Szaleństwo wyprzedaży już za kilka dni. Niektóre sklepy już teraz kuszą promocjami na Black Friday. Z badań wynika, że Polacy średnio wydadzą wtedy na zakupy nawet 1 tys. zł.
Kiedyś tylko Black Friday, a teraz również i Cyber Monday. Miłośnicy zakupów dobrze znają te terminy, które przyszły do nas z Ameryki. W Polsce, już od kilku lat sklepy wykorzystują to, by przyciągnąć klientów. Podobnie będzie w tym roku, w piątek 24 listopada i w poniedziałek 27 listopada szykuje się zakupowy szał, bo aż dwie trzecie rodaków ma zamiar skorzystać z wyprzedaży.
Jak wynika z badań firmy Strategy& Polska, pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej Polacy planują wydać o 5 proc. więcej niż w 2022 roku. Przeciętnie portfel w Black Friday będzie chudszy o 1000 zł, podczas gdy w Europie ta kwota wynosi średnio 20 proc. więcej.
„Zainteresowanie Black Friday w Polsce wzrasta z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej. Na tle innych państw europejskich Polacy wyróżniają się dużym stopniem świadomości i potrafią ocenić czy rzeczywiście spotykają się z atrakcyjną ofertą zakupową”– podają autorzy badania.
W naszym kraju, tradycyjnie wśród planowanych zakupów dominują: odzież (41 proc.), elektronika (33 proc.) oraz prezenty (zdrowie i uroda – 24 proc. , książki – 18 proc. oraz zabawki – 17 proc.).
Na tle Europy Zachodniej Polska wyróżnia się większym zainteresowaniem kategoriami powiązanymi ze zdrowiem i urodą (24 proc. w Polsce wobec 20 proc. w Europie). Klienci, którzy deklarują mniejsze zainteresowanie Black Friday wśród powodów wymieniają brak lub mniej pieniędzy (41 proc.), a 23 proc. wskazuje na chęć redukcji ilości posiadanych przedmiotów.
– Tegoroczny Black Friday i ten czas kilku tygodni powie dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego. Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniach konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek– mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska. – Tradycyjnie, Polacy lubią korzystać z promocji i planować zakupy – z tego powodu czekają na Black Friday– dodaje Badowski.
Przy okazji zakupów, warto pamiętać o obowiązującej Dyrektywie Omnibus, zgodnie z którą przedsiębiorca obok informacji o obniżonej cenie powinien uwidocznić informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
– Badania pokazują, że kupujemy coraz więcej produktów nie tylko z myślą o świątecznych prezentach, ale dla siebie – to doskonała okazja dla handlu, żeby zadbać o tę misję zakupową – stwieddza Maciej Kroenke, partner Strategy& Polska.
Okazuje się, że ponad połowa konsumentów rozpoczyna przygotowania do Black Friday z wyprzedzeniem budując listę zakupów. Ale blisko 25 proc. klientów ulega też zakupom impulsowym lub inspiracji.