Na uczelnianym lotnisku Akademickiego Portu Lotniczego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej dobiega końca budowa dróg kołowania. Drogowcy na uporanie się ze wszystkim potrzebują jeszcze około miesiąca.
Obecnie układane są kolejne warstwy podłoża pod asfalt na powstających drogach kołowania Alfa, Charlie, Delta oraz zjazdu w drogę nieutwardzoną Golf II. Wszystkie te zadania są częścią projektu modernizacji terenu lotniska - budowy sztucznej drogi startowej na lotnisku PWSZ w Depułtyczach Królewskich.
– Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – mówi dr hab. inż. Arkadiusz Tofil, rektor chełmskiej PWSZ. - Dokładamy wszelkich starań, by ukończone zostały w założonym terminie. Obecnie studenci odbywają szkolenia na lotnisku w Radawcu, ale już od nowego Roku Akademickiego 2021/2022 będą mogli ponownie szkolić się w Centrum Lotniczym w Depułtyczach Królewskich.
Budowa dróg kołowania to koszt rzędu 5 mln zł. Przedsięwzięcie poprzedziła znacznie kosztowniejsza, bo wyceniona na około 22 mln zł budowa równoległych dróg startowych – betonowej i trawiastej. Długość pierwszej to 1020 m, a szerokość 50 m. Z kolei droga trawiasta o szerokości 50 m jest krótsza o 220 m. W ramach tego samego zadania powstał także heliport, czyli lądowisko dla helikopterów.
– Budowa obu dróg startowych praktycznie dobiegła końca już późną jesienią – mówi Łukasz Puzio, dyrektor Centrum Lotniczego PWSZ. – Natomiast procedury odbiorowe z udziałem Wojewódzkiego Inspektora Budowlanego i Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeciągnęły się niemal do końca kwietnia tego roku. Wtedy też ULC wydał decyzję umożliwiającą nam eksploatację obu dróg startowych.
Drogi startowe zostały wyposażone w oświetlenie nawigacyjne oraz system PAPI, czyli ścieżki podejścia.