Dla niektórych własny sklep internetowy to marzenie, pomysł na biznes i rozwój osobisty. Nie ma co ukrywać, że w dobie internetu, sklepy online zdecydowanie cieszą się popularnością i stale pozyskują nowych klientów. A to nie jedyne plusy sklepu internetowego. Ale jak sprzedawać i na jakiej platformie marketplace budować swoją markę?
Platformy marketplace, czyli miejsca sprzedaży online
Na samym wstępie przypomnijmy, że marketplace to rynek internetowy e-commerce, który ułatwia zawarcie umowy pomiędzy konsumentem a sprzedającym. Dużym atutem marketplace jest możliwość kupienia rozmaitych produktów w jednym miejscu, konkurencyjne ceny, bezpieczeństwo transakcji, łatwa możliwość zakupów dzięki aplikacji mobilnej i ogromna oferta.
Widzimy zatem, że marketplace jest lepszym rozwiązaniem niż typowa strona internetowa czy sklep stacjonarny. Ale gdzie warto sprzedawać swoje produkty i wystawić ogłoszenia? Jak powinien wyglądać cały proces sprzedaży przedstawimy w dalszej części artykułu.
Rozpoczęcie sprzedaży - podstawy, bez których nie ruszysz z miejsca
Na samym wstępie zacznij od strategii sprzedażowej i od tego co chcesz sprzedać. Jeśli jesteś sprzedawcą (lub będziesz) działającym w konkretnej branży, zastanów się nad grupą docelową. Swoją ofertą możesz przyciągnąć lub zniechęcić potencjalnych klientów do zakupów.
Na przykład sprzedawcy, których produkty składają się na wyposażenie domu nie będą chcieli docierać do nastolatków, a osób, które prowadzą już własne gospodarstwo domowe i są samodzielne. Ogłoszenie zatem będzie napisane profesjonalnym, ale przystępnym językiem, skupiając się funkcjonalności produktu, jego danych technicznych i możliwościach. Inaczej należy skonstruować ogłoszenie dla rodziców czy klientów działających jako wykonawcy techniczni. Język i informacje ogłoszenia w dużym stopniu wpływają na potencjalnych nabywców.
W internecie nie funkcjonuje tylko jedna platforma sprzedażowa. Marketplace różnią się od siebie wymogami, cenami abonamentu, prowizji i filtrami, które mają znaczenie w wynikach wyszukiwania. Konieczne jest zatem, by po ustaleniu strategii sprzedaży zapoznać się z dostępnymi marketplace.
Marketplace, sprzedaż e-commerce i platformy
Każda platforma przyciąga kupujących, ale niektóre z nich są bardziej popularne i co za tym idzie, atrakcyjniejsze dla sprzedawców. Ma na to wpływ łatwość wyszukiwania oferty, tematyka ofert, ochrona zakupu i ilość produktów. Oto kilka najbardziej przodujących w Polsce marketplace:
- Allegro
Można powiedzieć, że jest najpopularniejszą platformą z ogromną bazą produktów. Allegro posiada szerokie zasięgi, ma intuicyjny interface i jest zoptymalizowane pod kątem SEO. Minusem może być jednak duża konkurencja.
- OLX
Na samym początku była skierowana ku użytkownikom prywatnym, ale obecnie można założyć na platformie konto firmowe. Wystarczy jedynie się zarejestrować i można dokonywać sprzedaży. Dużym atutem platformy jest możliwość dodawania usług, dzięki czemu można w jednym miejscu coś kupić, sprzedać, czy znaleźć konkretnego specjalistę. Określanie wyszukiwania w określonej lokalizacji ułatwia zakupy w najbliższej okolicy.
- Amazon
Sprzedawanie na Amazon jest bardzo dochodowe ze względu na popularność platformy, a od niedawna jest znacznie łatwiejsze, dzięki ukierunkowaniu jej również na rynek polski. W tym miejscu spotykają się sprzedawcy z całego świata co ogromnie wpływa na atrakcyjność zakupów.
- Morele. net
Dzięki tej polskiej platformie marketplace możesz poszukiwać i sprzedawać produkty elektroniczne. Pozytywne opinie na temat działania platformy potwierdzają odpowiednią weryfikację sprzedających i różnorodność oferty.
- Etsy
Jeśli chodzi o marketplace to zdecydowanie wyróżniające się wśród platform e-commerce jest Etsy. Jest ukierunkowana na produkty unikatowe, kolekcjonerskie i oryginalne, dlatego z całą pewnością znajdziesz tu skarby handmade. Jeśli tworzysz rękodzieło, koniecznie zarejestruj się na platformie. A jak sprzedawać na Etsy? Platforma prócz jasnych instrukcji zapewnia darmową konsultację, dzięki której dopasujesz filtry do swoich potrzeb. Postępuj zgodnie z poradami i wytycznymi, a zadbasz o międzynarodowe relacje biznesowe i zwiększysz możliwość dotarcia do większej liczby konsumentów.
Facebook marketplace
Są też platformy, które funkcjonują w mediach społecznościowych. Facebook marketplace nie jest tak popularne jak poprzednie platformy, ale ma ogromny potencjał, a patrząc na wyniki sprzedażowe, stale się rozwija. Zrzesza grupy sprzedażowe, a możliwość wystawienie ogłoszenia bez licznych weryfikacji czy zakładania konta sprawia, że jest łatwo dostępny.
Warto zaznaczyć jednak, że fb marketplace jest skierowany do użytkowników prywatnych. Można na nim sprzedawać niemal wszystko - od grzebienia po sprzęt agd. Nie nalicza prowizji i nie wymaga opłat, co dla wielu początkujących sprzedawców jest doskonałym rozwiązaniem, by najpierw zadbać o rozpoznawalność marki i zdobycie stałych klientów. Facebook ma niemal każdy, dlatego wystawienie ogłoszenia ma marketplace pozwoli dotrzeć nie tylko do naszych znajomych, ale także zupełnie obcych osób.
Oczywiście to nie wszystkie marketplace, które cieszą się renomą i popularnością, ale zdecydowanie warto od nich zacząć poszukiwania idealnej przestrzeni dla swoich produktów.
Zalety sprzedaży na marketplace dla sprzedawców
Jeśli chodzi o zalety marketplace to zdecydowanie możemy wyróżnić:
- Zwiększenie widoczności przedmiotów dzięki popularności platformy.
- Łatwe zarządzanie produktami i gotowe możliwości wysyłki, co może minimalizować koszty dla obydwu stron.
- Kontrola liczby zamówień i zysków.
- Większa szansa sprzedaży produktu lub rozpowszechnienia usługi na większą skalę.
- Możliwość zainwestowania w płatne reklamy, które poszerzą zasięgi i pomogą w kreowaniu marki.
- Łatwość poruszania się po "gotowym" sklepie internetowym.
- Dostęp do profesjonalnego supportu.
By jednak skorzystać z tych zalet, w dużej mierze należy poświęcić swój czas i uwagę na budowanie relacji z kupującym. W jaki sposób?
O to należy zadbać - ogłoszenie to nie wszystko
Kupujący nie tylko poszukuje konkretnych przedmiotów czy usług, ale godnego zaufania sprzedawcy. Jakość obsługi klienta ogromnie wpływa na potencjał sprzedaży, dlatego dokładaj starań, by na swoim profilu otrzymywać jak najlepsze opinie. Kontakt z klientem jest też niezwykle istotny w przypadku problemów czy niezadowolenia z jego strony. Możesz spotkać się też z licznymi pytaniami i prośbami o większą ilość informacji, dlatego regularnie sprawdzaj swoją skrzynkę czatu i pocztę.
W celu utrzymania wysokiej jakości obsługi klienta analizuj konkurencję na platformie i czytaj jej opinie - zwróć uwagę, z czego zadowoleni są konsumenci, czego im brakuje i czego oczekują. Dzięki temu automatycznie unikniesz tych samych błędów i wysuniesz się na prowadzenie danej kategorii.