Rejon przeładunkowy w Małaszewiczach (gm. Terespol) przejdzie przebudowę. Spółka Cargotor z grupy PKP Cargo i Systra podpisały właśnie umowę na projekt budowlany.
Chodzi o sprawniejszy transport towarów oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego w tym miejscu.
– To dla nas priorytetowe przedsięwzięcie w najbliższych latach. Projekt, z którym wiążemy wielkie nadzieje – nie ukrywa Jacek Rutkowski, prezes zarządu Cargotor. – Rejon przeładunkowy Małaszewicze jest kluczowym miejscem na logistycznej mapie Europy, szczególnie w ostatnim czasie, kiedy projekt Nowego Jedwabnego Szlaku przeszedł z fazy planowania do fazy faktycznej realizacji i niezwykle dynamicznie się rozwija. Modernizacja jest konieczna, aby czas transportu koleją z i do Azji był atrakcyjny dla przedsiębiorców – tłumaczy prezes Cargotoru.
Umowa z firmą Systra jest drugim największym kontraktem podpisanym przez polski oddział tej spółki w tym roku. – Dla nas będzie to bardzo wymagający, ale jednocześnie jeden z najciekawszych projektów realizowanych w ostatnich latach. Mamy nadzieję, że nasza praca realnie przyczyni się do wzrostu znaczenia tego regionu – zaznacza z kolei Małgorzata Nowakowska-Cicio, zastępca dyrektora oddziału Systra w Polsce.
Wartość tej inwestycji to ponad 6 mln zł. W 85 proc. jest dofinansowana ze środków unijnych. PKP Cargo chce także współpracować z kolejami białoruskimi przy Nowym Jedwabnym Szlaku. Była o tym mowa podczas Białoruskiego Tygodnia Transportowego w Mińsku . – Przewozy intermodalne między Chinami a Polską i Europą Zachodnią dynamicznie rosną. PKP Cargo jest do tych wyzwań w zakresie organizacyjnym i technologicznym dobrze przygotowane – podkreśla prezes Maciej Libiszewski.
Wzrost przewozu towarów z Chin to duże wyzwanie dla europejskich przewoźników, przede wszystkim pod względem logistycznym. – W Polsce widzimy już, co się dzieje, widzimy, że korkuje się granica polsko-białoruska. Od dawna postulujemy budowanie nie tylko nowych autostrad i dróg szybkiego ruchu, ale również nowych linii kolejowych – zaznacza Libiszewski.
Przypomnijmy, że o współpracy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku może już mówić Poczta Polska, która podpisała porozumienie ze swoim chińskim odpowiednikiem. Będzie transportować przesyłki z Chin w porcie przeładunkowym w Małaszewiczach do blisko 30 europejskich krajów.
Położenie przy Szlaku chce też wykorzystać Biała Podlaska. Na terenie podstrefy ekonomicznej miałoby powstać centrum logistyczne.