Sklepowa drożyzna coraz mocniej odbija się na naszych portfelach. Za koszyk 50 podstawowych produktów w styczniu płaciliśmy nawet o 40 zł więcej niż miesiąc wcześniej. Być może właśnie podwyżki sprawiły, że inaczej postrzegamy nasze ulubione dotychczas sklepy spożywcze. W tegorocznym rankingu popularności sieci handlowych Biedronka po raz pierwszy w historii znalazła się poza pierwszą 10.
Monitoring cen w piętnastu największych sieciach handlowych regularnie prowadzi portal dlahandlu.pl. Z ostatniego wynika, że po grudniowych promocjach w dyskontach nie zostało nawet śladu. Za koszyk 50 produktów, wśród których znalazły się m.in. olej, jajka, pasta do zębów, ziemniaki, jabłka i schab, płacimy znacznie więcej niż dotychczas. W ciągu miesiąca najmniejsze podwyżki, rzędu 3-4 zł, wprowadziły sieci Aldi i Netto. Liderem podwyżek okazał się Lidl, który w grudniu był najtańszym sklepem. W styczniu spadł na sam koniec rankingu z ponad 40 zł podwyżki: koszyk kosztuje tam teraz 282-286 zł, a przed świętami – 240-242 zł).
W przygotowanym przez OC&C Retail Proposition Index rankingu najbardziej lubianych sklepów zaszły niecodzienne zmiany. Na pierwsze miejsce wysunął się Rossmann. Na podium znalazły się także Nike i Allegro. Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce mają: Lidl, Empik, IKEA, Hebe, 4F, Castorama, Decathlon. Największy wzrost (z 17. na 7. pozycję) odnotowała sieć drogerii Hebe. Z kolei największy spadek, bo aż o 15 pozycji w porównaniu z ubiegłym rokiem, odnotowała sieć odzieżowa Zara oraz Biedronka, która po raz pierwszy w historii rankingu znajduje się poza dziesiątką ulubionych sieci handlowych Polaków (18. pozycja). Biedronka odnotowuje duży spadek w kategorii „zaufanie konsumentów”.
Zwycięstwo w kategorii „Niskie ceny” przypadło w tym roku Pepco, a w ”Jakość produktu” – Nike. Nike zdobyło też tytuł firmy, która „Jest trendy”. Rossmann wygrywa w kategoriach „Obsługa”, „Zaufanie klientów” i „Wygląd sklepu”, a Allegro – „Wygoda”, „Stosunek jakości do ceny” i „Szeroki asortyment”.