Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

11 października 2024 r.
6:40

40 dni i 300 wniosków z nową siatką połączeń w Lublinie

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
0 A A
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin (fot. DW)

W ostatnim czasie w lubelskiej komunikacji miejskiej można zauważyć spore zmiany w rozkładach jazdy. To efekt wprowadzanego od początku roku projektu nowej oferty przewozowej. Proces rozpoczął się wraz z uruchomieniem nowego Dworca Lublin, a jego trzeci etap obowiązuje od września, wraz z początkiem roku szkolnego. Część pasażerów cieszy się z tych rozwiązań, jednak większość mniej optymistycznie ocenia kursowanie autobusów i trolejbusów. O aktualnej sytuacji w lubelskiej komunikacji miejskiej rozmawiamy z Grzegorzem Malcem, dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu.Miejskiego, który odpowiada za organizację tego sektora w mieście.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

 Do naszej redakcji docierają sygnały od pasażerów, którzy są niezadowoleni z tego, jak obecnie wyglądają rozkłady jazdy. Po co były te zmiany, skoro są one tak różnie odbierane przez mieszkańców?

– Po pierwsze naszym podstawowym celem było objęcie komunikacją Dworca Lublin, a po drugie zwiększenie częstotliwości kursowania, czyli to czego oczekują pasażerowie. Po zmianach w rozkładach, szczególnie tak dużych jak te wrześniowe, obserwujemy wzrost liczby napływających wniosków. I jest to naturalna sytuacja oraz reakcja ze strony pasażerów. Co do samych działań związanych ze zmianą tras, ich nowego przebiegu, czy zamianą przystanków końcowych nie mamy negatywnego odbioru, wręcz docierają do nas pozytywne opinie. Dotyczą one np. skierowania linii nr 29 w kierunku Chodźki czy uruchomienia w nowym kształcie linii nr 4. Zresztą zmian na plus dla pasażera jest więcej, bo w trakcie tygodnia liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans uległa zwiększeniu z 5 do 16. Oznacza to o 13 pojazdów w ruchu więcej niż było w czerwcu, przewoźnicy realizują też więcej wozokilometrów.

To jak duży był odzew ze strony pasażerów? Ile wniosków, uwag wpłynęło do ZDiTM?

– Od września odnotowaliśmy prawie 300 uwag. Największa ich część, bo blisko połowa, dotyczyła zmian w zakresie godzin odjazdu. Pasażerowie prosili o korekty, aby dostosować autobus czy trolejbus do ich planu dnia – dojazdu do pracy i szkoły na określoną godzinę. Tego typu wnioski wpływają corocznie wraz z początkiem roku szkolnego i jest to naturalny proces. Część tych wniosków uwzględniliśmy od października, korygując rozkłady na rok akademicki. Mamy też odzew od radnych dzielnicowych, 5 rad zgłosiło swoje postulaty. Wnioskowali o nie m.in. na posiedzeniach rad dzielnic, w których braliśmy udział. Na przykład w przypadku dzielnicy Szerokie chodzi o wzmocnienie linii nr 32, co udało się wprowadzić w porannym szczycie od października. Z kolei Sławinek wnioskował o wzmocnienie połączenia al. Warszawskiej z ul. Zana, w tym przypadku analizujemy możliwości zmiany.

Ludzie skarżą się, że nie mają czym dojechać do pracy. Skąd tak negatywne opinie na temat komunikacji miejskiej w ostatnim czasie?

– To naturalne, że same zmiany tras czy korekty przystanków końcowych wymagają od pasażerów przyzwyczajenia i utrwalenia. I w tym obszarze, oprócz pojedynczych wniosków, nie odnotowujemy zastrzeżeń. Przypomnę raz jeszcze, że nowa siatka przewiduje więcej linii kursujących częściej. Natomiast drugim aspektem jest liniowe wykonywanie zadań. Po dość spokojnym początku roku szkolnego, w drugiej połowie września mieliśmy do czynienia z problemem nieplanowanej nieobecności kierowców. Około 60 kierowców dziennie przebywało na L4, co przełożyło się na przejściowe braki w realizacji części kursów. Zwolnienia lekarskie w tym sezonie są zauważalne zwłaszcza, że kierowcy pracują w zamkniętej przestrzeni, gdzie dzienna rotacja pasażerów jest ogromna. Niemniej sam odsetek braków był stosunkowo niewielki, bo stanowił ok. 3,5 proc. spośród całej liczby wozokilometrów realizowanych przez MPK, ale zdajemy sobie sprawę, że dla pasażera nawet brak pojedynczego kursu jest problematyczny. Zaznaczam, że mówimy o skrajnym przypadku z końca września. Natomiast na ten moment sytuacja jest opanowana. Pamiętajmy, że przewoźnicy, w dzień powszedni, wykonują blisko 1,5 mln km dziennie czyli około 4 tys. kursów i zdarza się, że kilka z nich w ciągu dnia nie jest wykonanych. Powodów może być wiele – awarie, kolizje, warunki drogowe itp. Niemniej takie sytuacje, jak ta z września, są newralgiczne i zdarzają się nie tylko w Lublinie. Brak kierowców w sektorze transportowym to problem ogólnopolski, a nawet globalny. Deficyt dotyka także inne miasta – Gdańsk, Gdynię, Kraków czy Łódź.

Jakie jest w takim razie rozwiązanie tej sytuacji, głównie pod kątem pozyskania nowych kierowców?

– Nasz przewoźnik, MPK Lublin, już od kilku tygodni prowadzi intensywną kampanię rekrutacyjną zachęcającą do podjęcia pracy jako kierowca. Działania przynoszą pierwsze efekty. Od 1 sierpnia, kiedy ruszyła kampania, MPK zatrudniło 24 kierowców. Z kolei na bezpłatne szkolenia w zawodzie kierowcy autobusu/trolejbusu organizowane przez spółkę, zgłosiły się 43 osoby. Dwa kursy już trwają, kolejny zaplanowany jest w najbliższych tygodniach. Ponadto, w październiku sytuacja się ustabilizowała i realizowanych jest większość kursów, oczywiście z drobnymi odstępstwami wynikającymi z awarii czy innych nieplanowanych zdarzeń, ale to jest normalnym zjawiskiem. Takim grupowym absencjom jak te we wrześniu jest niezwykle ciężko zapobiec. Natomiast podjęte działania, już od nowego roku powinny zapewnić stabilną rezerwę kierowców.

Mimo tych trudności, pasażerowie nadal mają swoje oczekiwania i wyobrażenia, co do tego jak ma funkcjonować komunikacja miejska. Jak w takim razie zaspokoić potrzeby tych osób, które na co dzień poruszają się autobusami i trolejbusami po Lublinie?

 – Staramy się, aby komunikacja miejska w Lublinie była jak najbardziej efektywna i przyjazna dla użytkowników. Proces tworzenia nowego układu połączeń był wieloetapowy i rozpoczął się już jesienią 2021 roku. W ubiegłym roku zakończyliśmy konsultacje społeczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. W ich trakcie mieszkańcy zgłosili ponad 2,7 tysiąca uwag, a część z nich została uwzględniona już na początkowym etapie np. utrzymanie linii nr 21 czy brak zmian trasy linii nr: 3, 7 i 54. Tutaj zaważyła argumentacja i powtarzalność wniosków. Pamiętajmy, że komunikacja miejska to złożony system, który w Lublinie obsługuje około 140 tys. osób każdego dnia. Choć dążymy do optymalizacji tras i rozkładów jazdy, nie jesteśmy w stanie sprostać absolutnie wszystkim oczekiwaniom. Mieszkańcy mają różne potrzeby transportowe. Jedni dojeżdżają do pracy w centrum, drudzy uczą się na obrzeżach, a jeszcze inni korzystają z komunikacji miejskiej okazjonalnie. Nasza rolą, jako organizatora transportu publicznego w mieście, jest wyważenie interesów i zabezpieczenie potrzeb zbiorowych, czyli jak największej grupy mieszkańców

Czyli większa liczba kierowców i nowe rozkłady przyniosą oczekiwane efekty i spełnią oczekiwania pasażerów?

– Na pewno działania MPK przynoszą rezultaty, co przekłada się na realny wzrost zatrudnienia kierowców. W momencie osiągnięcia zadowalającego progu będziemy mogli wprowadzać kolejne zmiany, np. w zakresie zwiększenia częstotliwości kursowania, co stanowić będzie odpowiedź na oczekiwania lokalnej społeczności. Obecnie analizujemy wnioski, które do nas wpłynęły, a kolejne korekty wprowadzimy od listopada.

 

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Azoty Puławy przegrywały do przerwy we Wrocławiu, ale wydarły zwycięstwo Śląskowi

Azoty Puławy przegrywały do przerwy we Wrocławiu, ale wydarły zwycięstwo Śląskowi

W 8. kolejce Azoty Puławy pokonały na wyjeździe beniaminka rozgrywek Śląsk Wrocław 37:35. Co ciekawe, do przerwy goście przegrywali jednak 16:20.

Węglin Południowy bez ciepłej wody i ogrzewania
LUBLIN

Węglin Południowy bez ciepłej wody i ogrzewania

Mieszkańcy Węglina Południowego mogą spodziewać się zimnej wody i kaloryferów. LPEC planuje we wtorek kilkugodzinną przerwę w dostawie ciepła.

Policja szuka zaginionego mężczyzny. Ostatnio był widziany parę miesięcy temu
KRAŚNIK

Policja szuka zaginionego mężczyzny. Ostatnio był widziany parę miesięcy temu

Trwają poszukiwania 57-letniego Wiesława Gaja. Ostatnio widziano go w kwietniu, w miejscowości Gościeradów Folwark.

Nagrodzili organizacje pozarządowe
LUBLIN
galeria

Nagrodzili organizacje pozarządowe

Nagrody, statuetki i „złoty parasol NGO”. Organizacje pozarządowe zostały nagrodzone podczas Lubelskiego Forum NGO.

Pablopavo i Ludziki przybywają do Zgrzytu z nowym materiałem
18 października 2024, 19:00

Pablopavo i Ludziki przybywają do Zgrzytu z nowym materiałem

To będzie gorący wieczór w Fabryce Kultury Zgrzyt. Na scenie Zgrzytu zobaczymy Pablopavo z zespołem Ludziki, z którym promuje album „Lakuna”. Jak nowy materiał zabrzmi na żywo? Przekonamy się już w piątek (18 października).

Już nie sprzeda żadnej podróbki

Już nie sprzeda żadnej podróbki

Sprzedawał czapki z zastrzeżonymi znakami towarowymi. Policja zatrzymała 41- letniego obywatela Bułgarii.

Najpopularniejsza polska grupa jazzowa, Wojtek Mazolewski Quintet wystąpi w CSK
30 października 2024, 19:00
film

Najpopularniejsza polska grupa jazzowa, Wojtek Mazolewski Quintet wystąpi w CSK

Quintet Mazolewskiego wraca w odświeżonym składzie z nowym albumem „Beautiful People” Jeden z najlepszych jazzowych zespołów w Polsce zaprasza w środę (30 października) do Centrum Spotkania Kultur w Lublinie na podróż po świecie improwizacji.

„Dzisiaj chcemy szczególnie podkreślić to, kim Państwo jesteście”. Nagrody i życzenia trafiły do lubelskich nauczycieli
galeria

„Dzisiaj chcemy szczególnie podkreślić to, kim Państwo jesteście”. Nagrody i życzenia trafiły do lubelskich nauczycieli

W Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie odbyły się miejskie obchody dnia Edukacji Narodowej. Były życzenia, nagrody oraz podziękowania za ich codzienną pracę.

Budowa mostu
biała podlaska

Most już stoi, rondo się buduje. Na ten termin czekają kierowcy

Most i dwa ronda turbinowe. Tyle szczęścia kierowcy z Białej Podlaskiej dostaną w grudniu. Ale póki co mieszkańcy muszą jeszcze mierzyć się z utrudnieniami w ruchu.

Rowery miejskie jadą do garażu. Ale nie wszystkie

Rowery miejskie jadą do garażu. Ale nie wszystkie

Powoli kończy się sezon Lubelskiego Roweru Miejskiego. Część z nich jeszcze zostanie, ale na jak długo? To zależy od pogody i zainteresowania.

Znikną problemy z kursowaniem autobusów w Lublinie? MPK zatrudnia kierowców

Znikną problemy z kursowaniem autobusów w Lublinie? MPK zatrudnia kierowców

Ponad dwudziestu nowych kierowców i trzy kolejne kursy. To efekt kampanii, którą od kilku tygodni prowadzi lubelski przewoźnik obsługujący komunikację miejską.

Proletaryat w Kultowej
26 października 2024, 20:00

Proletaryat w Kultowej

Po zeszłorocznej premierze albumu "Ząb za ząb" i trasie koncertowej promującej nowe wydawnictwo Proletaryat nie zwalnia tempa. 26 października (sobota) legendarny Proletaryat wystąpi w lubelskiej Kultowej Klubokawiarni.

Leandro znowu będzie pracował w Górniku Łęczna

Górnik Łęczna ma nowego dyrektora sportowego. Powrót w nowej roli

Górnik Łęczna ma nowego dyrektora sportowego. W poniedziałek na oficjalnej konferencji prasowej kibicom został zaprezentowany Leandro Messias Dos Santos, dla którego będzie to powrót do zielono-czarnych, ale już w nowej roli.

Fabryka Ogólnego Rozwoju - nowy lokal w Outlet Lublin

Fabryka Ogólnego Rozwoju - nowy lokal w Outlet Lublin

7 października 2024 roku w Outlet Lublin otworzyła się Fabryka Ogólnego Rozwoju. Jest to innowacyjne centrum sportowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych, które oferuje trening ogólnorozwojowy oparty na autorskim programie.

Mural z Matą w Ostrowie Lubelskim
NA BOISKU

W Ostrowie Lubelskim jak w Warszawie. Mata i mural

Dwa murale z Matą, polskim raperem, a też i ambasadorem EA Sports FC 25 w Polsce, zostały właśnie ukończone. Pierwszy powstał w Warszawie przy Rondzie ONZ, a drugi w Ostrowie Lubelskim przy boisku LKS Tajfun Ostrów Lubelski: klubu, którego Mata jest prezesem i piłkarzem

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane
Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

229,00 zł

Różne -> Sprzedam

pasek

ZAMOŚĆ

16,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

trojnik

ZAMOŚĆ

12,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

179,00 zł

Różne -> Sprzedam

pasek

ZAMOŚĆ

34,00 zł

Komunikaty