątek rozegrali sparing z liderem Betclic I ligi. Na boisku w Woli Chorzelowskiej górą była drużyna Mateusza Stolarskiego, która pokonała Bruk-Bet Termalikę Nieciecza 1:0.

Była to najdłużej wyczekiwana decyzji. Oczekiwanie na ZRiD trwało ponad 600 dni. Ekspresówka Lublin - Lubartów miała być oddana do użytku w tym roku. Trzeba będzie liczyć na to, że pojedziemy nią w 2027

Nareszcie! Decyzja wojewody - można budować ekspresówkę z Lublina do Lubartowa

Wojewoda lubelski, Krzysztof Komorski poinformował dziś w Lubartowie, że wydał decyzję ZRiD dotyczącą budowy drogi ekspresowej S19 z Lublina do Lubartowa

Daria ze Śląska: Smutek jest bezpieczny
DO USŁYSZENIA
film

Daria ze Śląska: Smutek jest bezpieczny

Daria ze Śląska to młoda artystka już teraz jest uznawana za jedno z największych muzycznych odkryć 2023 roku. Laureatka Fryderyków 2024 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. W piątek, 15 listopada, wystąpi w Studiu im. Budki Suflera Radia Lublin.

Ulica bł. Honorata Koźmińskiego doczeka się oświetlenia

Błogosławiony patron, ale ulica bez oświetlenia. To się zmieni

Chociaż patron jest błogosławiony, to mieszkańcy tej ulicy nie doczekali się jeszcze oświetlenia. Ten problem zasygnalizował urzędnikom radny Igor Dzikiewicz (PiS). I okazuje się, że było warto.

Nowo mianowani doktorzy ciężko zapracowali na swój sukces
Lublin
galeria

Uniwersytet Medyczny ma nowych doktorów

W sumie 80 osób oficjalnie rozpoczęło nowy etap kariery zawodowej. Uniwersytet Medyczny nadał stopnie doktorów i doktorów habilitowanych.

Prezydent Zamościa myśli o zakupie np. takich niewielkich autobusów, jakie są wykorzystywane w komunikacji miejskiej w Zielonej Górze

Prezydent obiecuje: Autobus na prąd powiezie za darmo

Nie wiadomo dokładnie kiedy miałoby to nastąpić, ale jest plan uruchomienia w Zamościu bezpłatnej linii autobusowej. Będzie darmowa i tania, bo obsługiwana przez elektryczny autobus zasilany z własnej farmy fotowoltaicznej.

ZUS szkoli w Biłgoraju, Chełmie, Janowie Lubelskim, Zamościu i we Włodawie

ZUS szkoli w Biłgoraju, Chełmie, Janowie Lubelskim, Zamościu i we Włodawie

Emerytury pomostowe, usługi elektroniczne ZUS i ulgi dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą – to tematy szkoleń, które jeszcze w listopadzie odbędą się w placówkach ZUS w regionie - informuje Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim

Nazywam się Paweł Krajewski i mam 23 lata. Moje życie od samego początku nie było łatwe – były wzloty i upadki. Moja historia z chorobą rozpoczęła się, gdy miałem 4 lata - pisze na portalu zrzutka.pl młody człowiek

Brakuje już tak niewiele. Młody człowiek zbiera na wózek inwalidzki

Potrzeba mu 19 tys. zł. Ma już ponad 18. Zbiórka potrwa jeszcze kilkanaście dni. Wystarczą niewielkie wpłaty, by pomóc wychowankowi szkoły Stowarzyszenia „Krok za krokiem”, utytułowanemu zawodnikowi klubu Akson w zakupie nowego wózka inwalidzkiego.

KPR Padwa Zamość liczy na wygraną

Padwa Zamość ma problemy kadrowe, ale liczy na kolejne zwycięstwo.

KPR Padwa Zamość podejmie Sandra Spa Pogoń Szczecin, a AZS AWF Biała Podlaska zmierzy się na wyjeździe z Olimpią MEDEX Piekary Śląskie. Pierwsze spotkanie w hali OSiR w sobotę o godzinie 15, drugie cztery godziny później

Firma w Danii – Porady ekspertów z biura rachunkowego Radner dla polskich przedsiębiorców.

Firma w Danii – Porady ekspertów z biura rachunkowego Radner dla polskich przedsiębiorców.

Dania, znana z wysokiego poziomu życia, innowacyjności i stabilnej gospodarki, staje się atrakcyjnym celem dla przedsiębiorców z całego świata. Wśród nich coraz większą grupę stanowią Polacy, którzy decydują się założyć własny biznes w tym kraju. Eksperci z firmy Radner podkreślają, że Dania może być idealnym miejscem na rozwój firmy – zarówno pod względem gospodarczym, jak i warunków pracy. Poniżej znajdziesz informacje na temat tego, jak założyć firmę w Danii oraz jakie są kluczowe korzyści i wyzwania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na duńskim rynku.

Jaka pogoda czeka nas w weekend?
Pogoda
film

Jaka pogoda czeka nas w weekend?

Jakie temperatury czekają nas w ten weekend? Czy możemy spodziewać się przymrozów i opadów śniegu? A może jesienno- zimowa aura zrobi sobie na chwilę wolne? Zobaczcie w naszej prognozie pogody, którą przedstawi Agnieszka Wójcik. Prognozę przygotowała mgr Anna Brzozowska-Junak z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku UMCS

Roman Szymański rozpoczyna trzecią setkę swoich gier w Starcie Lublin

Roman Szymański zadomowił się w Lublinie. W barwach Startu zagrał już 200 meczów

Kiedy myśli się o Starcie Lublin, to Roman Szymański jest pierwszym skojarzeniem. 33-letni center znalazł w Lublinie swoje miejsce na ziemi – dla czerwono-czarnych gra od 2017 r. A w niedzielę przy okazji meczu z Kingiem Szczecin rozpocznie trzecią setkę meczów dla tego klubu.

Teren PEC-u

Kotłownia nie działa od ponad dekady. PEC ma już plany rozbiórkowe

Kotłownia przy ulicy 11 Listopada w Łukowie nie działa już od 2011 roku. Radny Łukasz Bober zastanawia się, jak PEC zamierza zagospodarować ten teren. Sam ma już pewną propozycję.

Dużo zieleni, blisko centrum, mało wysiłku - lepsze od ogrodów przy domach jednorodzinnych są mieszkania z zielonymi tarasami kilka minut od centrum Lublina

Dużo zieleni, blisko centrum, mało wysiłku - lepsze od ogrodów przy domach jednorodzinnych są mieszkania z zielonymi tarasami kilka minut od centrum Lublina

W miejskim zgiełku coraz więcej osób poszukuje własnej oazy zieleni – miejsca, gdzie można odetchnąć, odpocząć i oderwać się od codziennych obowiązków. Mieszkania z zielonymi tarasami od LUK Deweloper oferują idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą cieszyć się naturą bez konieczności opuszczania centrum miasta. Zielone tarasy, wyposażone w trwałe płytki na wspornikach oraz balustrady ze szkła, zapewniają komfort i estetykę. To miejsce, gdzie można odpocząć od zgiełku, jednocześnie korzystając z nowoczesnych udogodnień kilka minut od serca Lublina.

Nowoczesna myjnia samochodowa bezdotykowa – wygoda i oszczędność dla każdego kierowcy

Nowoczesna myjnia samochodowa bezdotykowa – wygoda i oszczędność dla każdego kierowcy

Każdy właściciel samochodu doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważne jest utrzymanie pojazdu w czystości. Myjnia bezdotykowa to rozwiązanie, które pozwala na szybkie i skuteczne usunięcie zabrudzeń bez ryzyka uszkodzenia lakieru. To wygodna opcja dla osób, które chcą mieć pełną kontrolę nad procesem mycia, nie rezygnując z wysokiej jakości. Sprawdź, czym różni się myjnia bezdotykowa od tradycyjnych rozwiązań i dlaczego zyskuje tak dużą popularność?

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium