Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przychylniej patrzy na przedłużenie autostrady A2 aż do Białej Podlaskiej. Budową miałaby się zająć drogowa spółka specjalnego przeznaczenia.
Czytaj Dziennik Wschodni bez ograniczeń. Sprawdź naszą ofertę
Może to budzić zdziwienie, bo jeszcze pół roku temu resort ze względu na „natężenie ruchu” widział raczej na odcinku z Siedlec do granicy nie autostradę, ale drogę niższej klasy, choćby o przekroju „2+1”. Teraz te plany zmieniają się.
– Zgodnie z zapisami Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przedłużenie autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego na wschód planowane jest do realizacji w formule drogowej spółki specjalnego przeznaczenia – mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Taka spółka będzie należała do Skarbu Państwa, ale ma jednocześnie szukać finansowania zewnętrznego na rynku, na przykład będzie mogła emitować obligacje. – Założeniem jest, aby wypracowany model spółki drogowej został sklasyfikowany przez Eurostat poza sektorem finansów publicznych i na tym skupiają się aktualne prace. W tym celu podjęta została współpraca z partnerami europejskimi – dodaje rzecznik.
Jeszcze więcej na ten temat powiedział portalowi money.pl wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. – Chcemy, żeby do spółki weszły też inne odcinki dróg, szczególnie autostrad. Także A2 od Warszawy w kierunku granicy z Białorusią. Teraz zapadła decyzja, że rozpoczniemy proces inwestycyjny dla A2 od Warszawy do obwodnicy Mińska Mazowieckiego.
Szmit uważa, że ta autostrada powinna być przedłużona do Siedlec, a nawet do Białej Podlaskiej, do skrzyżowania z S19, czyli Via Carpatią. – Chcemy w decyzjach inwestycyjnych brać pod uwagę wschodnią Polskę, która była bardzo zaniedbana w ostatnich latach – stwierdził wiceminister.
Resort zapewnia, że chce równomiernego rozwoju kraju. – Autostrada jako droga najwyższej klasy technicznej daje możliwość zaktywizowania terenów przyległych i staje się bodźcem do rozwoju. Resort rozumiejąc te mechanizmy dąży do jak najszybszego zakończenia budowy podstawowego szkieletu dróg szybkiego ruchu – podkreśla Elżbieta Kisil.
Dla Białej Podlaskiej to istotna informacja, zwłaszcza w kontekście planów powołania podstrefy ekonomicznej na byłym lotnisku wojskowym.