Miasto szuka projektantów dla odcinków dróg rowerowych, które planuje wybudować przy dofinansowaniu ze środków europejskich. Zarząd Dróg i Mostów ogłosił przetarg na następnych 11 lokalizacji.
W ramach ogłoszonego postępowania na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wskazano 7 zadań:
• budowa drogi dla rowerów oraz przebudowa chodnika w al. Kraśnickiej na odcinku od ul. Zana do ul. Roztocze
• budowa drogi dla rowerów oraz budowa i przebudowa chodnika w ul. Orkana na odcinku od ul. Rycerskiej do ul. Roztocze
• budowa drogi dla rowerów oraz przebudowa chodnika w ul. Zwycięskiej na odcinku od ul. Orkana do al. Kraśnickiej
• budowa drogi dla rowerów wraz z przebudową chodnika oraz infrastrukturą przystankową w ul. Smoluchowskiego na odcinku od wysokości posesji Smoluchowskiego 1 do ul. Budowlanej oraz w ul. Herberta na odcinku od ul. Budowlanej do ul. Dunikowskiego
• budowa drogi dla rowerów oraz przebudowa chodnika w ul. Podzamcze na odcinku od al. Tysiąclecia do wysokości posesji Podzamcze 2 oraz w ul. Walecznych na odcinku od ul. Podzamcze do al. Andersa
• budowa drogi dla rowerów wraz z budową i przebudową chodnika oraz infrastrukturą przystankową w ul. Plewińskiego na odcinku od ul. Grygowej do ul. Spiessa/ul. Braci Krausse, w ul. Spiessa na odcinku od ul. Plewińskiego do granicy miasta oraz w ul. Braci Krausse na odcinku od ul. Plewińskiego do ul. Vetterów
• budowa drogi dla rowerów i pieszych od istniejącego zjazdu w ul. Sławinkowskiej do istniejącej ścieżki przy al. Solidarności
– Kontynuujemy przygotowania do realizacji większego przedsięwzięcia, które pozwoli na uzupełnienie brakujących elementów istniejącej już infrastruktury rowerowej w mieście. Ogłoszone postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej obejmuje drugą część lokalizacji, podzieloną na kilka odrębnych zadań. Posiadanie gotowych projektów pozwoli na złożenie aplikacji o dofinansowanie, a uzyskane wsparcie unijne na rozpoczęcie prac budowlanych. Celem miasta na ten rok w zakresie mobilności jest też stworzenie jednego, spójnego dokumentu określającego kierunki oraz standardy piesze i rowerowe. Prace nad nim już się rozpoczęły, a kolejnym krokiem będą konsultacje społeczne. Jednym z ważniejszych projektów rowerowych na kolejne lata jest również modernizacja ścieżki rowerowej wzdłuż Bystrzycy – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. Inwestycji i Rozwoju.
Nowe drogi dla rowerzystów mają powstać w ramach projektu unijnego „Mobilność indywidualna zintegrowana z systemem transportu miejskiego na terenie miasta Lublin”, który jest planowany do realizacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 – mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Zakłada on również dodatkowo rozbudowę chodników zintegrowanych z komunikacją miejską oraz niezbędnej infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej, w tym m.in.: oświetlenia, przystanków autobusowych wraz z informacją przystankową, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerów oraz zatok autobusowych.
W zakres projektu wchodzą również zadania, dla których Miasto posiada już dokumentację projektową, czyli droga rowerowa w ciągu ul. Abramowickiej oraz al. Warszawskiej.
Otwarcie ofert zaplanowano na 17 czerwca, a biura projektowe będą miało 21 dni na opracowanie koncepcji rozwiązania układu drogowego, zaś na przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej 8 miesięcy.
W sumie Lublin, w najbliższych latach, m.in. dzięki środkom europejskim, planuje budowę co najmniej 30 km dróg dla rowerów oraz około 10 km ciągów rowerowych powiązanych z inwestycjami drogowymi, czyli łącznie 40 km nowej infrastruktury dla rowerzystów.
Obecnie sieć infrastruktury rowerowej to ponad 196 kilometrów, a w tym roku powstaną kolejne odcinki dróg rowerowych. W pierwszej połowie roku Miasto Lublin planuje zakończyć budowę drogi rowerowej w wąwozie Rury, z kolei w wyniku realizacji zwycięskich projektów z Budżetu Obywatelskiego nastąpi budowa dróg dla rowerów: przez ul. Lwowską (połączenie drogi dla rowerów po wschodniej stronie ul. Lwowskiej z pasem rowerowym na ul. Podzamcze), wzdłuż ul. Nałęczowskiej (od jej końca w okolicach skrzyżowania z ul. Cisową w kierunku al. Kraśnickiej, odcinek o długości ok. 200 m), wzdłuż al. Warszawskiej (po stronie parzystej, odcinek o długości ok. 200 m) od al. Kraśnickiej oraz pomiędzy ul. Kryształową a ul. Berylową.