Redagowanie treści na strony internetowe, pozyskiwanie linków zewnętrznych czy optymalizacja strony pod SEO – każde z tych działań wymaga udziału specjalisty. Może to być agencja SEO lub freelancer SEO. Każda z wybranych opcji ma swoje zalety i wady, ale które rozwiązanie będzie lepsze pod kątem Twojego biznesu? Przeczytaj!
Tworzenie treści SEO - kto zapewni więcej treści w krótszym czasie?
W tym przypadku w wielu sytuacjach lepiej wypada agencja SEO. Zatrudnia wielu pracowników wyspecjalizowanych w tworzeniu treści o najróżniejszej charakterystyce. Zlecenie wykonywane jednocześnie przez kilku copywriterów będzie gotowe szybciej i jednocześnie zoptymalizowane w sposób jednakowy i dopasowany do wytycznych.
Po drugiej stronie jest freelancer SEO, który jako jedna osoba ma swoje ograniczenia co do limitu dziennego redagowanych treści. Oczywiście agencja również może je mieć, jednak zwykle jest w stanie przygotować większą ilość artykułów w krótszym czasie. Często freelancerzy SEO korzystają jednak z zewnętrznych copywriterów i w zależności od stopnia organizacji, potrafią sprawnie i terminowo dostarczać wymagane ilości treści pod SEO.
Organizacja pracy nad SEO - kto da większą elastyczność?
Tu zdecydowanie lepiej wypada współpraca z pojedynczą osobą. Jeśli chcesz mieć większy wpływ na pozycjonowanie stron internetowych, po prostu sięgnij po freelancera. W agencji istnieją pewne ogólne wytyczne i procedury, które musisz zaakceptować jako klient. Co więcej, zlecenia traktowane są niemal jak w fabryce produkcyjnej, a na jednego specjalistę SEO, przypada z reguły kilkanaście projektów jednocześnie, co mocno ogranicza możliwości czasowe pracy nad naszą stroną lub sklepem internetowym.
Inaczej jest w przypadku freelancera SEO. Współpraca z nim zapewni Ci większą ingerencję w podejmowanie działania SEO. Często taka osoba staje się Twoim partnerem w biznesie na wiele miesięcy, a nawet na lata. To pozwala rozwinąć prawdziwą relację i współpracę na zupełnie innym poziomie niż z agencją.
Pozycjonowanie strony - zaangażowanie w projekt
Tutaj znowu na prowadzenie wysuwa się praca wykonywana przez freelancera. Ma to uzasadnienie z kilku powodów. Po pierwsze wykonuje on pozycjonowanie stron internetowych dla ograniczonej (często niewielkiej) liczby klientów. To pozwala takiej osobie poświęcić więcej czasu na research, optymalizację, zaplanowanie i egzekwowanie prac SEO.
Po drugie, freelancer SEO nie ma własnego działu handlowego, który dostarcza mu systematyczny napływ nowych klientów, dlatego musi szczególnie dbać o jakość i zadowolenie obecnych. W przypadku agencji SEO, specjalista nawet jeśli chce się zaangażować w pracę nad danym projektem, to nie wystarcza mu czasu, a często agencja może sobie pozwolić na utratę jednego niezadowolonego klienta, ponieważ zastąpi go trzema innymi, mało wymagającymi klientami.
Kto mocniej przykłada się do swojej pracy?
W tej kwestii nie można powiedzieć jednoznacznie, że freelancer SEO jest lepszy. Zarówno w agencji SEO, jak i wśród freelancerów są osoby o ogromnej wiedzy, pracowitości i terminowości oddawanych prac. Niestety znajdą się też tacy, którzy nie cenią czasu klienta, czy mają za nic przesyłane uwagi dotyczące efektów czy zmian na stronie. Można powiedzieć, że „wolny strzelec” ponosi osobistą odpowiedzialność za przygotowywaną pracę, dlatego mocniej się angażuje. Specjalista SEO z agencji może wykazywać nie zaangażowanie, ale obsługując jednocześnie kilkanaście projektów, może zabraknąć mu czasu na kompleksową opiekę nad naszym serwisem.
Kto jest dobrym freelancerem SEO?
Dochodzimy do sedna sprawy – jak znaleźć freelancera, którego można określić mianem godnego zaufania? Możesz spróbować wyszukać freelancera w wyszukiwarce Google. Jeśli potrafi wypozycjonować swoją stronę na wysokie miejsca, prawdopodobnie ma wymaganą wiedzę do pozycjonowania Twojej strony.
Skorzystaj również z grup tematycznych na Facebooku, gdzie może spróbować znaleźć informację o danej osobie lub po prostu zapytać członków. Dobrym pomysłem jest również prośba do freelancera o przedstawienie kilku przykładów obsługiwanych klientów. Możemy zweryfikować osiągane wyniki, a nawet zapytać właściciela prezentowanej jako portfolio strony, czy jest zadowolony z usług.
Więcej informacji o podstawach pozycjonowania stron oraz wyborze eksperta SEO, znajdziesz na oficjalnej stronie Google: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide?hl=pl