Klinika Okulistyki SPSK1 w Lublinie przyjmuje pacjentów na operacje zaćmy w nowym trybie dwuzmianowym: rano i popołudniu
– Operujemy od rana do godz. 20. Chodzi o zwiększenie dostępności do tych operacji i nadrobienie ok. 10 tygodni lockdownu, kiedy nie mogliśmy przyjmować pacjentów – mówi prof. Robert Rejdak, kierownik kliniki i prorektor ds. umiędzynarodowienia i cyfryzacji Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Tłumaczy: Zgłasza się do nas sporo pacjentów z zaawansowaną chorobą, a wówczas operacja ma niestety trudniejszy przebieg. W przypadku zaćmy takie czekanie nigdy nie jest obojętne, zabieg najlepiej wykonać tak szybko, jak się da.
Chodzi też o bezpieczeństwo epidemiologiczne.
– Chcemy ograniczyć zjawisko gromadzenia się pacjentów przed kliniką, co ma miejsce przede wszystkim rano – zaznacza szef lubelskiej kliniki.
To nie jedyna dobra wiadomość. W ubiegłym tygodniu przy Chmielnej została przeprowadzona pierwsza w Europie operacja zaćmy z wykorzystaniem innowacyjnego systemu chirurgii 3D. Zabieg wykonał prof. Robert Rejdak.
– To pierwszy zarejestrowany sprzęt przeznaczony do chirurgii zaćmy i chirurgii przedniego odcinka oka. Może być wykorzystywany w leczeniu chorób rogówki, w zabiegach przeciwjaskrowych oraz na aparacie ochronnym oka – mówi prof. Rejdak.
Lekarz wykonujący zabieg patrzy nie przez okular mikroskopu operacyjnego, lecz obserwuje mikroskopowy obraz przesyłany z kamery 3D na ogromny, płaski monitor. Dzięki temu dowolna liczba osób może przy użyciu okularów 3D śledzić przebieg operacji.
– Ta innowacyjna technologia wzmacnia jakość pracy klinicznej, zwiększa precyzję i bezpieczeństwo pacjentów oraz personelu medycznego. Pozwala na stosowanie zacznie mniejszego natężenia światła, które jest fototoksyczne i nie pozostaje obojętne dla ludzkiego oka, przy zachowaniu wyrazistości obrazu – zaznacza prof. Rejdak. Dodaje: System wpisuje się także w działania antycovidowe, pozwalając na zachowanie odpowiedniego dystansu na sali operacyjnej.
Prof. Rejdak zwraca też uwagę na potencjał tej technologii w działalności dydaktycznej – edukacji i szkoleniu studentów, rezydentów i młodych lekarzy. Za pomocą rozwiązań 3D możliwa jest projekcja obrazu w jakości nieosiągalnej do tej pory i prezentacja różnych przypadków klinicznych, za pomocą przekazu „na żywo” lub poprzez odtworzenie nagrania z badania.