Jest projekt, są pieniądze, teraz czas na przetargi i wyłonienie wykonawcy inwestycji, która ma zmienić wizerunek wschodniej części Chełma. Aleja Piłsudskiego ma stać się nowoczesną i reprezentacyjną arterią komunikacyjną miasta. Będzie kosztować blisko 12,5 miliona złotych.
Jeszcze przed rokiem projekt przebudowy alei Piłsudskiego trafił do internetu, aby mogli go ocenić mieszkańcy Chełma. – Jesteśmy ciekawi, jak oceniacie Państwo przygotowaną koncepcję przebudowy i czy zgadzacie się z przedstawioną wizją – zapytali miejscy urzędnicy, którzy oczekiwali nie tylko na pomysły i sugestie, ale także na słowa krytyki nowego kształtu alei.
I takowe padły, nie tylko ze strony chełmian, ale także szefa delegatury Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który m.in. nie zgodził się na masową wycinkę drzew wzdłuż jezdni. Ostatecznie pod topór trafią tylko chore okazy.
W międzyczasie aplikowano o pieniądze, bez których o remoncie alei Chełm mógłby tylko pomarzyć. Po roku starań i ta sztuka się miejskim urzędnikom udała. Do Chełma trafi 9 976 948,80 zł dotacji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg z przeznaczeniem na przebudowę kluczowych ciągów komunikacyjnych. To 80 proc. wartości inwestycji. Resztę, czyli brakujące prawie 2,5 miliona złotych, dołoży miasto z budżetu.
Co zawiera koncepcja remontu? Będzie zielono. W miejsce chorych i powoli usychających jesionów, klonów i lip, które zniszczyły spaliny i człowiek, który w zimie solą posypywał chodniki i w ten sposób zdegradował glebę, którą trzeba będzie teraz pilnie wymienić, projekt przewiduje powstanie alei z dębów, z gęstym szpalerem około 170 nowych, 8 metrowych drzew.
Rozwiązaniem nawiązującym do projektu miasta-ogrodu jest nasadzenie prawie 40 tys. krzaków zimozielonej krzewiny: dąbrówki rozłogowej. Ma to nadać zieleńcom nowy wygląd. Będą nowe, stylowe latarnie, swym kształtem nawiązujące do oryginalnego przedwojennego projektu Nowego Miasta.
– Zakres prac obejmie przebudowę ponad 620 metrów drogi wraz ze skrzyżowaniami z ulicami podporządkowanym i zagospodarowaniem istniejącego pasa drogowego – wylicza Damian Zieliński z chełmskiego Urzędu Miasta. – W tym powstaną: nowe chodniki, wyspy dzielące pasy jezdni, przejścia dla pieszych z szerokimi azylami, przejścia dla pieszych przez ulice podporządkowane, ścieżki rowerowe skomunikowane z ul. Kolejową, doświetlenie przejść dla pieszych, oświetlenie ciągów pieszych, oświetlenie uliczne czy oznakowanie pionowe i poziome.
Teraz czas na rozpisanie przetargów i wyłonienie wykonawcy.