Za niecały rok ciężarówki jadące od i do Dorohuska ominą Chełm. Zajmie im to 10 minut. Po północnej stronie miasta trwa budowa jego ekspresowej obwodnicy w ramach S12.
Już widać czarne nitki jezdni 13,5-kilometrowej obwodnicy Chełma. Pogoda sprzyja, więc drogowcy zacierają ręce. Budowa ekspresowej obwodnicy Chełma w ciągu S12 postępuje w szybkim tempie. Wykonawca prowadzi prace m.in. przy budowie trasy głównej, obiektów mostowych i przebudowie sieci podziemnych.
Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie miała 13,5 km i ominie miasto od północnej strony.
– W ramach inwestycji, którą realizuje firma Strabag, wybudujemy m.in. cztery węzły drogowe (Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów oraz Chełm Wschód), trzy mosty, dziewięć wiaduktów, 19 przejść dla zwierząt oraz kładkę dla pieszych w m. Horodyszcze – wymienia Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Powstanie również 20 km dodatkowych dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ.
Tam już widać czarne
Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są na fragmencie od węzła Chełm Zachód w kierunku m. Horodyszcze i Okszów. Efekty prac najlepiej widać na odcinku ok. 4,5 km, gdzie nawierzchnia jest już czarna. Wykonawca jest tu na etapie układania masy bitumicznej, w tym warstwy podbudowy z mieszkanki mineralno-asfaltowej.
– Na dalszym fragmencie w kierunku m. Srebrzyszcze, gdzie zaplanowany jest węzeł Chełm Wschód, trwają prace ziemne, ulepszane jest podłoże pod trasę główną i trwa przebudowa sieci podziemnych, w tym m.in. sieci wodociągowej. Postępuje także budowa obiektów mostowych, która zaawansowana jest w ok. 60 proc. – dodaje Łukasz Minkiewicz.
40-tonowce wyjadą za miasto
Dzięki obwodnicy z Chełma wyprowadzony będzie ruch tranzytowy ciężarówek, w tym najcięższych 40-tonowych zestawów.
– Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a także zostanie odciążony układ komunikacyjny i zwiększy się przepustowość dróg w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu. Ominięcie Chełma obwodnicą zajmie ok. 10 minut – rzecznik wymienia korzyści, jakie odczują ludzie po otwarciu obwodnicy.
II połowa 2025
Udostępnienie nowej trasy kierowcom planowane jest w II połowie 2025 roku. W procedowaniu są jednak roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie prac m.in. ze względu na przedłużoną procedurę uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
Ekspresowo do Dorohuska
Obwodnica Chełma będzie fragmentem planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski–Dorohusk o łącznej długości 75 km. Przebiegać będzie po nowym śladzie, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 12. Za Chełmem trasa oddali się na południe od DK12, by ominąć okoliczne torfowiska przed Dorohuskiem (m.in. rezerwat Roskosz). Pozostałe trzy odcinki trasy, poza budowaną obwodnicy Chełma, mają już wyłonionych wykonawców. Wiosną br. do Wojewody Lubelskiego złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji ZRID. Ich uzyskanie pozwoli rozpocząć prace budowlane.
Z kolei dla ok. 6-kilometrowego odcinka między Pełczynem a Chojnem Nowym Drugim trwają prace przygotowawcze. W związku ze stwierdzeniem występowania pod warstwą ziemi odpadów przemysłowych w rejonie planowanego węzła Dorohucza opracowywane są nowe warianty przebiegu tego fragmentu drogi.