Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły sponsorowane

19 kwietnia 2018 r.
14:27

Długie teksty na stronach internetowych: konieczność?

0 0 A A

Żyjemy w czasach, gdzie rzekomo nadmiar informacji, rozwój Internetu i mediów społecznościowych, a także spadek czytelnictwa miały spowodować ogromną społeczną zmianę – brak tolerancji dla dłuższych tekstów w sieci, czy ogólnie - kulturze. Do niedawna, w komunikacji marketingowej czy nawet brandingu, widać było ślady tych wizji – skracanie opisów, zamiana tekstu na ikony, czy nawet redukowania firmowych haseł do postaci jednowyrazowej. Wydaje się jednak, że jesteśmy świadkami zwrotu w tej sprawie. Długie teksty na stronach internetowych znów wracają do łask, a zjawisko to ma solidne, racjonalne, podstawy.

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

„Forma podąża za funkcją” - tak głosi jedna z podstawowych zasad projektowania. Teoretycznie więc sprawa jest prosta: tam, gdzie temat zasługuje na dłuższy tekst, powinien zostać przedstawiony bardziej szczegółowo, tam gdzie odbiorca nie będzie miał czasu na analizę – zredukować liczbę wyrazów. W praktyce, rozstrzyganie o pożądanej ilości znaków jest nieco bardziej skomplikowane.

Jakość tekstu

O tym, że wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google jest pożądana i opłacalna, przekonywać nikogo raczej nie trzeba. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w ustalaniu kolejności wyników odgrywają właśnie teksty.

O pozycji danej witryny na liście wyników nie decyduje człowiek, a nieustannie udoskonalany algorytm. Siłą rzeczy nie może on rozumieć, czy tekst na stronie jest dowcipny, odkrywczy, itd. Jest jednak w stanie zrozumieć, o czym on jest, chociażby analizując najczęściej powtarzające się wyrazy, długość całego wpisu, oceniając intensywność występowania pochodnych dla tematu sformułowań, itd. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale jasno pokazuje, że witryny bardziej „wylewne” startują do walki o miejsce w wynikach wyszukiwania z uprzywilejowanej pozycji – w długim artykule łatwiej jest „upchać” odpowiednią ilość wyrazów.

Powyższe nie oznacza jednak, że samo nafaszerowanie podstrony dziesiątkami słów kluczowych jest w stanie zapewnić odpowiednią pozycję. Nowe algorytmy Google, m.in. RankBrain, będą analizowały również czas, spędzany przez użytkowników na stronie. Jeśli będzie on krótki, to algorytm uzna, że strona jest merytorycznie (a więc również tekstowo) słaba – o pierwszej dziesiątce wyników można wówczas zapomnieć. Nie ma zatem wyjścia – tekst musi być interesujący i angażujący, a liczba znaków powinna być tylko pochodną zabiegów stylistycznych.

- W ostatnim czasie obserwujemy wzrost zapytań o powiązanie wykonawstwa stron internetowych z copywritingiem. Cieszy nas to, ponieważ mamy wówczas kontrolę nad większą częścią projektu i możemy zapewnić klientom witrynę internetową, która zapewni wyższy poziom konwersji na cel – mówi Aleksandra Nowicka z agencji interaktywnej Media River.

W niektórych przypadkach, dłuższe teksty są niejako wymuszone poprzez tendencję Google do wyświetlania w wynikach wyszukiwania firm, znajdujących się najbliżej aktualnej lokalizacji użytkownika, wpisującego zapytanie do wyszukiwarki. Dodawanie do treści podstron informacji o lokalizacji firmy czy punktów sprzedaży ma więc swoją wartość. Przykładowo, jeśli restauracja w typowej zakładce „O nas” lub „Kontakt” wspomni o ulicy, na której się znajduje, mieście, dzielnicy i sąsiedztwie z rozpoznawalnymi punktami, to znacząco zwiększy szansę na pojawienie się w wynikach wyszukiwania pod frazami typu „Pizza Warszawa”, „pizzeria Lasek Kabacki”, „Ogród Botaniczny – gdzie zjeść”, „Ursynów pizzeria”, itd. Warto zauważyć, że to nie tylko trik SEO, ale również wartościowa informacja dla klienta – w tym wypadku takiego, który nie zna dobrze okolicy.

Czego oczy nie widzą, tego sercu... żal

W kontekście tekstów na stronach internetowych należy pamiętać, że roboty wyszukiwarki skanują znacznie więcej niż to, na co zwraca uwagę przeciętny użytkownik. Do oceny wartości merytorycznej algorytm włącza również inne dane o charakterze tekstowym – tytuł witryny i jej opis, umieszczony w kodzie, tytuły obrazków, teksty alternatywne do nich (pojawiające się, jeśli sama grafika nie może być wyświetlana) i wiele innych. Tego typu zabiegi wchodzą w skład tzw. optymalizacji treści i stanowią mniej artystyczną, ale wciąż ważną część procesu pisania tekstów na stronę. Zagadnieniem, które znajduje się na styku oczekiwań użytkownika i wymagań algorytmu, jest czytelny podział tekstu na akapity i śródtytuły. Gościom na witrynie ułatwiają one nawigację po treści i szybkie „przeskanowanie” artykułu, a algorytmom – lepsze „zrozumienie” tekstu (np. ocenę, dlaczego pewne frazy kluczowe występują tylko w pewnym fragmencie treści). O optymalizacji treści na stronach internetowych możecie przeczytać więcej na stronie Media River 

Chwilo, trwaj wiecznie

Obecność dłuższego tekstu na stronie internetowej da się uzasadnić również bez sięgania po argumenty z dziedziny SEO/SEM. Niektóre marki nie doceniają psychologicznego wpływu oddziaływania dłuższych form pisanych – to spory błąd.

Kilka lat temu wybuchł trend na storytelling i wydaje się, że trwa do dziś. Im wyżej pozycjonowany produkt, tym częściej można na jego stronie znaleźć porywającą historię jego stworzenia, biografie twórców i dziesiątki argumentów, przemawiających za jego zakupem. W oczywisty sposób buduje to zainteresowanie wyrobem i podnosi motywację do zakupu. Ogromne znaczenie ma w tym wypadku fakt, że im dłużej klient przebywa na podstronie (a na takich z długimi tekstami często siedzi dłużej), tym większa jest szansa, że daną rzecz kupi – mówi o tym m.in. sławna teoria efektu czystej ekspozycji Roberta Zajonca. Im dłużej eksponowany jest bodziec (w tym wypadku np. nazwa produktu czy jego zdjęcia na stronie), tym bardziej osoba go odbierająca jest do niego przekonana. Można to przyrównać do efektu, jaki wywołują wakacyjne „hity” w radio – są to zazwyczaj niezbyt udane muzycznie i tekstowo kompozycje, ale poprzez zmasowane odtwarzanie wywołują one często u mimowolnych słuchaczy efekt nucenia melodii po jakimś czasie. W obu przypadkach, podniesienie poziomu akceptacji odbiorcy byłoby niemożliwe przy skróceniu tekstu lub emitowaniu kilku pierwszych, mało charakterystycznych, taktów utworu. Dobrze jest o tym pamiętać – jeśli użytkownik ma produkt lub firmę polubić, musi wiedzieć za co. Nie podając argumentów, praktycznie uniemożliwiamy mu to zadanie.

Psychologia społeczna jest w stanie podnieść kolejny argument za dłuższymi formami opisu. Ludzkie postrzeganie odbywa się drodze dyferencjacji, tzn. w pierwszej kolejności nasz mózg stara się odnaleźć w tym, co aktualnie przetwarza, odstępstwo od znanych mu wzorów. Jeśli je znajdzie – skupi się na ich analizie. Produkty w Internecie często są opisywane bardzo oszczędnie, w przypadku tych zaawansowanych technicznie opis często sprowadza się do podania wartości kluczowych parametrów. Ten sam produkt, jeśli zostanie szerzej omówiony, a opis zostanie podzielony na akapity i wzbogacony zdjęciami lub treściami video – zostanie zapamiętany przez użytkownika znacznie mocniej i wzbudzi w nim większą motywację do zakupu, niż w przypadku, kiedy jedno zdjęcie zostanie okraszone 4 równoważnikami zdań.

Atrybuty produktu a zjawisko atrybucji

Firmy, decydując się na stworzenie strony internetowej, często zapominają, kto będzie jej odbiorcą. Szczególnie często ignorowana jest różnica w doświadczeniu; dla ludzi „z branży”, którzy pracują w danej firmie od lat, powiązanie pewnych informacji i ich ocena są sprawą banalną, dla nowych użytkowników często jest to trudne. Dlatego warto pisać przy użyciu tzw. „języka korzyści”, jasno informując klienta o tym, jaki benefit kryje się za poszczególnymi cechami produktu. Jednocześnie pisanie tekstów o pewnych walorach edukacyjnych jest w stanie wciągnąć użytkownika, związać z marką mocniej i nakłonić go do zakupu. Jest to również istotne z punktu widzenia pozycjonowania produktu na rynku: jeśli konkurencja się czymś nie chwali, to tym bardziej warto wspomnieć o danej cesze przy opisie własnego produktu – konsument uzna, że tylko nasz wyrób zapewnia określoną korzyść (skoro inni nie piszą, to widocznie nie mają o czym). Analogicznie wygląda sytuacja z uzasadnianiem argumentów sprzedażowych. Napisać o wysokiej jakości produktu może każdy i na klientach nie robi to już większego wrażenia. Są firmy, które ograniczą się do takiego hasła, są też takie, które spróbują je racjonalizować (np. „miejscem produkcji jest wyłącznie Warszawa, nasz zakład przy ulicy X, nie zamawiamy niczego w tanich azjatyckich fabrykach”). Łatwo zgadnąć, kto wzbudza większe zaufanie odbiorców.

Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o zjawisku atrybucji. Polega ono na tym, że nadajemy pewnym obiektom (rzeczom, osobom, itd.) pewne cechy, na bazie bardzo trywialnych przesłanek i powszechnych stereotypów. Mało tekstu na stronie internetowej na pierwszy rzut oka może być (i zapewne będzie) odebrane w ten sposób, że firma jest nijaka, nic się w niej nie dzieje, produkty są wtórne i nic nie wnoszą. Tu ponownie dużą rolę odgrywa porównanie z konkurencją – zdarza się często, że nowych klientów na rynku zgarnia firma, która ma krótszą historię, wyższe ceny i gorsze produkty – ale wizualnie wydaje się lepsza, bo opisuje siebie i własną ofertę w bardziej rozbudowany sposób.

Nie da się jednoznacznie określić, jaka długość tekstu jest optymalna dla użytkowników stron internetowych. Na pewno jednak nie należy zakładać z góry, że klienci się sami czegoś domyślą albo że pewne rzeczy nie mają dla nich znaczenia. Im wyższej jakości jest „wsad”, tym większa jest szansa, że grupa docelowa będzie wskazywać na stronę firmy, polecać ją sobie nawzajem i spędzać na niej dużo czasu, co powinno się przełożyć na bardzo dobre wyniki pozycjonowania organicznego, a w konsekwencji – napędzać sprzedaż i podnieść rozpoznawalność marki. Dobrym pomysłem jest pisanie „naturalne” bez żadnego limitu znaków, a później sprawdzanie wyników danej podstrony w Google Analytics – często zdarza się, że podstrony tego samego serwisu, o tej samej tematyce (np. opisy 2 produktów z tej samej kategorii), notują kompletnie różne wyniki. To, na jakiej podstronie klienci spędzają więcej czasu i która z nich ma niższy współczynnik odrzuceń, jasno pokaże, czy w warstwie tekstowej marka ma braki czy cierpi na nadmiar bogactwa.

 

Pozostałe informacje

Plany inwestycyjne Bychawy i Bełżyc na przyszły rok są imponujące.

Mniejsze nie znaczy gorsze. Co planują miasta powiatu lubelskiego?

Małe miasta mają mniej pieniędzy, ale ich ambicje pozostają wysokie. Tak też jest w Bychawie i Bełżycach, gdzie nie brakuje pomysłów. Jakie inwestycje przewidują władze tych miast?

Co dalej z Centrum Monitoringu i Zarządzania Kryzysowego w Lublinie?

Co dalej z Centrum Monitoringu i Zarządzania Kryzysowego w Lublinie?

W kwietniu zapowiedziano jego powstanie, a rada miasta zgodziła się na przyjęcie darowizny od wojewody. Darowizną był teren wraz z budynkiem dawnej przychodni MSWiA. To tam ma powstać centrum, z którego operować będą wszystkie służby w mieście. Sprawdziliśmy, na jakim etapie jest inwestycja.

Szukacie imprezy w eleganckim stylu? Fundacja Abraham D Ministry zaprasza do udziału w Gali Dziękczynnej!

Międzykulturowy wieczór w CSK w Lublinie

Sztuka, moda, muzyka i smaki świata – wszystko to czeka na uczestników sobotniej Gali Dziękczynnej organizowanej z okazji 2. rocznicy działalności Fundacji Abraham D Ministry. Jak przedstawia się program tego wydarzenia?

Kiedy remont Trybunału Koronnego? Miasto stara się o pozwolenie

Kiedy remont Trybunału Koronnego? Miasto stara się o pozwolenie

W kwietniu 2023 roku miasto Lublin ogłosiło, że jeden z najbardziej rozpoznawalnych zabytków w centrum Starego Miasta – Trybunał Koronny – przejdzie remont i przebudowę. Niedawno złożono wniosek o pozwolenie na realizację prac wewnętrznych, a to kolejny etap przygotowań do rozpoczęcia kompleksowego remontu.

Pociski moździerzowe i mina przeciwpiechotna znalezione w ziemi

Pociski moździerzowe i mina przeciwpiechotna znalezione w ziemi

Dwie interwencje dotyczące niewybuchów z czasów II wojny światowej mieli w tym tygodniu puławscy policjanci.

Znakowanie Laserowe: Włoska Innowacja Rewolucjonizująca Przemysł Produkcyjny

Znakowanie Laserowe: Włoska Innowacja Rewolucjonizująca Przemysł Produkcyjny

Znakowanie laserowe: włoska innowacja rewolucjonizująca przemysł produkcyjny dzięki wiodącej na świecie firmie Lasit

Mateusz Biernacki zginął na służbie. Ostatnie pożegnanie 35-letniego policjanta

Mateusz Biernacki zginął na służbie. Ostatnie pożegnanie 35-letniego policjanta

Mateusz Biernacki, policjant stołecznej komendy, który zginął w tragicznych okolicznościach na służbie zostanie pochowany w Białej Podlaskiej. Pogrzeb odbędzie się w piątek.

Książka, czyli idealny prezent dla dziecka

Książka, czyli idealny prezent dla dziecka

Znalezienie odpowiedniego prezentu dla dzieci zawsze jest ogromnym wyzwaniem. Oczywiście najlepszym, co możemy podarować najmłodszym, jest wspólnie spędzony czas. Szczególnie ten, który pozwala na kolekcjonowanie wspomnień i rozmowę. Bliskość ukochanej osoby i skoncentrowanie swojej uwagi wyłącznie na najmłodszym członku rodziny daje ogromne poczucie bezpieczeństwa. Okazją do tego może być wspólne czytanie książki. Sprawdź, co sprawia, że książki dla dzieci są ponadczasowym rozwiązaniem i czemu warto je wybrać zamiast kolejnej zabawki.

Naprawa sprzętu AGD w autoryzowanym serwisie? Możliwości naprawy urządzeń Electrolux w Gdyni

Naprawa sprzętu AGD w autoryzowanym serwisie? Możliwości naprawy urządzeń Electrolux w Gdyni

W dzisiejszych czasach, sprzęt AGD odgrywa kluczową rolę w codziennym życiu, zapewniając komfort i wygodę w naszych domach. Od pralek, przez lodówki, aż po zmywarki, niezawodność tych urządzeń jest niezbędna dla płynnego funkcjonowania gospodarstwa domowego. Jednak co zrobić, gdy nasze urządzenie przestaje działać? Odpowiedź znajduje się w autoryzowanych serwisach, które oferują profesjonalne naprawy, dając urządzeniom drugie życie.

Język angielski online dla dorosłych - zacznij naukę w każdym wieku

Język angielski online dla dorosłych - zacznij naukę w każdym wieku

Czy zdarza Ci się myśleć, że na coś jest już za późno? Może gdzieś głęboko nosisz w sobie przekonanie, że nauka języka angielskiego jest dla młodszych, bardziej "otwartych umysłów"? Prawda jednak jest zupełnie inna. Czas przestać sobie wmawiać takie przekonania. Każdy z nas, bez względu na wiek, ma w sobie potencjał, aby się rozwijać, otwierać na nowe doświadczenia i z dumą odkrywać nieznane. Nauka języka angielskiego to nie tylko zdobywanie nowej umiejętności, ale też sposób na ożywienie, rozbudzenie wyobraźni, wyjście poza codzienność i odkrycie nowych możliwości. I co najważniejsze – nigdy nie jest za późno. Nigdy nie jest za późno na aktywność.

Czy ametyst przynosi szczęście?

Czy ametyst przynosi szczęście?

Ametyst to jeden z najpiękniejszych i najbardziej cenionych kamieni szlachetnych, który od wieków zachwyca ludzi swoim głębokim, fioletowym odcieniem. Jest to odmiana kwarcu, której barwa wynika z obecności żelaza oraz promieniowania jonizującego. Ametyst występuje w różnych odcieniach fioletu – od delikatnych, jasnych tonów po intensywne, ciemne barwy. Kamień ten jest wykorzystywany przede wszystkim w jubilerstwie do tworzenia wyjątkowej biżuterii, takiej jak naszyjniki, bransoletki, kolczyki czy pierścionki. Biżuteria z ametystu jest nie tylko piękna, ale również symboliczna – od wieków przypisuje się jej różne właściwości duchowe i energetyczne. Ametyst w biżuterii doskonale komponuje się z innymi kamieniami, złotem czy srebrem, a jego szlachetny wygląd sprawia, że jest idealnym wyborem zarówno na co dzień, jak i na specjalne okazje.

Apelacje odrzucone. Urzędnicy i biznesmeni prawomocnie skazani za aferę przetargową

Apelacje odrzucone. Urzędnicy i biznesmeni prawomocnie skazani za aferę przetargową

Apelacje odrzucone. Urzędnicy i biznesmeni z Białej Podlaskiej zostali prawomocnie skazani w aferze przetargowej. Sąd Okręgowy w Lublinie podtrzymał właśnie wyrok bialskiego wymiaru sprawiedliwości.

Najbardziej ikoniczne samochody – kultowe modele cenione przez miłośników motoryzacji

Najbardziej ikoniczne samochody – kultowe modele cenione przez miłośników motoryzacji

Czy istnieje jakiś niezawodny sposób, aby stworzyć kultowe auto? Na pewno można zrobić to „po włosku” – wystarczy popatrzeć na modele marek takich jak Ferrari, Lamborghini czy Maserati. Mocny silnik, znakomite właściwości jezdne oraz niesamowite, aczkolwiek niepraktyczne nadwozie to zdecydowanie skuteczna metoda. Okazuje się jednak, że wcale nie trzeba tworzyć supersamochodu wartego miliony, aby zbudować ikonę motoryzacji.

Od poniedziałku autobus pojedzie inaczej. Zmiana trasy jednej linii

Od poniedziałku autobus pojedzie inaczej. Zmiana trasy jednej linii

Od poniedziałku (2 grudnia) autobus linii 35 pojedzie inną trasą. To odpowiedź na wniosek Gminy Miejskiej Świdnik.

Najlepsi nagrodzeni. Gala Rolnik Roku 2024 rozstrzygnięta
film

Najlepsi nagrodzeni. Gala Rolnik Roku 2024 rozstrzygnięta

Ponad 100 osób wzięło udział w uroczystej gali naszego plebiscytu „Rolnik Roku 2024”, która odbyła się w Sali Kolumnowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zobaczcie co mówili najlepsi. Zapraszamy do oglądania naszej relacji z wydarzenia.

ALARM24

Masz dla nas temat? Daj nam znać pod numerem:
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

kliknij i poinformuj nas!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium