W 2024 roku kierowcy pojadą autostradą A2. W piątek zostanie podpisana umowa na wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z rozpoznaniem geologicznym dla budowy autostrady A2 na odcinku od obwodnicy Siedlec – Biała Podlaska.
Biała Podlaska długo czekała na ten moment. W piątek w sali 238 Urzędu Miasta w Białej Podlaskiej zostanie podpisana umowa z Multiconsult Polska. Zadaniem tej firmy będzie opracowanie dokumentacji zawierającej szczegółowe techniczne wskazane w decyzji środowiskowej oraz przeprowadzenie szczegółowych badań warunków geologicznych pod przyszłą autostradę. Firma za tę usługę otrzyma ok. 10 mln zł, a czas realizacji to 14 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli do września 2019.
– Realizacja podpisanej umowy pozwoli uszczegółowić wskazany w decyzji środowiskowej wariant trasy. Po opracowaniu koncepcji programowej przystąpimy do przygotowania przetargu na projekt i budowę autostrady A2 – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad .
A plan budowy 63 kilometrów autostrady A2, zakłada że w II kwartale 2020 zostanie ogłoszenie przetargu w systemie "Projektuj i buduj”. W I kwartale 2021 plan zakłada podpisanie umowy z wykonawcą, który przejmie plac budowy w III kwartale 2022. Budowa autostrady ma trwać dwa lata i zakończyć się w III kwartale 2024 r.
– Dzisiejsza „dwójka” nie jest w najgorszym stanie, choć i tak kierowcy mówią o niej „ścieżka udręki”. Chodzi o dużą liczbę ograniczeń do 50 czy 70 km/h, wysepek, przejść dla pieszych, miejscowości i wąską jezdnię. Czas przejazdu od Warszawy do Białej jest długi – mówi Sławomir Kostian, dyrektor Stowarzyszenia Przewoźników w Białej Podlaskiej. – Autostrada usprawni przejazd, ale niestety nie zostanie dociągnięta do granicy, a to jest zła informacja z punktu wiedzenia kierowców zawodowych. W trójkącie Warszawa–Lublin–Białystok drogi są budowane do stolic regionów, a środkowy łącznik zawsze wypadał z planów. Mam nadzieję, że tym razem tak nie będzie – dodaje.
Autostrada będzie dwujezdniową, dwupasmową trasą o długości ok. 63,5 km. Przebiegać będzie po północnej stronie obecnej DK2 przez Siedlce, gminy Wiśniew, Zbuczyn, Mordy, Międzyrzec Podlaski, Huszlew, Biała Podlaska. Powstaną na niej trzy węzły drogowe: Siedlce Południe (nazwa robocza: Borki), Łukowisko oraz Biała Podlaska (Cicibór).
Szacunkowy łączny koszt realizacji tego odcinka A2 wyniesie blisko 3 mld zł. Tyle będzie kosztować dokumentacja, wykup gruntów, budowa, archeologia i nadzór.