Miejski przewoźnik wozi pasażerów elektrykiem. To na razie jazdy testowe. Ale w przyszłości zakupy takich zeroemisyjnych autobusów są właściwie przesądzone.
Ekologiczny solaris kursuje na liniach C, H i F przez dwa tygodnie. Przejazdy dla mieszkańców są bezpłatne. Ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek 30–procentowego udziału elektryków w miejskiej komunikacji publicznej od 2028 roku. Dlatego Biała Podlaska w taki sposób przygotowuje się do zakupu takich autobusów.
– Opracowaliśmy już wniosek aplikacyjny o środki z Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021–2027. Dzięki temu będziemy mogli kupić 12 autobusów zeroemisyjnych, które spełnią wymogi ochrony środowiska– tłumaczy Maciej Buczyński, zastępca prezydenta.
– W ramach tych przygotowań testujemy obecnie, jak się sprawuje 12–metrowy elektryczny autobus. Również po to, by mieszkańcy mogli sprawdzić jego komfort i wygodę podróżowania– zaznacza Krzysztof Trochimiuk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. A przewoźnik oceni jego wydajność.
Jeżdżący po mieście solaris nie zapowiada przystanków tylko dostosowuje się do ustalonego rozkładu jazdy na danej linii. Pomagają mu w tym zaawansowane systemy nawigacyjne. Miejski przewoźnik czeka na opinie pasażerów.
Niedawno MZK zakupił dwa nowe 12–metrowe spalinowe autobusy solaris urbino 12. Pojazdy zabiorą na swój pokład co najmniej 85 pasażerów. Na ulice Białej Podlaskiej wyjadą w lutym przyszłego roku. Obecnie, MZK w swoim taborze ma 37 autobusów.