Przeglądarka, z której korzystasz jest przestarzała.

Starsze przeglądarki internetowe takie jak Internet Explorer 6, 7 i 8 posiadają udokumentowane luki bezpieczeństwa, ograniczoną funkcjonalność oraz nie są zgodne z najnowszymi standardami.

Prosimy o zainstalowanie nowszej przeglądarki, która pozwoli Ci skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez nasz portal, jak również znacznie ułatwi Ci przeglądanie internetu w przyszłości :)

Pobierz nowszą przeglądarkę:

Artykuły zewnętrzne

23 stycznia 2024 r.
10:10

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy a rozporządzenie RODO

0 0 A A

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu nakłada na instytucje obowiązane szereg obowiązków, które niejednokrotnie prowadzą do przetwarzania danych osobowych. Z tego względu może dochodzić do kolizji między ustawą AML a RODO. Jak równolegle – i zgodnie z prawem – stosować ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i rozporządzenie RODO?

AdBlock
Szanowny Czytelniku!
Dzięki reklamom czytasz za darmo. Prosimy o wyłączenie programu służącego do blokowania reklam (np. AdBlock).
Dziękujemy, redakcja Dziennika Wschodniego.
Kliknij tutaj, aby zaakceptować

 

Dlaczego równoległe stosowanie obu aktów prawnych jest problematyczne?

Zasadniczy problem dotyczący równoległego stosowania ustawy AML oraz rozporządzenia RODO wynika z faktu, że każdy z tych aktów realizuje zupełnie inne cele. Procedury AML/CFT, o których więcej można przeczytać pod tym adresem: https://procedura-aml.pl/ - mają za zadanie pozwolić na zebranie jak największej ilości danych, które zagwarantują bezpieczeństwo transakcji realizowanej przez instytucję obowiązaną. Zakładają też przekazywanie informacji do GIIF.

Z drugiej strony zadaniem RODO jest ochrona danych osobowych przed nieuzasadnionym ich przetwarzaniem i ograniczenie tego rodzaju operacji do niezbędnego minimum. Każde przetwarzanie musi w dodatku posiadać konkretną podstawę prawną.

Sprzeczność interesów jest potęgowana przez oparcie ustawy AML i rozporządzenia RODO na tzw. risk-based approach, czyli podejściu bazującym na ryzyku. W praktyce oznacza ono, że podmiot zobowiązany do wdrożenia określonych regulacji samodzielnie dobiera do tego celu środki i kształtuje procedury wewnętrzne. Nie sposób więc udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące precyzyjnego kształtu polityki AML czy sposobu realizacji zasady rozliczalności według RODO, ponieważ w każdym przypadku zasady te będą realizowane inaczej.

W jaki sposób instytucje obowiązane przetwarzają dane osobowe?

W ustawie AML nie brakuje sytuacji, w których instytucje obowiązane przetwarzają dane swoich klientów lub beneficjentów rzeczywistych. Warto wskazać, chociażby na:

  • stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 ustawy AML, polegających na:
    • identyfikacji klienta oraz weryfikacji jego tożsamości, identyfikacji beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowanie uzasadnionych czynności w celu weryfikacji jego tożsamości albo ustalenia struktury własności i kontroli;
    • bieżącym monitorowaniu stosunków gospodarczych klienta, w tym analiza realizowanych przez niego transakcji, badanie źródła pochodzenia wartości majątkowych oraz zapewnienie prawdziwości posiadanych dokumentów, danych lub informacji;
  • ustaleniu, zgodnie z art. 46 ustawy AML, czy klient instytucji obowiązanej jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne (ang. Politically Exposed Persons, PEP), a także ustalenie danych członków ich rodzin oraz osób uznanych za bliskich współpracowników PEP;
  • obowiązek przekazywania przez instytucję obowiązaną do GIIF informacji, o których mowa w art. 72 ustawy o AML, w tym faktu dokonania transakcji, jej wartości i rodzaju oraz danych stron transakcji, jej datę i godzinę oraz unikalny identyfikator;
  • procedurę whistleblowingu, czyli anonimowego zgłaszania naruszeń w zakresie AML (obowiązek implementacji takiej procedury przewiduje art. 53 ustawy AML).

Na jakiej podstawie instytucje obowiązane przetwarzają dane osobowe?

Ustawa AML nie zawiera podstawy przetwarzania danych osobowych, ponieważ wynika ona bezpośrednio z przesłanek legalizacyjnych wymienionych w art. 6 rozporządzenia RODO, a dokładniej ust. 1 pkt c, czyli wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

W praktyce oznacza to, że przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji obowiązków ustawowych jest niejako legitymizowana przez samego ustawodawcę. Jednocześnie należy zaznaczyć, że ta sama podstawa prawna nie będzie właściwa, jeżeli podmiot dokonujący przetwarzania danych w celach AML nie jest jednocześnie instytucją obowiązaną. W takich sytuacjach należy uzyskać zgodę, właściwą według przepisów RODO. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt a rozporządzenia, przetwarzanie danych jest zgodne z prawem, jeżeli osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na ich przetwarzanie w jednym lub większej liczbie określonych celów.

Zgodność działań instytucji obowiązanych z zasadami przetwarzania danych osobowych

Fakt, że instytucje obowiązane działają z upoważnienia przepisów rangi ustawowej, nie oznacza, że mogą one przetwarzać dane osobowe w sposób dowolny i nieograniczonym zakresie. Ogólne zasady przetwarzania danych określa art. 5 rozporządzenia, który wprowadza szereg ograniczeń:

  • zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości zakłada, że osoba, której dane dotyczą, wie jakie dane i w jakim celu są przetwarzane;
  • zasada ograniczenia celu stanowi, że dane mogą być zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach;
  • zasada minimalizmu, zgodnie z którą przetwarzanie danych powinno być ograniczone do niezbędnego minimum pozwalające na osiągnięcie celu zgodnego z prawem;
  • zasada prawidłowości, która opiera się na cyklicznej weryfikacji poprawności danych i ich niezbędnej aktualizacji;
  • zasada ograniczonego przechowywania, zakłada, że dane mogą być gromadzone wyłącznie przez czas niezbędny do realizacji celu;
  • zasada integralności i poufności stanowi, że dane gromadzone przez administratora muszą być odpowiednio zabezpieczone przed ich niezgodnym z prawem przetwarzaniem, a także przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem.

Przekładając ogólne zasady RODO na zakres uprawnień instytucji obowiązanych można przykładowo wskazać, że w sytuacji, kiedy ustawa AML dokładnie precyzuje w art. 36, jakie dane klienta lub beneficjenta rzeczywistego mogą być przetwarzane, to nie ma możliwości przetwarzania danych niewymienionych w tym przepisie. Uwaga jest tym bardziej aktualna, że ustawodawca nie posłużył się w tym przepisie zwrotem „w szczególności”, co jednoznacznie uzasadnia enumeratywny zakres danych, które podlegają przetwarzaniu.

Jako przykłady nieuzasadnionego przetwarzania danych można wskazać np. żądanie od klienta instytucji obowiązanej przekazania listy swoich kontrahentów albo danych zatrudnionych pracowników.

Jak długo można przetwarzać dane osobowe?

Rozporządzenie RODO nie wskazuje w sposób precyzyjny okresu retencji danych wskazując jedynie na zasadność minimalizacji czasu przetwarzania informacji. Ustawa AML wprowadza w tym zakresie bardziej precyzyjne wytyczne.

Stosownie do art. 49 ustawy AML, instytucje obowiązane przechowują przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia stosunków gospodarczych z klientem albo przeprowadzenia transakcji okazjonalnej:

  • uzyskane w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego kopie dokumentów i informacje, w tym informacje uzyskane za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz usług zaufania umożliwiających identyfikację elektroniczną;
  • dowody potwierdzające przeprowadzone transakcje, ewidencje transakcji obejmujące oryginalne dokumenty lub kopie dokumentów niezbędne do identyfikacji transakcji.

W każdym przypadku, biorąc pod uwagę konieczność i proporcjonalność dalszego przetwarzania, Generalny Inspektor Informacji Finansowej może zażądać, aby instytucja obowiązana przechowywała dokumentację przez okres dłuższy niż 5 lat licząc od dnia, w którym upływa termin bazowy. Wydłużenie okresu przetwarzania danych musi być uzasadnione zapewnieniem prawidłowości postępowań w sprawach dotyczących przeciwdziałania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu albo postępowania karnego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że wydłużenie okresu przechowywania danych nie jest możliwe w stosunku do wybranych instytucji obowiązanych, w tym:

  • notariuszy, adwokatów i radców prawnych;
  • doradców podatkowych;
  • fundacji;
  • stowarzyszeń;
  • mikroprzedsiębiorców, którzy przyjmują lub dokonują płatności za towar w gotówce o wartości równej lub przekraczającej kwotę 10 tysięcy euro.

Czy pracownik instytucji obowiązanej może kserować dowody tożsamości jej klientów?

Praktyka instytucji obowiązanych (np. banków) polegająca na sporządzaniu kserokopii dowodów osobistych od lat budziła kontrowersje.

Zgodnie z art. 34 ust. 4 dopuszcza się sporządzanie kserokopii dokumentów tożsamości klienta oraz osoby upoważnionej do działania w jego imieniu, ale wyłącznie jako element środków bezpieczeństwa finansowego mających na celu zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W pozostałych sytuacjach dopuszczalne jest przetwarzanie danych osobowych, ale nie ich utrwalanie poprzez sporządzanie kserokopii. Takie stanowisko zajął Prezes UODO.

Wydaje się ono zasadne o tyle, że po pierwsze ustawa AML rozróżnia przetwarzanie danych i ich kopiowanie. Po drugie art. 4 pkt 2 rozporządzenia RODO, który wprowadza definicję przetwarzania danych nie obejmuje ich kopiowania.

Anonimowe zgłaszanie naruszeń a RODO

Przygotowując wdrożenie procedury whistleblowingu instytucja obowiązana musi zadbać o realizację szeregu obowiązków wynikających z RODO. Wśród nich warto wymienić m.in.:

  • sporządzenie z wyprzedzeniem oceny DPIA, która pozwoli ustalić potencjalne ryzyko naruszenia danych osobowych i jego skutki;
  • zrealizowanie obowiązków informacyjnych względem osoby zgłaszającej, a także osób trzecich, np. świadków;
  • zobowiązać osoby zajmujące się obsługą zgłoszeń do zachowania poufności;
  • zapewnienie odpowiednio zabezpieczonego kanału zgłoszeń.

Obowiązki instytucji obowiązanych w świetle rozporządzenia RODO to niezwykle rozległe zagadnienie, dlatego wdrożenie niezbędnych procedur w firmie przebiega wieloetapowo i jest skomplikowane.

Aby zapewnić prawidłowość implementacji przetwarzania danych warto rozważyć powierzenie zadania kancelarii prawnej z doświadczeniem zarówno w stosowaniu przepisów AML/CFT, jak i RODO. Nasi prawnicy mogą podjąć się realizacji kompleksowej obsługi w zakresie ocen zgodności działań przedsiębiorcy z obowiązującymi przepisami (tzw. compliance).

Pytania i odpowiedzi:

Q: Czy na instytucji obowiązanej ciąży konieczność poinformowania klienta o przetwarzaniu jego danych osobowych?

A: Tak, stosownie do art. 34 ust. 5 ustawy AML instytucja obowiązana musi powiadomić klienta o przetwarzaniu jego danych osobowych oraz swoich obowiązkach w tym zakresie. Przekazanie informacji musi poprzedzać nawiązanie stosunków gospodarczych lub przeprowadzenie transakcji okazjonalnej. Jednocześnie warto zwrócić uwagę na art. 70c ustawy AML, który dopuszcza możliwość przetwarzania danych znajdujących się w rejestrze beneficjentów rzeczywistych bez zgody i wiedzy osób, których dane dotyczą.

Q: Klient korzysta z usług instytucji obowiązanej regularnie, ale niezbyt często. Jak długo w takiej sytuacji należy rozumieć pojęcie stosunków gospodarczych na potrzeby retencji danych?

A: Każda instytucja obowiązana powinna indywidualnie określić w wewnętrznej polityce AML, w jaki sposób rozumie pojęcie stosunków gospodarczych, ponieważ ustawa w definicji pojęcia odwołuje się jedynie do przesłanki trwałości. Brak takiego doprecyzowania powoduje, że cała dokumentacja dotycząca danej osoby musiałaby być przechowywana wiele (nawet kilkadziesiąt) lat.

e-Wydanie

Pozostałe informacje

Bezpieczna Polska w Europie!

Bezpieczna Polska w Europie!

Drodzy Państwo, Jestem doświadczonym ekspertem w zakresie doradztwa biznesowego. Od 23 lat specjalizuję się w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Swoje doświadczenie zdobywałam od lat ‘90. pełniąc funkcję doradcy ds. UE, w okresie przedakcesyjnym dla Polski.

Tak kibicowaliście Motorowi w meczu z drużyną z Wrocławia!
Zdjęcia
galeria

Tak kibicowaliście Motorowi w meczu z drużyną z Wrocławia!

W hicie 7. kolejki żużlowej PGE Ekstraligi Orlen Oil Motor Lublin pokonał w niedzielę na torze przy Al. Zygmuntowskich Betard Sparta Wrocław 50:40. Kibicowaliście naszym żużlowcom? Szukajcie się na zdjęciach!

Tak Motor Lublin świętował awans po meczu z Arką Gdynia [zdjęcia]
galeria

Tak Motor Lublin świętował awans po meczu z Arką Gdynia [zdjęcia]

32 lata i koniec! Motor Lublin znów w piłkarskiej elicie. Żółto-biało-niebiescy w niedzielny wieczór pokonali w finale baraży o PKO BP Ekstraklasę Arkę Gdynia

Hit kolejki dla Orlen Oil Motoru Lublin!
ZDJĘCIA
galeria

Hit kolejki dla Orlen Oil Motoru Lublin!

Najpierw dużo niepewności, potem przedłużone oczekiwanie, a na koniec świetny speedway – tak w skrócie można podsumować niedzielny mecz Orlen Oil Motoru Lublin z Betard Spartą Wrocław. Gospodarze wygrali 50:40 i na półmetku sezonu zasadniczego są nadal niepokonani

Mateusz Stolarski wprowadził Motor do ekstraklasy po 32 latach

Trener Motoru: W przerwie powiedziałem drużynie, że nie wygramy z Arką, jeżeli nie wrócimy do bycia sobą

Niesamowite emocje w Gdyni. Nie pierwszy raz na przestrzeni ostatnich lat Motor Lublin pokazał, że gra do samego końca i bez względu na okoliczności jest w stanie odnieść sukces. Piotr Ceglarz i spółka wywalczyli drugi awans z rzędu. Co o meczu z Arką Gdynia powiedział trener Mateusz Stolarski?

Lublin i region gratuluje piłkarzom Motoru awansu do ekstraklasy!

Lublin i region gratuluje piłkarzom Motoru awansu do ekstraklasy!

Media społecznościowe "zapłonęły" po wygranym na wyjeździe 2:1 przez piłkarzy lubelskiego Motoru finale baraży o ekstraklasę z Arką Gdynia. Gratulacje zawodnikom i sztabowi szkoleniowemu złożyli m.in. prezydent Lublina Krzysztof Żuk, marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski i wojewoda Krzysztof Komorski.

Motor w niesamowitych okolicznościach po raz kolejny odwrócił losy meczu
Zdjęcia/Wideo
galeria
film

Niezniszczalny Motor Lublin pokonał Arkę Gdynia i po 32 latach wraca do ekstraklasy [wideo]

Motor po raz kolejny pokazał niesamowity charakter. Drużyna Mateusza Stolarskiego w finale baraży o awans do PKO BP Ekstraklasy jeszcze do 87 minuty przegrywała z Arką Gdynia 0:1. W końcówce odwróciła jednak losy spotkania i zdobyła dwa gole. Dzięki temu po 32 latach znowu zagra w elicie.

Orlen Oil Motor Lublin - Betard Sparta Wrocław [zapis relacji na żywo]

Orlen Oil Motor Lublin - Betard Sparta Wrocław [zapis relacji na żywo]

W hicie siódmej kolejki Orlen Oil Motor Lublin podejmuje na swoim torze Betard Spartę Wrocław

Dojazd do przejścia w Dorohusku

Unia dorzuca kolejne 64 miliony euro, bo wojsko musi mknąć

Około 64 mln euro wyniesie dofinansowanie na zaprojektowanie i budowę ponad 17-kilometrowego odcinka S12 od Chełma do MOP Teosin. Wcześniej GDDKiA otrzymała dofinansowanie na zaprojektowanie i budowę drogi S12 na odcinku od MOP Teosin do granicy państwa w Dorohusku o łącznej długości ok. 5,33 km. Cały odcinek S12 od Piask do granicy ma być dostępny dla kierowców w 2027 roku.

Tak z wygranej cieszyła się Karolina Filipkowska, prezenterka Polsatu.
Zdjęcia

Lotto Triathlon Energy Lublin 2024. Prezenterka Polsatu najszybsza! Kto jeszcze wygrał?

Wystartował dziewiąty sezon LOTTO Triathlon Energy. Pierwszym przystankiem cyklu, podobnie jak przed rokiem był Lublin. Zawodniczki i zawodnicy walczyli na trasach zlokalizowanych nad Zalewem Zemborzyckim na dwóch dystansach 1/8 i 1/4 IM. Pogoda była łaskawa, miało być deszczowo i burzowo, ale ostatecznie wszystko przeszło bokiem i jedynie w pływaniu wysokie fale były utrudnieniem dla startujących.

Piłkarze Motoru i Arki walczyli o ostatnie miejsce w PKO BP Ekstraklasie

Powrót do ekstraklasy po 32 latach! Arka Gdynia - Motor Lublin (zapis relacji na żywo)

Motor aż do 87 minuty przegrywał w Gdyni z Arką 0:1. W końcówce po raz kolejny w ostatnich latach piłkarze Mateusza Stolarskiego pokazali niesamowity charakter i jeszcze w regulaminowym czasie gry zdobyli dwa gole. Dzięki temu po 32 latach w Lublinie znowu zagości PKO BP Ekstraklasa.

Startuje kolejna edycja BO. Mieszkańcy zadecydują na co miasto wyda 2,5 mln zł

Startuje kolejna edycja BO. Mieszkańcy zadecydują na co miasto wyda 2,5 mln zł

Od jutra mieszkańcy Chełma będą mogli zgłaszać swoje propozycje w ramach Budżetu Obywatelskiego 2025. Miasto na realizację projektów przeznaczy 2,5 miliona złotych.

Aleksandra Zięmborska zajęła drugie miejsce w turnieju w Marsylii

Koszykówka 3x3. Aleksandra Zięmborska zajęła drugie miejsce w turnieju w Marsylii

Dla koszykarki Polskiego Cukru AZS UMCS Lublin występ na południu Francji był okazją do poprawienia sobie humorów po utracie szans na występ w Igrzyskach Olimpijskich

W planach jest stworzenie Regionalnego Centrum Turystyki i Wypoczynku nad Zalewem Kraśnickim

ZIT poruszy Kraśnik, Urzędów i Dzierzkowice

Pod zawiłą nazwą kryją się projekty o wartości 10,2 mln złotych. Chodzi o Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Kraśnika, która została właśnie przyjęta przez Radę Sterującą ZIT MOF. Teraz dokumentem zajmą się radni.

Dominika Ullman będzie w najbliższym sezonie występować ponownie w Polskim Cukrze AZS UMCS Lublin

Dominika Ullman pozostaje w Polskim Cukrze AZS UMCS Lublin

To bardzo ważna informacja, ponieważ mówimy o jednej z najważniejszych zawodniczek młodego pokolenia w Polsce

ALARM24

Widzisz wypadek? Jesteś świadkiem niecodziennego zdarzenia?
Alarm24 telefon 691 770 010

Wyślij wiadomość, zdjęcie lub zadzwoń.

Kliknij i dodaj swojego newsa!

Najczęściej czytane

Dzisiaj · Tydzień · Wideo · Premium