Spotkania z filmem, to projekt tematycznych projekcji filmów, które łączy wspólny motyw. W sierpniu - miesiącu Olimpiady w Rio - motywem przewodnim łączącym projekcje będzie Brazylia, a w szczególności muzyka i architektura tego kraju. Wstęp na filmy w Centrum Spotkania Kultur jest bezpłatny.
Harmonogram projekcji
06.08, 18:30, TROPICÁLIA, 2012, 87 min, reż. Marcelo Machado
Film dokumentalny opowiadający o trudnych dla Brazylii latach 60. i powstałym wówczas ruchu artystyczny, który z czasem nazwany został mianem Tropicalia. Film składa się z nagrań, zdjęć, wywiadów i odszukanych archiwaliów pokazujących lata 1967-69 i początki działalności takich wykonawców jak Os Mutantes, Gilberto Gil, czy Caetano Veloso.
13.08, 18:30, A MÚSICA SEGUNDO TOM JOBIM / Muzyka według Toma Jobima, 2012, 84 min, reż. Dora Jobim, Nelson Pereira dos Santos
Antônio Carlos Brasileiro de Almeida Jobim, znany również jako Tom Jobim to jedna z najwybitniejszych postaci muzyki brazylijskiej, twórca bossa novy, autor m.in. sławnej „Dziewczyny z Ipanemy”. Film ukazuje m.in. wpływ muzyki klasycznej na jego twórczość oraz relację z poetą Viniciusem de Moraesem.
20.08, 18:30, LOKI – ARNALDO BAPTISTA, 2008, 120 min, reż. Paulo Henrique Fontenelle
Film opowiada historię Arnaldo Baptisty, jednego z twórców legendarnej brazylijskiej grup Os Mutantes. Początkowo związany z ruchem Tropicalia zespół zakończył swa działalność w 1972 roku, głównie z powodu nadużywania narkotyków, które odcisnęły swe piętno na życiu prywatnym członków grupy. Film ukazuję wzlot, upadek i powrót do działalności twórczej jednego z najciekawszych brazylijskich artystów.
27.08, 18:30, OSCAR NIEMEYER - A VIDA É UM SOPRO / Oscar Niemeyer. Życie jest westchnieniem, 2010, 90 min, reż. Fabiano Maciel
Oscar Niemeyer to brazylijski architekt, tworzący w duchu modernistycznym. Film przedstawia ikony nowoczesnej architektury brazylijskiej, ale przede wszystkim postać architekta. Do tego celu wykorzystano wypowiedzi Oscara Niemeyera, który opowiada o swojej pracy, o tym jak zrewolucjonizował współczesną architekturę przez wprowadzenie krzywych linii i wykorzystanie w projektach stali, a także o swoich ideałach i wierze w socjalizm.