Bilety na ten koncert rozchodzą się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki. – 2,5 roku za tym chodziliśmy – przyznaje Paweł Hadrian z Centrum Spotkania Kultur. 12 maja w CSK zagra legenda europejskiej awangardy muzycznej - Laibach. Na jubileuszowej 10. edycji festiwalu KODY, organizowanej przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża, takich niezapomnianych muzycznych eksperymentów będzie więcej.
Festiwal KODY 2018 - artyści [zdjęcia i biogramy]
35 lat temu kładli podwaliny pod rocka industrialnego, dziś grają raczej elektroniczny pop, ale zajmują ich ideologie, systemy polityczne i ekonomiczne. Zainteresowanie słoweńskich muzyków totalitaryzmem w 2015 r. zaprowadziło ich aż na sale koncertowe Pjongjangu. Laibach to pierwszy zachodni zespół, który zagrał koncert w Korei Północnej.
W Lublinie też wystąpią po raz pierwszy. – Starania trwały 2,5 roku. W końcu się udało – mówi Paweł Hadrian z CSK.
Lubelski festiwal, który obchodzi w tym roku swoje 10. urodziny, to miejsce niestandardowych muzycznych spotkań.
– Kreatywność to nasz znak rozpoznawczy. KODY to nie jest miejsce gdzie gra się ten sam koncert po raz 150. To festiwal brawury, festiwal premier – podkreśla Jerzy Kornowicz, komisarz artystyczny KODÓW.
Finałowy koncert (12 maja) „Polonia” na podstawie Sinfonii Sacra Andrzeja Panufnika to także „spotkanie zupełnie nieuprawnione”. – Zbyt brawurowe, zbyt radykalne – podkreśla Kornowicz. – Klasyczny, zrównoważony, elegancki Panufik i prowokacyjny, ironiczny i prześmiewczy Laibach.
Muzykom ze Słowenii towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej. – Orkiestra we Lwowie dostała już nuty. Razem, w Lublinie, będą próbować przez trzy dni – dodaje Hadrian. – Na ten koncert powstają też specjalne multimedia i półprzezroczyste ekrany.
Bilety na ten koncert kosztują od 80 do 140 zł. Warto się pospieszyć, bo choć widownia sakli operowej CSK liczy 1000 miejsc, to większość z nich jest już zajęte. A po koncercie, w nowej przestrzeni CSK – klubie muzycznym – „Opera Histeria #III” (bilety 20/25 zł).
W monumentalnym betonowym budynku przy pl. Teatralnym 1 także pozostałe wydarzenia KODÓW. Z okazji 10. jubileuszowej edycji festiwalu (jej hasło przewodnie to „na rozdrożach”) na wszystko co będzie się działo od 9 do 11 maja biletu kupować nie trzeba. Należy jedynie pobrać w kasie CSK bezpłatną wejściówkę.
W środę, 9 maja, koncert-spektakl: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy i Rafał Ryterski, jeden z najciekawszych kompozytorów młodego pokolenia.
– Usłyszymy utwory, bez których ciężko sobie wyobrazić kulturę XX wieku. To będzie koncert kulturowych migrantów i próba utworzenia metafory, co jest znakiem rozpoznawczym KODÓW. A do tego był potrzebny Rafał Ryterski – mówi Jerzy Kornowicz.
– Takie spotkanie wschodu z zachodem – dodaje Mirosław Haponiuk, dyrektor Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża, organizator festiwalu. – Jak w zamkowej kaplicy świętej Trójcy, gdzie na zachodnich ścianach mamy wschodnie malowidła.
W czwartek, 10 maja, sekstet wokalny proMODERN. Kornowicz: Półtorej godziny rytuału wokalnego na sześciu śpiewaków i sześć mikrofonów.
W piątek, 11 maja, koncert-maraton. O godz. 18 w foyer Sali Operowej sześciu skrzypków w Radical Polish Ansambl – Combatimento. O godz. 19 w Dużej Kieszeni Sali Operowej Małgorzata Walentynowicz (jedna z najwybitniejszych współczesnych pianistek, Kornowicz:„gra na wszystkim co ma klawisze, ale nie tylko). A o godz. 20 na II piętrze Alei Kultur duet Zemler/ Podgórski i film „Orient Occident” z 1962 r.
Tradycją na KODACH są Noce Tańca. Tak będzie i w tym roku. Do tańca (w piątek, 11 maja) zagra Warszawska Orkiestra Sentymentalna.
Festiwal od 10 lat organizuje Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża.
– Pomysł festiwalu narodził się z rozmów i spotkań. Gdy zaczynaliśmy krajowa scena muzyczna była ustabilizowana, z krakowskimi festiwalami organizowanymi z dużym rozmachem i za duże środki finansowe – wspomina Jan Bernad, dyrektor artystyczny Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża. – Te dziesięć lat pokazało, że można stworzyć festiwal o własnej tożsamości. Że jest wiele przesterzeni na spotkanie.
X FESTIWAL TRADYCJI I AWANGARDY MUZYCZNEJ KODY / LUBLIN 9-12 MAJA 2018 - PROGRAM
______________________________________________
9 MAJA / ŚRODA
19:00 / Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Andrzej Bauer - wiolonczela
Maciej Frąckiewicz - bajan
Marek Moś - dyrygent
Rafał Ryterski i Wojciech Błażejczyk - projekcja dźwięku
Program:
György Ligeti: Ramifications (1968/1969)
Sofia Gubajdulina: Siedem ostatnich słów na wiolonczelę, bajan i smyczki (1982)
Arvo Pärt: Fratres - wersja na smyczki i perkusję (1983)
Rafał Ryterski: per - preludium, interludia i postludium - muzyka elektroniczna (2018) / premiera / zamówienie festiwalu KODY
_________________
21:00 / Browar Zakładowy - wielokran (CSK)
Spotkanie z artystami
Prowadzenie: Kajetan Prochyra
______________________________________________
10 MAJA / CZWARTEK
19:00 / Sala Kameralna Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
proMODERN sekstet wokalny
Marta Czarkowska - sopran
Ewa Puchalska - mezzosopran
Ewelina Rzezińska - mezzosopran
Andrzej Marusiak - tenor
Krzysztof Chalimoniuk - baryton
Piotr Pieron - bas
Wojciech Błażejczyk - projekcja dźwięku
Program:
Karlheinz Stockhausen: Stimmung na sześciu śpiewaków i sześć mikrofonów (1968)
Szymon Stanisław Strzelec: Of organic geometry & cancer ontology na zespół wokalny i elektronikę (2018) / premiera / zamówienie Festiwalu KODY
_________________
21:00 / Browar Zakładowy - wielokran (CSK)
Spotkanie z artystami
Prowadzenie: Kajetan Prochyra
______________________________________________
11 MAJA / PIĄTEK
KONCERT - MARATON
18:00 / Foyer Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
Radical Polish Ansambl - Combatimento
Piotr Gwadera - instrumenty perkusyjne
Łucja Siedlik - skrzypce
Maria Stępień - skrzypce
Mateusz Kowalski - skrzypce
Marcin Lorenc - skrzypce
Maciej Filipczuk - skrzypce, kierownictwo muzyczne
Michał Mendyk - opieka kuratorska
Program:
Radical Polish Ansambl: Światówka / premiera
Terry Riley: (Mazurka) in C
Zygmunt Krauze: Aus aller Welt stammende (wykonanie zakorzenione)
Radical Polish Ansambl: Il Combatimento / premiera
Współorganizatorem wydarzenia jest Fundacja Automatophone
_________________
19:00 / Duża Kieszeń Sceny Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
Małgorzata Walentynowicz - fortepian i media elektroniczne
Program:
Matthias Kranebitter: nihilistic studies 4-6 (piano as neurosis) na fortepian i odtwarzacz mp3 (2013) / premiera polska
Joanna Bailie: Artificial environment No. 8 na fortepian i soundtrack (2012/2013) / premiera polska
Michel van der Aa: Transit na fortepian, ścieżkę dźwiękową i wideo (2007) / premiera polska
_________________
20:00 / Aleja Kultur (piętro II)
Orient Occident (1962) - projekcja filmu
Enrico Fulchignoni - reżyseria Pierre Henry - komentarz Iannis Xenakis - muzyka
Sala Kameralna Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
Zemler/Podgórski: Wschód - Zachód (2018) / premiera / zamówienie Festiwalu KODY
Hubert Zemler - perkusja i media elektroniczne
Wiktor Podgórski - projekcja wideo
_________________
21:00 / Browar Zakładowy - wielokran (CSK)
Spotkanie z artystami
Prowadzenie: Kajetan Prochyra
_________________
22:00 / Klub Muzyczny CSK
Noc Tańca
Warszawska Orkiestra Sentymentalna
______________________________________________
12 MAJA / SOBOTA
19:00 / Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
LAIBACH / POLONIA
na podstawie Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika / premiera
Luka Jamnik - kompozycja
Álvaro Domínguez Vázquez - orkiestracja i aranżacja
Komposter - wizualizacje
Laibach
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej
Chór Kameralny „Gloria”
Filip Rathé - dyrygent
Wydarzenie specjalne z okazji 10-lecia Ośrodka „Rozdroża” oraz 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości
Produkcja: Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” / Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
_________________
21:00 / Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
Spotkanie z artystami
Prowadzenie: Kajetan Prochyra
_________________
22:00 / Klub Muzyczny CSK
Afterparty
Opera Histeria #III:
Echoplex / Dtekk / Qba Janicki / Sin / Feelaz