Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Lublin

11 października 2024 r.
6:40

40 dni i 300 wniosków z nową siatką połączeń w Lublinie

Autor: Zdjęcie autora Paweł Puzio
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin
Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w UM Lublin (fot. DW)

W ostatnim czasie w lubelskiej komunikacji miejskiej można zauważyć spore zmiany w rozkładach jazdy. To efekt wprowadzanego od początku roku projektu nowej oferty przewozowej. Proces rozpoczął się wraz z uruchomieniem nowego Dworca Lublin, a jego trzeci etap obowiązuje od września, wraz z początkiem roku szkolnego. Część pasażerów cieszy się z tych rozwiązań, jednak większość mniej optymistycznie ocenia kursowanie autobusów i trolejbusów. O aktualnej sytuacji w lubelskiej komunikacji miejskiej rozmawiamy z Grzegorzem Malcem, dyrektorem Zarządu Dróg i Transportu.Miejskiego, który odpowiada za organizację tego sektora w mieście.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

 Do naszej redakcji docierają sygnały od pasażerów, którzy są niezadowoleni z tego, jak obecnie wyglądają rozkłady jazdy. Po co były te zmiany, skoro są one tak różnie odbierane przez mieszkańców?

– Po pierwsze naszym podstawowym celem było objęcie komunikacją Dworca Lublin, a po drugie zwiększenie częstotliwości kursowania, czyli to czego oczekują pasażerowie. Po zmianach w rozkładach, szczególnie tak dużych jak te wrześniowe, obserwujemy wzrost liczby napływających wniosków. I jest to naturalna sytuacja oraz reakcja ze strony pasażerów. Co do samych działań związanych ze zmianą tras, ich nowego przebiegu, czy zamianą przystanków końcowych nie mamy negatywnego odbioru, wręcz docierają do nas pozytywne opinie. Dotyczą one np. skierowania linii nr 29 w kierunku Chodźki czy uruchomienia w nowym kształcie linii nr 4. Zresztą zmian na plus dla pasażera jest więcej, bo w trakcie tygodnia liczba linii kursujących w szczycie porannym i popołudniowym co kwadrans uległa zwiększeniu z 5 do 16. Oznacza to o 13 pojazdów w ruchu więcej niż było w czerwcu, przewoźnicy realizują też więcej wozokilometrów.

To jak duży był odzew ze strony pasażerów? Ile wniosków, uwag wpłynęło do ZDiTM?

– Od września odnotowaliśmy prawie 300 uwag. Największa ich część, bo blisko połowa, dotyczyła zmian w zakresie godzin odjazdu. Pasażerowie prosili o korekty, aby dostosować autobus czy trolejbus do ich planu dnia – dojazdu do pracy i szkoły na określoną godzinę. Tego typu wnioski wpływają corocznie wraz z początkiem roku szkolnego i jest to naturalny proces. Część tych wniosków uwzględniliśmy od października, korygując rozkłady na rok akademicki. Mamy też odzew od radnych dzielnicowych, 5 rad zgłosiło swoje postulaty. Wnioskowali o nie m.in. na posiedzeniach rad dzielnic, w których braliśmy udział. Na przykład w przypadku dzielnicy Szerokie chodzi o wzmocnienie linii nr 32, co udało się wprowadzić w porannym szczycie od października. Z kolei Sławinek wnioskował o wzmocnienie połączenia al. Warszawskiej z ul. Zana, w tym przypadku analizujemy możliwości zmiany.

Ludzie skarżą się, że nie mają czym dojechać do pracy. Skąd tak negatywne opinie na temat komunikacji miejskiej w ostatnim czasie?

– To naturalne, że same zmiany tras czy korekty przystanków końcowych wymagają od pasażerów przyzwyczajenia i utrwalenia. I w tym obszarze, oprócz pojedynczych wniosków, nie odnotowujemy zastrzeżeń. Przypomnę raz jeszcze, że nowa siatka przewiduje więcej linii kursujących częściej. Natomiast drugim aspektem jest liniowe wykonywanie zadań. Po dość spokojnym początku roku szkolnego, w drugiej połowie września mieliśmy do czynienia z problemem nieplanowanej nieobecności kierowców. Około 60 kierowców dziennie przebywało na L4, co przełożyło się na przejściowe braki w realizacji części kursów. Zwolnienia lekarskie w tym sezonie są zauważalne zwłaszcza, że kierowcy pracują w zamkniętej przestrzeni, gdzie dzienna rotacja pasażerów jest ogromna. Niemniej sam odsetek braków był stosunkowo niewielki, bo stanowił ok. 3,5 proc. spośród całej liczby wozokilometrów realizowanych przez MPK, ale zdajemy sobie sprawę, że dla pasażera nawet brak pojedynczego kursu jest problematyczny. Zaznaczam, że mówimy o skrajnym przypadku z końca września. Natomiast na ten moment sytuacja jest opanowana. Pamiętajmy, że przewoźnicy, w dzień powszedni, wykonują blisko 1,5 mln km dziennie czyli około 4 tys. kursów i zdarza się, że kilka z nich w ciągu dnia nie jest wykonanych. Powodów może być wiele – awarie, kolizje, warunki drogowe itp. Niemniej takie sytuacje, jak ta z września, są newralgiczne i zdarzają się nie tylko w Lublinie. Brak kierowców w sektorze transportowym to problem ogólnopolski, a nawet globalny. Deficyt dotyka także inne miasta – Gdańsk, Gdynię, Kraków czy Łódź.

Jakie jest w takim razie rozwiązanie tej sytuacji, głównie pod kątem pozyskania nowych kierowców?

– Nasz przewoźnik, MPK Lublin, już od kilku tygodni prowadzi intensywną kampanię rekrutacyjną zachęcającą do podjęcia pracy jako kierowca. Działania przynoszą pierwsze efekty. Od 1 sierpnia, kiedy ruszyła kampania, MPK zatrudniło 24 kierowców. Z kolei na bezpłatne szkolenia w zawodzie kierowcy autobusu/trolejbusu organizowane przez spółkę, zgłosiły się 43 osoby. Dwa kursy już trwają, kolejny zaplanowany jest w najbliższych tygodniach. Ponadto, w październiku sytuacja się ustabilizowała i realizowanych jest większość kursów, oczywiście z drobnymi odstępstwami wynikającymi z awarii czy innych nieplanowanych zdarzeń, ale to jest normalnym zjawiskiem. Takim grupowym absencjom jak te we wrześniu jest niezwykle ciężko zapobiec. Natomiast podjęte działania, już od nowego roku powinny zapewnić stabilną rezerwę kierowców.

Mimo tych trudności, pasażerowie nadal mają swoje oczekiwania i wyobrażenia, co do tego jak ma funkcjonować komunikacja miejska. Jak w takim razie zaspokoić potrzeby tych osób, które na co dzień poruszają się autobusami i trolejbusami po Lublinie?

 – Staramy się, aby komunikacja miejska w Lublinie była jak najbardziej efektywna i przyjazna dla użytkowników. Proces tworzenia nowego układu połączeń był wieloetapowy i rozpoczął się już jesienią 2021 roku. W ubiegłym roku zakończyliśmy konsultacje społeczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. W ich trakcie mieszkańcy zgłosili ponad 2,7 tysiąca uwag, a część z nich została uwzględniona już na początkowym etapie np. utrzymanie linii nr 21 czy brak zmian trasy linii nr: 3, 7 i 54. Tutaj zaważyła argumentacja i powtarzalność wniosków. Pamiętajmy, że komunikacja miejska to złożony system, który w Lublinie obsługuje około 140 tys. osób każdego dnia. Choć dążymy do optymalizacji tras i rozkładów jazdy, nie jesteśmy w stanie sprostać absolutnie wszystkim oczekiwaniom. Mieszkańcy mają różne potrzeby transportowe. Jedni dojeżdżają do pracy w centrum, drudzy uczą się na obrzeżach, a jeszcze inni korzystają z komunikacji miejskiej okazjonalnie. Nasza rolą, jako organizatora transportu publicznego w mieście, jest wyważenie interesów i zabezpieczenie potrzeb zbiorowych, czyli jak największej grupy mieszkańców

Czyli większa liczba kierowców i nowe rozkłady przyniosą oczekiwane efekty i spełnią oczekiwania pasażerów?

– Na pewno działania MPK przynoszą rezultaty, co przekłada się na realny wzrost zatrudnienia kierowców. W momencie osiągnięcia zadowalającego progu będziemy mogli wprowadzać kolejne zmiany, np. w zakresie zwiększenia częstotliwości kursowania, co stanowić będzie odpowiedź na oczekiwania lokalnej społeczności. Obecnie analizujemy wnioski, które do nas wpłynęły, a kolejne korekty wprowadzimy od listopada.

 

 

e-Wydanie

Pozostałe informacje

VIVO! Lublin zaprasza na 10 – te Urodziny. Piątek i sobota 7 – 8 marca

VIVO! Lublin zaprasza na 10 – te Urodziny. Piątek i sobota 7 – 8 marca

Dziesięć lat temu, 4 marca 2015 roku, mieszkańcy Lublina po raz pierwszy przekroczyli próg centrum handlowego przy Al. Unii Lubelskiej. Obiekt, wybudowany w sąsiedztwie Zamku Lubelskiego, od samego początku wzbudzał ogromne zainteresowanie. Dziś, po dekadzie działalności, VIVO! Lublin to nieodłączna część krajobrazu miasta i jeden z najważniejszych punktów handlowych regionu. Z okazji rocznicy centrum zaprosi w dniach 7 – 8 marca do wspólnej zabawy podczas wydarzenia „Urodziny POP-ARTe prezentami - dla NIEJ, dla NIEGO, dla WAS!”. Szykuje się więc wiele ciekawych atrakcji w tym akcja z nagrodami za zakupy, konkurs z z prezentami od sklepów, warsztaty i oczywiście rocznicowy tort.

Łukasz Zając (z piłką) to lider 12 Małp

LNBA: Polski Cukier Rodmos wciąż walczy o awans do fazy play-off

Obecnie pewne miejsce w najlepszej czwórce ma jedynie Matematyka. O pozostałe trzy miejsca rywalizuje jeszcze 6 zespołów. Prawie pewne udziału w play-off są jednak ekipy Patobasket i Alco.

Anna Dobrowolska (z lewej) to klasowa zawodniczka Lipa Team

Rozgrywki Pod koszami Dziennika Wschodniego: Team Erkado był bliski sprawienia sensacji, ale ostatecznie musiał uznać wyższość Lipa Team

Team Erkado jest jedną ze słabszych drużyn rozgrywek Pod koszami Dziennika Wschodniego im. Andrzeja Wawrzyckiego. Tymczasem dość nieoczekiwanie ta ekipa mocno postawił się faworyzowanemu Lipa Team. Wynik był niewiadomą do ostatnich akcji, ale ostatecznie Lipa Team wygrała 59:56.

„Ukrainie trzeba pomagać, ale nie kosztem polskich rolników”. Krzysztof Hetman i rolnicy apelują

„Ukrainie trzeba pomagać, ale nie kosztem polskich rolników”. Krzysztof Hetman i rolnicy apelują

Polscy rolnicy obawiają się skutków liberalizacji handlu z Ukrainą. Po dzisiejszym spotkaniu podpisali dokument, który zostanie przekazany do najważniejszych instytucji unijnych, w tym przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen, komisarzy odpowiedzialnych za handel i rolnictwo, a także do wszystkich europosłów.

Tribute to Leonard Cohen. Koncert w Domu Kultury LSM
koncert
7 marca 2025, 19:00

Tribute to Leonard Cohen. Koncert w Domu Kultury LSM

Największe hity kanadyjskiego barda, Leonarda Cohena wykona duet Yanistan, w składzie którego są uznani wokaliści: Janusz Kasprowicz i Stanisław Marinczenko. Utwory: „Hallelujah”, I’m your man” , „In my secret life” i wiele innych będzie można usłyszeć w najbliższy piątek (7 marca) w DK LSM.

Nawet 19 tys. zł brutto. Oferty pracy w Lubelskiem kuszą zarobkami
galeria

Nawet 19 tys. zł brutto. Oferty pracy w Lubelskiem kuszą zarobkami

Piekarz może zarobić minimum 8 tys. zł brutto, a główny konstruktor: nawet 19 tys. zł. Oferty pracy w województwie lubelskim kuszą zarobkami.

„Arsenał” broni z XIX wieku znaleziony pod Zamościem
ZDJĘCIA
galeria

„Arsenał” broni z XIX wieku znaleziony pod Zamościem

Ziemia skrywa wiele tajemnic sprzed wieków. W styczniu poszukiwacze natknęli się na prawdziwy arsenał pocisków pochodzący z 1863 roku.

Muzyka reggae & ska zabrzmi w Zgrzycie
koncert
7 marca 2025, 19:00

Muzyka reggae & ska zabrzmi w Zgrzycie

Fabryka Kultury Zgrzyt zaprasza na wieczór z muzyką reggae & ska. W najbliższy piątek (7 marca) na scenie lubelskiego klubu zagrają czołowi przedstawiciele gatunku, czyli Cała Góra Barwinków i Ziggie Piggie.

Pięć lat temu stwierdzono w Polsce pierwszy przypadek koronawirusa
Pacjent Zero

Pięć lat temu stwierdzono w Polsce pierwszy przypadek koronawirusa

4 marca 2020 roku epidemiolodzy stwierdzili w Polsce pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem.

Grand Theft Auto V Enhanced

Premiera GTA V Enhanced: Już można grać

Ray tracing, technologie AMD FSR3 oraz Nvidia DLSS 3. A do tego sporo dodatkowej zawartości do GTA Online. Wszystko za darmo dla posiadaczy GTA V na PC.

2 marca: Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przybywa na szczyt poświęcony Ukrainie w Lancaster House w Londynie

Zełenski: Ukraina proponuje pierwszy etap zakończenia wojny

Ukraina proponuje pierwszy etap zakończenia wojny: uwolnienie jeńców i rozejm w powietrzu i na morzu, jeśli Rosja zrobi to samo – oświadczył we wtorek ukraiński prezydent Wołodymyr Zełenski.

Medycyna taktyczna. Tak się szkolili terytorialsi

Medycyna taktyczna. Tak się szkolili terytorialsi

Tamowanie krwotoków i ewakuacja rannych. A wszystko w ciemnych korytarzach. Tak szkolili się żołnierze 25 Zamojskiego Batalionu Lekkiej Piechoty.

5 powodów, dla których warto postawić na obrazy w ramie American Box

5 powodów, dla których warto postawić na obrazy w ramie American Box

Obrazy to nie tylko dekoracja ścian, ale również element budujący atmosferę wnętrza. Wybór odpowiedniej oprawy może podnieść wartość estetyczną dzieła i wpłynąć na jego odbiór. Rama American Box to jedno z rozwiązań, które wyróżnia się na tle tradycyjnych opraw. Skąd ta popularność? Oto pięć powodów, dla których warto na nią postawić.

Lubelskie Dni Zdrowia Kobiet: Badania, konsultacje i wykłady

Lubelskie Dni Zdrowia Kobiet: Badania, konsultacje i wykłady

Pomiar poziomu glikemii we krwi i ciśnienia, porady dla kobiet w okresie menopauzy, ocena ryzyka zachorowania na cukrzycę czy testy hemoglobiny glikowanej. A do tego wykłady i jeszcze więcej badań. Wszystko w ramach Lubelskich Dni Zdrowia Kobiet.

Wyrzuciła pieniądze przez okno. Myślała, że pomaga synowi

Wyrzuciła pieniądze przez okno. Myślała, że pomaga synowi

83-latka straciła 40 000 złotych, bo chciała pomóc „synowi”, który rzekomo spowodował wypadek samochodowy i pilnie potrzebował pieniędzy na kaucję.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium

Ogłoszenia

Najnowsze · Promowane
Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

179,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

kolkom

ZAMOŚĆ

119,00 zł

Różne -> Inne

masaż stóp

lublin

0,00 zł

Budownictwo -> Materiały -> Sprzedam

rurakom

ZAMOŚĆ

179,00 zł

Różne -> Sprzedam

pasek

ZAMOŚĆ

34,00 zł

Komunikaty